Logistică în era digitală

O echipă din Iași a dezvoltat o platformă online care oferă companiilor controlul în timp real asupra propriilor transporturi de marfă și le dă transportatorilor posibilitatea de a accesa noi clienți. Pasul următor pentru CargoPlanning este extinderea internațională.

Chiar dacă nu poți să reinventezi roata, poți măcar să o faci mai eficientă. Este ideea de la care a pornit Ștefan Matei acum doi ani, după o discuție cu un client al companiei IT la care lucra. Clientul respectiv avea nevoie de software pe zona de logistică, iar Ștefan a analizat domeniul și a constatat că transporturile de marfă se făceau încă în mare parte în mod tradițional (pe e-mail, pe telefon, cu tabele în Excel), lucru care nu oferă un overview complet și în timp real pentru această activitate consumatoare de timp și bani.

Așa a apărut CargoPlanning, o platformă colaborativă asemănătoare cu Booking.com, dar care se adresează companiilor ce produc sau comercializează marfă, dar și transportatorilor. “Platforma asigură organizarea activității de transport cu propriii parteneri în domeniu cu care au deja contracte încheiate sau caută soluții de transport în platformă. Tot procesul, de la crearea cererii de transport până la confirmarea că a fost livrată marfa, se face online în sistem, total digitalizat”, arată Valerica Motoc (foto), Business Development Manager la CargoPlanning. Modelul de business se bazează pe comisionarea tranzacțiilor din platformă și se plătește un abonament pentru accesarea acesteia. Comisionul stan­dard este de 1% pe tranzacție, ținta fiind companiile cu cifră de afaceri mai mare de 30-35 de milioane de euro și cel puțin 10 transporturi pe zi.

Businessul CargoPlanning a luat deja avânt și are peste 3.700 de utilizatori – producători, comercianți și transportatori, printre cei care folosesc platforma numărându-se companii precum Vrancart, Delaco, Zahărul Oradea sau Auchan. Unul dintre principalele avantaje ale platformei este transparența pe care o asigură companiilor în colaborarea cu partenerii de transport, dublată de automatizarea acestui proces și raportarea în timp real. Din 2015 până acum, prin platformă s-au tranzacționat transporturi de 7 milioane de euro.

Pentru a susține creșterea CargoPlanning, Ștefan Matei și echipa lui au făcut și proiecte de outsourcing în zona de software, astfel că echipa de programatori lucra în paralel la CargoPlanning și la alte aplicații, iar banii rezultați erau investiți în dezvoltarea businessului. Investițiile făcute în platformă se situează în jurul va­lorii de 70.000-80.000 de euro și în peri­oada următoare sunt programate investiții de cel puțin 20.000 de euro. “Cel mai pro­babil, în prima parte din 2018 vom ajunge la break-even. Depindem de faptul că activitatea de transport e sezonieră și scade pe timpul iernii”, arată Valerica Motoc. În prezent, echipa este formată din cinci persoane: Ștefan – fondator și CTO, Valerica Motoc – business development, doi programatori și un consultant pe zona de sales-logistică.

Echipa CargoPlanning a participat în 2016 la prima ediție Startarium PitchDay, și, deși nu a ajuns în finala de zece, a acumulat experiență valoroasă. Când au aflat despre incubatorul Startarium.Inc și au analizat ce presupunea acesta, și-au dat seama că era exact ceea ce aveau nevoie în această etapă a dezvoltării businessului. Participarea companiei la program are două obiective principale: consolidarea pe piața din România (prin valorificarea rețelei pe care o pune la dispoziție Impact Hub împreună cu Startarium) și lansarea aplicației în Europa, fie pe piața occidentală (Germania, Austria, Belgia), fie în zona balcanică, care este destul asemănătoare cu piața românească. “Businessul de transport este oricum internațional prin definiție. Nu mai avem timp de așteptat, trebuie să mergem cu încredere. Avem un produs bun și ne trebuie masa critică de utilizatori și clienți ca să ieșim peste hotare”, arată Valerica Motoc.