Stiri

Sustenabilitatea face diferența la Zilele Biz 2023

24 nov. 2023 8 min

Sustenabilitatea face diferența la Zilele Biz 2023

Reading Time: 8 minute

Cea de-a 22-a ediție a Zilelor Biz, cel mai mare festival de business din România, s-a încheiat astăzi la finalul unei conferințe dedicate sustenabilității

Cinci zile, peste 100 de speakeri, CEOs, antreprenori de succes, consultanți și specialiști, lideri și profesioniști care au împins ritmul și tendințele în 2023 în mediul de business din România: pe scurt, așa arată ediția din acest an a Zilelor Biz, un eveniment maraton care ajunge astăzi la final, după încheierea zilei dedicate sustenabilității.

Conferința a fost deschisă de Alexandra Diniță, partener regional Global ESG Monitor care a vorbit despre companiile care își redefinesc sensul în mod credibil și real și generează un impact măsurabil. În fața urgenței sociale și de mediu, rolul companiilor s-a schimbat radical, a avea un scop nu mai este suficient dacă nu există și un impact real. Un studiu, realizat de PwC și citat de Alexandra Diniță arată că 9 din 10 investitori spun că rapoartele ESG conțin informații nesusținute. „Aceste raportări au fost lipisite de transparență. Transparența lipsește în continuare din majoritatea raportărilor. Sustenabilitatea nu este o preocupare pentru timpul liber, este o obligație. Ce am observat este că interesul pentru ESG este unul real. Companiile țin la reputație și investesc în imagine, iar o companie cu o imagine ESG proastă este mai vulnerabiă. ESG-ul este o șansă mare pentru companii să pornească la drum pe o relație fundamentată pe transparență și încredere. Băncile se uită la asta mai nou atunci când acordă finanțare”, a precizat Alexandra Diniță.

Anca Ungureanu, Identity & Communication Director UniCredit Bank România și Simona Petrescu, Head of ESG al UniCredit Bank România, o bancă ce demonstrează zi de zi că sustenabilitatea face parte din ADN-ul grupului și este pe deplin integrată în strategiile de afaceri, au vorbit despre valorile companiei și setul de angajamente și obiective privind guvernanța corporativă, socială și de mediu. Ce înseamnă banking cu impact social, cum poate aborda un brand sustenabilitatea și cum pot fi convinși antreprenorii că, cel puțin pe termen mediu și lung, beneficiile sustenabilității vor fi mai mari decât costurile sunt doar câteva dintre întrebările care și-au aflat răspunsul din discuția moderată de Marta Ușurelu.  

Unicredit

„Suntem industria care ar trebui să aibă această transparență ca mantră de fiecare zi. Cred că social impact banking este despre ascultare pentru a vedea cum poți să fii mai transparent: a-ți asculta angajații și a avea grijă de ei. Apoi, ascultarea clienților tăi și la a tuturor stakeholderilor”, a precizat Anca Ungureanu care a oferi ca exemplu de social impact banking baza de recuperare medicală inaugurată recent de UniCredit în Bicaz. Noua bază deservește întreg județul Neamț și aparține Spitalului Orășenesc Bicaz fiind situată în imediata proximitate a unității medicale.

„În ultimii ani, toate marile bănci au educația ca pilon de sustenabilitate. Noi avem un parteneriat foarte bun, pe care l-am prelungit și anul viitor, cu Social Incubator. Deja cred că vom fi în al patrulea an. Am avut 400 de liceeni doar în București în primul an, apoi am crescut la 1.500 de elevi în București, Cluj și Iași. În curând vom avea un eveniment fain în care vor fi premiați cei care vor avea pitch-uri. Se întâmplă lucruri faine, sunt din ce în ce mai multe oportunități și pe noi ne bucură că avem în ce să investim”, a afirmat la rândul său Simona Petrescu.

Ovidiu Ana, director ececutiv la fundația Orange România a luat cuvântul în continuarea evenimentului și a vorbit despre investițiile fundației pe care o conduce care au ajuns la 6 milioane de euro. O parte din fonduri au fost alocate și Orange Digital Center, un hub de educație digitală, inaugurat anul acesta, care oferă cursuri gratuite pentru tineri. Orange Digital Center a avut un impact în rândul a peste 2,000 de beneficiari doar în primul an.

Orange

„România nu stă foarte bine la capitolul competențe digitale. Cei care fac recrutare știu că astfel de competențe digitale au doar 28% dintre români, față de 54% cât e media Europeană. Mai știu că integrarea tehnologiilor digitale în întreprinderi este la 15,2%, în timp ce în Europa, ajunge la 36,1%. 10 milioane dintre români nu au competențe digitale. Prin asta înțelegem că nu știu să trimită un mail, să creeze conținut, să facă internet banking. La o populație de 19 milioane de locuitori sau chiar mai puțin, 10 milioane este un număr uriaș” a spus Ovidiu Ana, directorul fundației Orange România.

Din partea Veolia România, o companie care a alocat, numai în 2022, un buget de 4,8 milioane de lei pentru CSR a urcat pe scena de la Zilele Biz, Ramona Dumitru, Public Affairs and Communications Director care, într-un dialog cu Marta Ușurelu, Owner Biz a vorbit despre o premieră în România: lansarea primului serial despre sustenabilitate. „Romania Unfolds” este un documentar care își propune să demonstreze cum comunitățile pot deveni o forță a binelul, prin soluții sustenabile și acțiuni accesibile, cu un impact puternic. Mini-seria de documentare video urmărește povești din comunități autohtone, în care cheia rezolvării provocărilor locale are la bază o soluție sustenabilă.

Veolia

„A fost o idee creativă care a răspuns unei nevoi pe care noi am identificat-o. Platforma Romania Unfolds este un spațiu virtual în care oferim atât prin conținut editorial cât și printr-un serial de mini-documentare, exemple de ce înseamnă sustenabilitate în România și cum este făcută. Auzim despre cum România este codașă în diferite domenii inclusiv în atingerea țintelor pentru 2030. Noi am identificat câteva exemple frumoase, în care vedem cum se ating obiectivele de dezvoltare durabilă. În primul episod, aflăm cum, într-un orășel din nordul României, în Târgul Lăpuș, gradul de reciclare a deșeurilor nu doar că depășește media națională, ci o depășește și pe cea europeană. Este un exemplu pozitiv pe care îl arătăm, în speranța că inspiră și arătăm că se poate. În cel de-al doilea episod oferim un exemplu concret prin care o întreprindere socială cu opt angajați dintre care cinci cu dizabilități intelectuale, reușeșsc să folosească ulei folosit, care este un deșeu menajer, pentru a face lumânări parfumate”

Ramona Dumitru, Public Affairs and Communications Director, Veolia România

O cercetare realizată de Provident a demonstrat că milioane de români fac parte din cel puțin unul din grupurile „invizibile” și includerea lor în economia formală ar putea angrena contribuții cumulate la bugetul național de aproximativ patru miliarde de lei pe lună. Cele șase grupuri vulnerabile sunt fermierii de subzistență, familiile monoparentale, micii antreprenori, muncitorii la negru, șomerii de peste 55 de ani și pensionarii în risc de sărăcie. Florin Bâlcan, director general al Provident Financial România a vorbit despre „Invizibili”, responsabilitate și incluziune socială.

„Proiectrul nostru, «Invizibilii» este ancorat în realitățile societății de zi cu zi. Invizibilii este despre incluziune. Avem milioane de interacțiuni cu clienți din toată țara. Iar acest lucru ne dă posibilitatea să vedem ce se întâmplă la firul ierbii. Am observat că apar tot mai multe categorii de oameni care sunt marginalizați de societate”, a precizat directorul general al Provident despre cum a luat naștere proiectul „Invizibilii”.

 Ana Nicolae, Head of Integrated Communications la AVON le-a vorbit participanților în sala de la Biavati Events despre violența împotriva femeilor. Un studiu citat de Ana Nicolae arată că doar în primele nouă luni ale acestui an au fost înregistrate mai bine de 80.000 de cazuri de violență domestrică. Potrivit studiului, 15% dintre respondente au folosit machiajul pentru a ascunde semne ale violenței domestice și una din trei femei se confruntă cu o formă de abuz pe parcursul vieții.

„Suntem într-o perioadă în care inovația atunge cote maxime. Avem realizări în zona de sustenabilitate absolut remarcabile. Cred că nu exagerez cu nimic când spun că anul 2023 este unul sub semnul inovației. Dar, tot în 2023 au fost raportate 80.000 de cazuri de violență împotriva femeilor doar în primele nouă luni ale anului. O victimă a violenței, înainte să plece definitiv din mediul abuziv, se întoarce acolo de șapte ori. Pentru noi este important să educăm generațiile viitoare”, a precizat Ana Nicolae.

Creativitate în slujba sustenabilității

În deschiderea celei de-a doua sesiuni, Ionuț Georgescu, CEO și fondator FEPRA a vorbit despre cum a luat naștere povestea FEPRA, în urmă cu 18 ani, pe când managerul avea o serie de nemulțumiri în profesia în care activa pe atunci, una din domeniul marketingului. FEPRA este o societate destinată preluării responsabilității producătorilor și importatorilor care pun pe piața din România ambalaje și deșeuri de ambalaj în vederea realizării obligațiilor legale de reciclare și valorificare ale acestora.

„Am zis că trebuie să fac ceva care să rămână. Acum 18 ani a apărut această pasiune a mea și iubirea pentru managementul deșeurilor. Astăzi avem o fabrică la Hunedoara și una la București”, a precizat Ionuț Georgescu, CEO și fondator FEPRA.  

A urmat o prezentare în care Alice Nichita, Corporate Affairs & Sustainability Director al Coca-Cola HBC România și Mihaela Niță, Public Affairs, Coca-Cola România au vorbit audienței despre sustenabilitatea ca parte din business-ul Coca Cola, despre călătoria companiei către un management sustenabil al ambalajelor și cum produce ambalaje din PET reciclat. Pe agenda companiei se află folosirea, în designul ambalajelor, a 50% material reciclat și colectarea în procent de 100% a ambalajelor puse pe piață până în 2030.  

cocacola

„Pentru un model de business sustenabil este nevoie de investiții și de un efort de echipă. Sustenabilitatea este un pic mai mult decât implicarea în comunitate și CSR, este acea abordare pe care trebuie să o ai în totată afacerea. De aceea, noi privim sustenabilitatea ca pe acea grijă pe care o arătăm pentru tot ce înseamnă impactul nostru asupra oamenilor, a produselor, a mediului și a comunității. Pe lângă oameni, ne interesează și produsele pe care le punem pe piață. Suntem atenți la nevoile consumatorilor și oferim produse cu zero calorii, în ambalaje mai mici. Mai mult, ne uităm la modul în care gestionăm resurse precum apă, energie și ne reducem impactul asupra mediului”

Mihaela Niță, Public Affairs al Coca-Cola România.

În continuarea conferinței, a urcat pe scena de la Zilele Biz, Mădălina Diaconu, director de marketing al B&B Collection care a povestit despre Gala Diamonds for Life, despre ce se întâmplă cu sumele adunate în urma licitației caritabile și despre importanța implicării mediului de afaceri în comunitate. La ultima ediție a galei, care a avut loc la începutul lunii noiembrie, s-au strâns peste 109.000 de euro, toate fondurile fiind direcționate către Fundația Renașterea.

„Este o gala susținută în totalitate de Kultho, parte din B&B Collection. Noi ne-am gâdnit să cerem brandurilor noastre din portofoliu câte un produs cu o valoare de 5.000 de euro. Suntem bucuroși să aflăm că toate produsele ajung că fie licitate la un preț mai mare decât cel din magazine. Ne-am bucurat să vedem o creștere a apetitului pentru astfel de produse”, a precizat Mădălina Diaconu pe scena Zilelor Biz.

madalina diaconu

Zilele Biz au început în forță și nu se puteau termina decât cu aceeași energie, cu o discuție despre provocările și oportunitățile din lumea ONG-urilor. Ana-Maria Hâncu (Let’s Do It, Romania), Ioana Petrea (Fundația Principesa Margareta) și Roberto Pătrășcoiu (Habitat for Humanity) au vorbit despre cum arată un ONG în România, în 2023, despre ce poate oferi un ONG unui sponsor și cum ajută companiile pentru politicile lor de sustenabilitate.

„Așl zice ca în 2023 nevoia de ONG-uri este mai mare ca oricând. Niciodată în istoria României nu a fost nevoie mai mult ca acum de ONG-uri. Un mediu ONG este plin de provocări. Noi ne aflăm într-un proces de recrutare, iar majoritatea celor care vin la interviu spun că își imaginau că e mai ușor. Mediul se schimbă foarte mult. Cred că societatea civilă și-a dovedit rolul de partener de încredere. Suntem parteneri cu mediul de business, suntem parteneri cu voluntarii și cei care donează pentru societatea civilă. Poate, un cuvânt mai important decât „parteneriat” este „încredere”. În momentul în care cineva dă bani pentru un ONG are încredere că vei face ce trebuie cu banii lui. În ziua de azi, ONG-urile au demonstrat că sunt un adevărat broker și partener de încredere”, a precizat Robert Pătrășcoiu pe scena Zilelor Biz.  

Zilele Biz, cel mai mare eveniment B2B din România

Festivalul de business al României, organizat de 22 de ani de revista Biz, aduce în 5 zile sute de oportunități, informații care modelează mediul profesional românesc și know-how valoros pentru profesioniști, antreprenori, manageri și inovatori. Fiecare dintre cele cinci zile este construită în jurul unui domeniu central: Antreprenoriat, Inovație, Management, Media&Marketing și Sustenabilitate.

Partenerii principali Zilele Biz:
𝐃𝐫𝐢𝐯𝐞𝐧 𝐛𝐲: Jeep și AlfaRomeo
𝐂𝐨𝐟𝐟𝐞𝐞 𝐏𝐚𝐫𝐭𝐧𝐞𝐫: 5 To Go
𝐆𝐎𝐔𝐑𝐌𝐄𝐓 𝐏𝐀𝐑𝐓𝐍𝐄𝐑: Sciccheria
𝐌𝐨𝐛𝐢𝐥𝐢𝐭𝐲 𝐏𝐚𝐫𝐭𝐧𝐞𝐫: AVIS

Ziua de sustenabilitate are în acest an parteneri extraordinari: Provident, Coca-Cola România, Lidl România, Veolia România, UniCredit Bank, Orange România, Electrolux, FEPRA și AVON România.   

Array

Articole pe aceeași temă: