Wendy’s: Burgeri cu gust de investiții
Reading Time: 4 minuteBrandul american Wendy’s a deschis recent primul restaurant din București: JKC Capital, compania care operează Wendy’s în sistem de franciză în Canada și România, și-a propus să dezvolte o rețea de peste 100 de restaurante și să investească mai bine de 200 de milioane de dolari în România în următorii zece ani.
Detalii am aflat de la John Chayka, CEO la JKC Capital și fost manager în Liga Națională de Hochei Americană (NHL).
Ce a făcut România o piață atractivă pentru JKC Capital și care sunt oportunitățile pe care le vedeți aici?
Vedem oportunități uriașe pe piață și credem că România este o țară incredibilă. Este și una foarte frumoasă, ne place mult să o vizităm. Cred că în România este un climat macroeconomic excelent, pentru că în America de Nord, locul din care venim noi, economia este foarte dezvoltată și este mai dificil să ai creșteri spectaculoase. România este o țară care să ne ofere aceste creșteri și pentru noi este pariul perfect.
Oamenii sunt muncitori, au o educație solidă și abilități digitale și tehnologice dezvoltate și credem că România se îndreaptă într-o direcție foarte bună, ceea ce ne încântă foarte mult și ne face să dorim să investim pe termen lung aici. Nu suntem preocupați de rezultatele pe termen scurt, ci ne gândim la următorii zece ani, care credem că vor fi profitabili în România, unde ne bucurăm foarte mult să fim.
Care este viziunea pentru cei zece ani, pe care o aveți pentru România?
Am fost primiți cu brațele deschise până acum și credem că totul va decurge bine. Piața are un potențial de peste 100 de restaurante Wendy’s. În primă fază ne vom concentra pe popularizarea și consolidarea brandului, care credem că va rezona bine cu românii și va crește în timp. Cum?
Felul în care operăm zi de zi și serviciile de calitate vor face clienții să revină în restaurante, iar dacă vom reuși să facem asta, cred că, pe termen lung, vom construi un brand și o prezență sustenabilă pe piață. În paralel cu aceste eforturi, luăm în calcul și alte oportunități care ar putea fi interesante pentru piața din România. Începem cu brandul Wendy’s, pe care ne concentrăm în următoarea perioadă, dar pe măsură ce ne dezvoltăm pe plan local, credem că ar putea fi o oportunitate să aducem și alte branduri în România (n.red. – compania mai operează și restaurantele Tim Hortons în Canada).

Care sunt planurile pe care le aveți pentru România în acest an?
Deschidem cel puțin cinci restaurante până la finalul acestui an, focusul nostru fiind în București. Sunt foarte multe orașe la nivel național care se luptă să ne atragă atenția. Ca să fiu sincer, am fost impresionat că oamenii deja își doresc un restaurant Wendy’s în orașul lor.
După ce facem primii pași pe plan local și ne stabilizăm, expansiunea va fi mai rapidă. Ne uităm și la orașele din jurul Bucureștiului, ca Ploiești, dar și la cele mari ca Brașov, Cluj, Constanța și evaluăm care este cea mai bună strategie pentru următoarea perioadă de timp. Ne propunem ca pe termen lung să depășim 100 de restaurante și vom avea, în cele din urmă, o prezență națională bogată.
Cum plănuiți să adaptați brandul la gusturile locale, fără să pierdeți din esența Wendy’s?
Este o întrebare foarte bună. Eu sunt un pic obsedat de cercetare și documentare, aceasta este specializarea mea de bază. Înainte să intrăm pe piața din România, am petrecut mult timp în discuții cu oamenii, am făcut o mulțime de sondaje și interviuri ca să înțelegem ce vor românii. Am descoperit că produsul în sine este mai puțin important, totul este despre ingrediente. Un aspect important al meniului Wendy’s este chiar calitatea ingredientelor. Așa că achiziționăm marea majoritate a produselor de la furnizori locali.
Carnea noastră de vită este întotdeauna proaspătă, nu congelată și provine de la un producător local. Iar acest lucru este important pentru consumatori. Avem produse de calitate, la prețuri foarte bune. Carnea de pui este achiziționată de la o companie românească cu produse foarte bune. Nu folosim carnea tocată. Am mai descoperit că și experiența este foarte importantă pentru clienții din România, iar aici pot petrece câteva momente plăcute și distractive: pot savura produsele noastre iconice, Frosty sau Baconator. Acestea sunt produse extraordinare, unice, foarte greu de replicat.
Ce v-a atras la Wendy’s ca brand și ca investiție?
În SUA suntem cel de-al doilea mare lanț de restaurante cu burgeri, iar scala și impactul brandului de-a lungul unei perioade mari de timp sunt uriașe. Dacă ne gândim de ce a avut succes brandul pe piața americană, rețeta este: rapiditate, calitate, proximitate și preț bun.
Dacă poți avea rezultate pe toți acești piloni pe o perioadă foarte lungă de timp, clienții vor reveni în restaurante. Pentru Wendy’s, cartea câștigătoare cred că este abilitatea de a replica acest model pe termen lung.
Ați fost la conducerea Arizona Coyotes, o echipă de hochei din National Hockey League (NHL). Cum vă ajută acea experiență de management într-o industrie diferită, ca QSR?
Lumea sportului profesionist este una cu o evoluție rapidă, este un loc extrem de competitiv, în care există câștigători și pierzători. Am adus acest mindset în lumea QSR (quick service restaurant), un loc cu o evoluție la fel de rapidă. Lumea sportului profesionist pune în centru elementul uman, ceea ce facem și în restaurantele Wendy’s, unde avem angajați peste 5.000 de angajați. Dacă nu te pricepi la oameni, nu prea ai ce căuta în acest domeniu și nici în lumea sportului profesionist.

Cum vedeți viitorul industriei QSR?
Ne place să ne gândim nu numai la viitor, încotro se îndreaptă industria, ci și la gusturile viitoare ale oamenilor, la ce vor dori. Din punct de vedere istoric, aceștia caută rapiditate, proximitate, calitate și prețuri bune. Dacă vom putea livra pe termen lung toate acestea, vom fi asigurați din punct de vedere business.
În paralel, credem că este important să fim relevanți și din punct de vedere cultural. Vom lansa o mulțime de oferte limitate pentru că inovația este o parte importantă a modelului nostru de business. Vom avea produse disponibile pentru o scurtă perioadă de timp, oferte de care oamenii sunt foarte încântați. Dacă vom putea face o serie de lucruri cu relevanță locală, specifice României, cred că sunt importante pentru următoarea generație care se poate conecta din punct de vedere social cu brandul.
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 394 (15 iunie – 15 iulie 2025). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz