Antreprenori Companii Interviuri Special

Tom Leene, GKN Fokker, vorbește despre aripi românești pentru zboruri globale

4 mart. 2020 4 min

Tom Leene, GKN Fokker, vorbește despre aripi românești pentru zboruri globale

Reading Time: 4 minute

Unul dintre cei mai mari furnizori globali pentru producătorii de avioane, GKN Fokker, are un hub de inginerie la București, iar Tom Leene, Managing Director al GKN Fokker Engineering România, dar și președintele Camerei de Comerț Româno-Olandeze, explică misiunea companiei pe plan local.

Tom Leene Fokker m
Tom Leene, Managing Director al GKN Fokker Engineering România

Cum a fost anul trecut pentru GKN Fokker România?

Anul trecut a fost unul foarte bun pentru compania noastră. Am crescut echipa de ingineri cu peste 25 de noi angajați, am diversificat în mod semnificativ operațiunile noastre și chiar ne-am mărit spațiul de birouri. Toate acestea au creat o energie pozitivă vibrantă în companie, dar care a condus la o presiune asupra echipei noastre cu experiență pentru a integra noii colegi. Le sunt extrem de recunoscător pentru eforturile suplimentare depuse.

Care este misiunea GKN Fokker în România?

GKN Fokker face parte din GKN Aerospace, unul dintre cei mai mari furnizori de nivel mondial pentru producători de avioane, precum Airbus și Boeing. Biroul din România este unul dintre centrele de inginerie ale companiei și ne concentrăm în principal pe proiectarea și validarea pieselor structurale pentru aeronave noi. Avem o echipă experimentată de ingineri, cu înalte calificări, care, de exemplu, proiectează coada noului avion F6X Dassault și ampenajul noului Airbus A350. În plus, ingi­nerii noștri sprijină instalațiile de producție la nivel mondial, dar și “flota zburătoare” în orice probleme materiale pe care le-ar putea avea. Dacă un Airbus A380 oriunde în lume se confruntă cu o lovitură de pasăre care cauzează pagube aripii, sunt mari șanse ca inginerii noștri să primească un apel telefonic pentru a identifica modul în care trebuie să-l reparăm.

Care sunt principalele proiecte pe care GKN Fokker a investit în ultimii ani?

Am investit în proiecte noi, mai mici, care sunt interesante pentru noi, mai ales în ultimii ani. Momentan, industria aerospațială globală așteaptă următoarea inovație înainte de introducerea unei noi platforme, cum ar fi 787 Dreamliner sau Airbus A350. Toți jucătorii mari investighează oportunități noi, dar industria aero­spațială este lentă și acest lucru va mai dura mulți ani, dacă nu chiar un deceniu. Acest lucru ne-a determinat să ne concentrăm pe noi proiecte interesante. Avem o echipă mare de ingi­nerie din România care lucrează acum la primul jet business supersonic, Ae­rion, în Reno, Nevada, și sper să zboare cândva în 2024. Suntem, de asemenea, puternic implicați în inițiativele Clean Sky ale UE, care vizează să facă industria aerospațială mai ecologică și să reducem amprenta de carbon.

“Avem în România o echipă experimentată de ingineri, cu înalte calificări, care, de exemplu, proiectează coada noului avion F6X Dassault și ampenajul noului Airbus A350” – Tom Leene, Managing Director al GKN Fokker Engineering Romania

Cum ați descrie piața de inginerie aerospațială din România?

Aerospațialul are o istorie lungă în România, cu un impact semnificativ în industrie astăzi. Pionieri ca Aurel Vlaicu și Henri Coandă sunt cunoscuți și au pus bazele sectorului în țară. Inginerii absolvenți de facultăți aerospațiale din București și Brașov sunt bine educați, competenți și dornici să-și arate competențele. În general, este o piață de nișă, dar prezența noastră de mai bine de 15 ani arată deja că o nișă poate fi foarte importantă.

Care sunt inovațiile GKN Aerospace?

Am fost întotdeauna în fruntea inovațiilor, folosind cele mai noi materiale compozite și laminate din fibră de metal. Vom continua să facem acest lucru și să identificăm materiale mai ușoare, mai puternice și mai ecologice, pe care să le folosim pentru produse viitoare. Una dintre cele mai mari inovații, nu numai pentru noi, ci și pentru întreaga industrie, vor fi aeronavele eVTOL (electric vertical take off and landing). Cred cu adevărat că aceste aeronave mai mici care se pot ridica și ateriza aproape oriunde vor schimba radical peisajul nostru de mobilitate urbană în următoarele decenii.

Care sunt provocările pentru GKN Fokker în România și la nivel global?

Vedem cu toții în România o piață a muncii complexă, care provoacă dificultăți forțelor noastre de muncă și implică un risc legat de activitatea noastră. Prin parteneriatul dedicat pe care îl avem cu Universitatea Politehnica din București, reușim să recrutăm ingineri care se alătură echipei noastre în fiecare an, dar competiția este foarte mare cu alte companii. La nivel global, un mediu aerospațial prietenos cu mediul este pentru noi provocarea continuă. Aceasta nu este o sarcină ușoară și cu siguranță este una care trebuie făcută în colaborare cu întreaga industrie. Cred totuși că stabilim pașii potriviți ca companie și așteptăm cu mare nerăbdare inovații.

Care sunt planurile de viitor pentru GKN Fokker România?

O întrebare foarte interesantă, având în vedere evoluțiile echipei din acest an. Creșterea nu este un obiectiv în sine pentru noi, ci ar trebui să fie o reflectare a ceea ce facem. De când m-am alăturat companiei, viziunea noastră este ca echipa din România să fie motivul pentru care clientul nostru selectează GKN Aerospace ca furnizor. Avem ingineri extrem de dedicați, care sunt alături de noi de ani buni și care iubesc ceea ce fac. Consider că misiunea noastră este un succes, deoarece la introducerea unor noi aeronave clienții ne sună mai întâi pe noi pentru a vedea cum putem contribui.

Ați fost ales și președintele Camerei de Comerț Româno-Olandeze (NRCC). Cum a fost activitatea anul trecut și ce planuri aveți pentru 2020?

Sunt președintele consiliului de administrație și un membru activ al Camerei de Comerț din Olanda, organizații membre care vizează dezvoltarea comerțului bilateral dintre România și Olanda. 2019 a fost un an bun pentru organizație, cu multiple evenimente, create pentru a încuraja mediul de afaceri pentru membrii noștri din România. 2020 pare a fi deja un an interesant pentru NRCC. Comunitatea de afaceri olandeză este unul dintre cei mai mari investitori din România, iar NRCC dorește să colaboreze împreună cu guvernul român în numele membrilor noștri și să dezvolte în continuare economia și mediul de viață al țării. Pe lângă aceasta, avem din nou o agendă foarte completă pentru 2020, plină de multe evenimente unice care sunt interesante pentru organizațiile cu miză în comunitatea olandezo-română.

Cum vede comunitatea de afaceri din Olanda România?

Businessul olandez este unul dintre cei mai mari investitori din România, indicând clar potențialul pe care îl are țara. Nu numai companiile mari și-au stabilit afacerile aici, dar există și o comunitate semnificativă de întreprinderi mici și mijlocii. Aceasta creează locuri de muncă, dar crește și parteneriate românești și dezvoltă noi antreprenori.

Credit foto: ID 52760308 © Richair | Dreamstime.com

 

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 340 (20 februarie – 15 martie 2020). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: