Stiri

Tendințe retail: Apropierea Paștelui a crescut prețurile la raft

17 apr. 2025 3 min

Tendințe retail: Apropierea Paștelui a crescut prețurile la raft

Reading Time: 3 minute

Valoarea medie a coșului de cumpărături a fluctuat semnificativ în luna martie, iar consumatorii au cheltuit mai puțin la jumătatea lunii trecute comparativ cu luna februarie, se arată într-o analiză a datelor de consum colectate din lanțurile de retail de către Footprints AI, companie românească de tehnologie ce produce și comercializează una dintre cele mai avansate platforme de retail media și retail data insights din lume și operează cea mai extinsă rețea de retail media din România și din Europa Centrală și de Est.

Pragul minim de consum a fost atins pe data de 21 martie (-5.2% vs luna precedentă) și a început să urce din nou spre finalul lunii (+1.7% la data de 31 martie). Aceste fluctuații reflectă precauție înainte de sărbătorile pascale, românii preferând să reducă bugetul pentru cumpărături la debutul primăverii, pentru a-l putea folosi cu ocazia Paștelui. Software-ul utilizat de start-up-ul Footprints AI le oferă retailerilor o imagine detaliată prin care pot identifica vârfurile sezoniere, tendințele emergente din diferite categorii de produse, preferințele regionale și obiceiurile săptămânale de cumpărare.

Prețurile medii ale produselor au suferit mici modificări de la o zi la alta în prima lună din primăvară. O creștere s-a înregistrat în intervalul 18-19 martie, cu 2.5% — cel mai probabil au început cumpărăturile de Paște — și au crescut din nou la finalul lunii martie, cu +1.6% față de finalul lunii precedente.

Ce alte tendințe se mai desprind din analiza datelor

  • Categoriile câștigătoare în luna martie sunt produsele de protecție solară, creșterea fiind fulminantă, de +1.200% comparativ cu luna februarie. De aici se desprinde o altă tendință, aceea că românii sunt amatori de activități în aer liber, și sunt preocupați să se protejeze împotriva razelor UV și arsurilor solare – fie sunt educați în acest sens, fie suferă de afecțiuni ale pielii.
  • Odată cu venirea primăverii, a crescut puternic consumul de înghețată și deserturi (+103%), precum și apetitul pentru flori și articole de grădinărit (+82%). Românii au îmbrățișat, așadar, venirea primăverii, precum și obiceiurile de consum specifice sezonului cald.
  • Categoriile care au înregistrat cele mai bune vânzări la raft – atât în valoare, cât și în volum – fac parte din necesarul de bază: legume, fructe, carne de pui, bere și snack-uri sărate. Obiceiurile de consum ale românilor pot fi astfel catalogate ca fiind orientate către opțiuni de produse pe care și le pot permite și sunt totodată practice.

În ce privește momentul zilei preferat pentru mersul la magazin, acesta se produce între orele 11.00 – 15.00, cu un vârf de cumpărături la prânz (când mulți angajați au pauza de masă). Ziua de sâmbătă rămâne cea mai aglomerată zi în magazine, reprezentând 21% din valoarea totală a cumpărăturilor efectuate pe parcursul unei săptămâni.

Potrivit unei analize recente realizate de Footprints AI, femeile generează aproape 60% din tranzacțiile din retailul românesc. Segmentul de vârstă 35-54 de ani domină consumul, o explicație fiind stabilitatea financiară și preferința pentru produse de calitate. Familiile cu copii contribuie cu aproape 35% din vânzări, reflectând nevoile lor mai mari de consum.

Dan Marc, CEO și co-fondator Footprints AI, a declarat:
„Tot mai mulți retaileri se uită cu atenție la comportamentul de consum, nu doar pentru a înțelege preferințele românilor pentru anumite categorii de produse, ci și pentru a-și eficientiza operațiunile pe tot lanțul de aprovizionare. La nivel micro, această optimizare se reflectă în profitabilitatea retailerilor și, indirect, în aportul pe care aceștia îl aduc în economie. La nivel macro, putem afirma că tehnologia utilizată inteligent poate contribui la reducerea risipei alimentare, o temă care ne preocupă pe toți deopotrivă”.

Footprints AI este o companie românească de tehnologie ce produce și comercializează una dintre cele mai avansate platforme de retail media și retail-data-insights din lume și operează cea mai extinsă rețea de acest tip din România. Start-up-ul a atras în 2025 o investiție de 2,3 milioane de euro pentru extinderea internațională și accelerarea dezvoltării tehnologice.

Retail media este cel mai recent canal de publicitate apărut în noua economie digitală către care au migrat consumatorii și companiile în ultimii ani, transformând din temelii felul în care retailerii își planifică și execută bugetele de marketing. Ecranele plasate la raft, reclamele personalizate, radioul in-store, bonurile de casă, monitoarele de la aparatele de plată ș.a.m.d sunt canale moderne și eficiente de investiție, care le oferă brandurilor posibilitatea de a targeta eficient consumatorii în baza datelor anonimizate captate de la consumatori în timp ce se află în magazin (ce cumpără, în ce moment al zilei, ce promoții îi interesează, stilul de shopping – precaut/compulsiv etc). Software-ul dezvoltat de Footprints AI integrează toate informațiile din ecosistemul retailerilor și, în baza unei analize avansate care oferă insight-uri precise, ajută brandurile să desfășoare campanii de amploare, de impact și măsurabile.

În acest moment, retail media este unul dintre cele mai dinamice segmente ale publicității digitale. La nivel global, industria retail media este estimată să atingă o valoare de peste 100 de miliarde de dolari până în 2026, conform Boston Consulting Group.

Articole pe aceeași temă: