Opinii Analize

Viitorul e în cifre: cum influențează inteligența artificială tendințele globale la nivel social, dar și în mediul de afaceri pentru 2024

17 ian. 2024 5 min

Viitorul e în cifre: cum influențează inteligența artificială tendințele globale la nivel social, dar și în mediul de afaceri pentru 2024

Reading Time: 5 minute

Cu inteligența artificială, viitorul vine mai repede sau e „mai aproape decât aproape”, spun specialiștii. Și chiar dacă uneori ne e greu să-l înțelegem, un lucru e cert – impactul asupra societății se măsoară, de cele mai multe ori, în cifre de afaceri.

De două decenii încoace, la fiecare început de an, Marian Salzman, SVP Corporate Citizenship, Philip Morris International, identifică tendințele care pot influența evoluții de business relevante pentru mediul de afaceri la nivel global și care se pot transforma adesea în avantaj competitiv pentru companiile atente la astfel de semnale. Anul acesta, Marian a anunțat 24 de trenduri, iar câteva dintre ele sunt însoțite de cifre de business.

Preocuparea pentru mediu anunță o categorie relevantă de schimbări cu efecte financiare considerabile. Astfel, Salzman vorbește despre o creștere a pieței mijloacelor de transport alternative, despre modificări de infrastructură care să conducă la răcirea orașelor pentru a preveni efectele încălzirii globale, dar și despre o evidențiere surprinzătoare a industriei serviciilor funerare verzi. Industria de înmormântare ecologică este în plină expansiune și se estimează că va valora 1 miliard de dolari până în 2030. În S.U.A., aproximativ 8% din înmormântările de astăzi sunt verzi, iar Asociația Națională a Directorilor de Funeralii raportează că aproape trei sferturi din cimitirele națiunii înregistrează o cerere crescută pentru opțiuni de sfârșit de viață mai ecologice.

Impactul financiar direct se va simți și în avantajele pe care autoritățile și comercianții le gândesc, astfel încât să limiteze nu doar poluarea, ci și efectele consumerismului. De exemplu, în orașul japonez Sakai, municipalitatea a lansat o aplicație prin care locuitorii pot acumula puncte pentru a face alegeri mai ecologice, cum ar fi scăderea tacâmurilor din plastic și utilizarea transportului partajat. Între timp, în Franța, consumatorii vor fi subvenționați pentru repararea pantofilor și a hainelor, mai degrabă decât pentru achiziționarea de articole noi.

O altă tendință la nivel global – și mai ales în Europa, America de Nord și Japonia – este cea a gospodăriilor de o singură persoană în creștere. Organizația Națiunilor Unite estimează că 35% din gospodăriile din întreaga lume vor avea o singură ocupare până în 2050, în creștere față de 23% în 1985. În Scandinavia, mai mult de patru din 10 gospodării sunt deja ocupate singure. Această schimbare a determinat mai multe efecte, deoarece marketerii caută să satisfacă nevoile mulțimii de oameni singuri, de la jocurile de societate pentru o persoană, până la creșterea călătoriilor solo.

Problemele de singurătate și intimitate pentru locuitorii singuri vor fi rezolvate cu ajutorul unor chatbots personalizate de inteligența artificială, cum sunt deja Replika și Hi,Waifu. Se estimează că piața globală de chatbot va crește într-un ritm uimitor, de la 5,4 miliarde de dolari în 2023 la 15,5 miliarde de dolari în 2028. Rămâne, însă, dezbaterea cu privire la faptul dacă însoțitorii digitali oferă un remediu atât de necesar pentru singurătate sau va eroda și mai mult abilitățile sociale și va influența sănătatea mintală.

Philip Morris International Marian Salzman

De altfel, sub semnul sănătății mintale, Marian semnalează modificări substanțiale, inclusiv în piața muncii. Astfel, după decenii de cultură a agitației care caracterizează societatea modernă, generația Z se oprește să se odihnească. Totul face parte din tendința mai largă a vieții blânde, în care tinerii resping hiperproductivitatea și competiția în favoarea relaxării și a ușurinței. Tendința în forța de muncă favorizează „slujbe pentru fete leneșe” cu puțină responsabilitate și stres, o extensie a mișcării simplității din ultimele decenii. 2024 nu va fi un moment bun pentru a investi în cluburi de noapte, avertizează Salzman.

De asemenea, putem vedea o diviziune tot mai mică între cei care au o diplomă de facultate și cei care nu o au. În 2024, așteptați-vă să vedeți mai mulți angajatori care elimină cerințele privind diplomele pentru angajare și mai mulți elevi de liceu care optează pentru a ocoli facultatea în favoarea programelor de certificare profesională și a uceniciei. În SUA, înscrierea la programele de certificate de licență a crescut cu 9,9% în 2023, în comparație cu o creștere de 3,6% a diplomelor asociate și o creștere de 0,9% a diplomelor de licență. Deja, jumătate dintre locurile de muncă oferite de IBM în SUA nu necesită o diplomă de patru ani, iar firma globală de consultanță Accenture a anunțat că intenționează să-și ocupe 20% din rolurile de nivel de intrare în SUA cu absolvenți ai programului său de ucenicie, mai degrabă decât cu absolvenți de colegiu.

De asemenea, Google urmează (și accelerează) tendința și consideră că programele sale de certificate online sunt echivalente cu o diplomă universitară de patru ani atunci când ia în considerare cererile de angajare. Urmează tot mai multe companii care angajează oameni pe baza mentalității lor de rezolvare a problemelor și nu în funcție de educația universitară și un accent tot mai mare pe programele de perfecționare și recalificare corporative pentru a reține talentele.

Cât despre cei deja angajați, piața cere noi sisteme de suport. De la antrenori pentru singurătate și anxietate la cultivatori ai coeziunii la locul de muncă, vremurile moderne vin cu soluții moderne. Printre cele mai recente intrări: antrenori pentru bucurie (alias de viață veselă sau antrenori pentru fericire) — consilieri care își propun să ajute clienții să trăiască o viață mai fericită și mai împlinită.

Iar când intervenția umană nu e suficientă, odată cu progresele în inteligența artificială, practicienii din domeniul sănătății promovează soluții digitale la problemele legate de creier și sănătatea mintală. Compania de biotehnologie din Boston Akili Interactive a lansat EndeavorRx, un joc video autorizat de FDA, pe bază de rețetă, pentru tratarea ADHD la copii, precum și EndeavorOTC pentru adulți. În anii următori, vom vedea o piață în creștere pentru tratamentele terapeutice digitale – alias DTx – implementată pentru a trata orice, de la insomnie la abuzul de substanțe.

Tendința de îmbătrânire a populației vine și ea cu influențele proprii. Oamenii cu vârsta de 65 de ani și peste reprezintă aproximativ 10% din populația globală. Se estimează că această proporție va crește la 16% până în 2050 și la 24% până în 2100, cu o gamă largă de implicații, nu în ultimul rând în ceea ce privește unde, cum și cu cine vor trăi toți acești adulți în vârstă. În 2024 și mai departe, vom vedea o tendință de consolidare a persoanelor în vârstă care se unesc în comunități. Pe lângă faptul că oferă comunitate și camaraderie, aceste opțiuni de locuințe le pot permite seniorilor să-și pună în comun resursele, împărțind costurile de transport, întreținerea gospodăriei și a curții și chiar a serviciilor medicale.

Pe măsură ce lumea se luptă cu presiuni crescute și inechități în asistența medicală, asistența primară se mută din complexe medicale în comunități. Analiștii estimează că piața clinicilor de vânzare cu amănuntul din SUA va face acest lucru mai mult decât dublu până la sfârșitul deceniului, extinzându-se de la 2,79 miliarde de dolari în 2023 până la 6,36 miliarde de dolari până în 2030. Și Bain & Company prezice că modelele de îngrijire netradiționale, inclusiv clinicile de vânzare cu amănuntul, vor reprezenta până la o treime a pieței de asistență medicală primară din SUA până în 2030.

Array

Articole pe aceeași temă: