Stiri

Unul din doi români consideră că mai cumpără doar strictul necesar

25 sept. 2025 3 min

Unul din doi români consideră că mai cumpără doar strictul necesar

Reading Time: 3 minute

Cel mai recent studiu realizat de Reveal Marketing Research a analizat starea actuală a românilor, aspectele importante ale momentului, precum și evoluția acestora comparativ cu studiul similar desfăsurat în urmă cu 6 luni (martie 2025).

Stare emoțională contrastantă: 58% dintre români se autoevaluează ca având o stare predominant pozitivă, însă 82% cred că cei din jur sunt nervoși și apatici.

Conform rezultatelor studiului realizat de Reveal Marketing Research, 58% dintre români au sentimente predominant pozitive în această perioadă. Dintre aceștia, 31%, spun că se simt relaxați și privesc cu calm ceea ce se întâmplă în jur, iar 27% se declară optimiști și cu energie.

Starea de bine e mai buna după vacanțe

Comparativ cu martie 2025, starea pozitivă a românilor a crescut de la 50% la 58%, evoluție susținută și de revenirea multor români din vacanțe, cu energie și forțe proaspete.

În contrast, percepția românilor asupra stării celor din jur continuă să fie predominant negativă, majoritatea descriindu-i ca fiind nervoși și furioși (59%) sau obosiți și plictisiți (23%), această discrepanță putând fi explicată prin efectul de negativity bias și influența mediului social tensionat, care îi face pe oameni să perceapă mai ales trăsăturile negative ale celorlalți.

Resursele principale de bunăstare: relațiile cu familia și prietenii (86%) și nivelul de dezvoltare personală atins (76%).

Cele mai mari surse de satisfacție în viața de zi cu zi a românilor provin din relațiile interpersonale: 86% declară că sunt mulțumiți de relațiile cu familia și prietenii, 76% de nivelul lor de dezvoltare personală și 71% de relațiile sentimentale. Totuși, persoanele cu venituri sub 5000 RON raportează un nivel mai scăzut de satisfacție în viața de cuplu (55%).

La polul opus, cele mai scăzute scoruri de satisfacție se înregistrează în sfera economică (situația financiară personală – 57%) și în domeniul socio-politic (situația politică a României – 32% și situația economică a României – 29%).

În ceea ce privește mândria națională, 46% dintre români se simt mândri în mare sau foarte mare măsură că sunt români, procentul fiind în scădere cu 5% comparativ cu martie 2025.

Românii și inflația: 1 din 2 români consideră că ceea ce cumpără în prezent reprezintă strictul necesar pentru a-și asigura traiul.

49% dintre ei sunt de acord, în mare și foarte mare măsură, că achizițiile lor actuale sunt strict cele necesare pentru acoperirea nevoilor de bază.

Doar 35% spun că achizițiile actuale îi fac să se simtă sănătoși și în siguranță, iar 31% că le oferă oportunități de dezvoltare personală sau experimentare.

În ultima lună, românii au cheltuit cel mai mult pe produse alimentare (72%), utilități (65%), produse de igienă personală (62%), produse pentru îngrijirea casei (55%). Comparativ cu martie 2025, mențiunile pentru vacanțe și călătorii au crescut de la 13% la 25%.

Ce așteaptă românii de la branduri în această perioadă?

Într-un context economic și emoțional dificil, românii se așteaptă ca firmele și companiile să protejeze angajații și să evite concedierile (49%), și să utilizeze resursele pentru producerea de bunuri de care este cea mai mare nevoie acum (40%).

În plus, românii consideră că brandurile ar trebui să acorde mai multă atenție comunicărilor punctuale despre produse și oferte de preț (36%, față de 27% în martie 2025) și măsurilor luate în actualul context economic și politic (27%, față de 22% în martie).

Pornind de la realitatea actuală a românilor, care resimt tot mai puternic efectele schimbărilor economice asupra stilului de viață, și utilizând studii de imagine de brand, analize ale traseelor din Consumer Decision Journey (CDJ) și cercetări de tip U&A (Usage & Attitudes), brandurile pot înțelege mai bine consumatorii și își pot adapta strategiile la nevoile lor actuale.

Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piață full-service, specializată în marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development. Cu o expertiză în peste 20 de industrii, Reveal Marketing Research crede că cercetarea de piață reprezintă baza deciziilor corecte și a poziționării brandurilor. Soluțiile calitative și cantitative ajută de 17 ani companii din România și alte țări din Europa.

Metodologie: Studiul Reveal Marketing Research s-a desfăşurat online în perioada 17-22.09.2025 pe un eşantion reprezentantiv național pentru universul persoanelor cu vârsta 18+, utilizatori de internet, din mediul urban și peri-urban. Mărimea eșantionului a fost de 1004 respondenți, iar eroarea maximă de eșantionare este +/-3.1% la un nivel de încredere de 95%.

Articole pe aceeași temă: