Top 50 companii performante

Cine sunt jucatorii din mediul privat românesc care si-au sporit profiturile si au avut cresteri importante ale cifrei de afaceri? O radiografie a performantei in business realizata pentru Biz de Coface Romania.

Cu o cifra de afaceri cumulata ce depaseste 3,7 miliarde de euro sI profituri ce totalizeaza 567 de milioane de euro, cele mai performante 50 de companii private din Romania au avut in 2010 un an excelent, iar majoritatea prefigureaza si pentru 2011 cifre in crestere. Sunt rezultate excelente, mai ales in conditiile in care, potrivit Coface Romania, peste 50.000 de companii au intrat in insolventa in ultimii trei ani, situatia economica a fost puternic afectata si multe dintre industriile ce au raportat cresteri semnificative inainte de 2007 prezinta acum ajustari negative severe.

In aceste conditii, definirea performantei pentru o companie nu este usoara. Multi ar putea spune ca mentinerea profitului in conditii de criza ar fi suficienta. Performanta trebuie sa insemne insa ceva mai mult, trebuie sa se bazeze pe continuarea cresterii si in vremuri de furtuna. Topul pe care vi-l prezentam nu sintetizeaza companiile cu cele mai mari cifre de afaceri sau cele cu valoarea cea mai mare a profitului, ci performanta in ansamblu. Metodologia a agregat criteriile de ordin cantitativ, calitativ, tehnic si al comportamentului de plata.

Daca pentru unii este rezultatul unei strategii bine gandite si al unei eficientizari la sange a activitatii, pentru altii este valorificarea unei conjuncture favorabile aduse de criza. Veti vedea in clasament cum cinci companii (10% din total), inclusiv cea de pe prima pozitie, Autoliv Romania, sunt producatoare de componente auto. Acestea au avut o “locomotiva” importanta in perioada 2009 – 2010 – este vorba despre Automobile Dacia, care a produs si exportat sute de mii de masini in ultimii doi ani. De altfel, o mare parte din companiile din top activeaza in sectorul productiv si exporta o mare parte din productie. De suferit au avut companiile din comert, constructii, FMCG, obisnuite cu cresteri importante, dar pentru care scaderea veniturilor consumatorilor s-a reflectat direct si rapid in cifra lor de afaceri.

Clasamentul realizat de Coface evidentiaza dezvoltarea sustenabila a activitatilor operationale ale companiilor analizate prin imbinarea indicatorilor de apreciere a gradului de soliditate economica: rata de crestere a cifrei de afaceri, rata de crestere a profitului operational, rentabilitatea capitalurilor proprii, rata profitului brut raportat la cifra de afaceri si gradul de indatorare (datorii totale / active totale). Companiile din top nu au inregistrat pierderi in 2010 si nu au inregistrat datorii la bugetul de stat sau fata de furnizori. Metodologia a dus si la excluderea companiilor care, desi au avut profit in 2010, acesta a scazut fata de 2009.

UN TOP 10 INDUSTRIALIZAT

Prima pozitie este ocupata de Autoliv Romania, furnizoare de sisteme de siguranta auto ce detine trei fabrici in Romania, la Brasov, Timisoara si Lugoj.

Parte a grupului suedez Autoliv, compania a realizat exporturi importante si a avut de profitat de pe urma cererii sporite pentru modelele Dacia pe pietele internationale. Dedeman este un jucator local care a reusit o ascensiune fantastica in ultimii patru ani pe piata romaneasca de bricolaj, in ciuda prabusirii pietei constructiilor si a concurentei dure din partea lanturilor internationale. Fratii Dragos si Adrian Paval au ales sa se extinda puternic, ajungand deja la 25 de magazine la nivel national. “Am privit scaderea preturilor terenurilor drept o oportunitate pentru extinderea regionala.

Cea mai importanta masura pentru obtinerea rezultatelor financiare in crestere a fost expansiunea geografica coroborata cu o supraveghere atenta a costurilor”, arata Dragos Paval, presedintele Dedeman. Rezultatul este o cifra de afaceri care se va apropia de 400 de milioane de euro in 2011. Compania de pe locul 3, Holzindustrie Schweighofer, este pe locul trei in ceea ce priveste marja de profit, cu un impresionant 25%. Compania, fondata in Romania de omul de afaceri austriac Gerald Schweighofer, are patru unitati locale care prelucreaza lemnul, pornind de la cherestea (la Sebes si Radauti) si pana la fabricarea de panouri incleiate (Siret), respectiv panele (Comanesti). Exporturile reprezinta 80% din productie.

Unul dintre putinele combinate construite in perioada comunista care a rezistat, Azomures, ocupa pozitia a patra in top, cu performante excelente datorate unei conjuncturi international favorabile pe piata ingrasamintelor chimice. Compania, listata la bursa, este controlata in proportie de 75% de un grup de oameni de afaceri turci prin intermediul a doua companii inregistrate in SUA, dar statul detine peste 10% din actiuni prin intermediul Fondului Proprietatea. Potrivit oficialilor companiei, faptul ca piata de desfacere a Azomures este una globala si nu una locala sau regionala reprezinta un atu pentru Azomures.

Americanii de la Cameron, funizor de echipamente si servicii pentru industria de petrol si gaze, au profitat din plin de goana crescuta dupa resurse naturale. De altfel, dupa ce in 2004 au preluat Sterom Campina, compania a deschis anul trecut o noua fabrica in Romania, la Ploiesti, unde produce exact echipamentele de profil cele mai cautate, cele destinate explorarii hidrocarburilor in conditii dificile de presiune, adancime si medii corozive. Industria auto a atras numerosi producatori de componente in Romania, iar Contitech este unul dintre acestia. Parte a gigantului Continental AG, grupul are doua companii in Top 10, Contitech Romania pe locul 6 si Contitech Fluid Automotive Romania pe locul 9. Prima companie produce componente auto pentru sisteme de aer conditionat, directie si tren de rulare, iar cealalta – furtunuri de apa/aer pentru industria auto.

Din 2002 si pana in prezent, Contitech a investit in Romania in cele trei subsidiare ale sale aproximativ 100 de milioane de euro. Tot componente auto produce si Euro Auto Plastic Systems, compania de pe locul 7, detinuta din 2007 in proportie de 50% de francezii de la Faurecia. Compania produce pe platforma de la Mioveni panouri de usi, bare de protectie si sisteme de amortizare a zgomotului, fiind unul dintre furnizorii companiei Automobile Dacia. Profiturile din constructii s-au evaporat in ultimii ani, dar companiile active pe segmentul constructiei si reparatiei de drumuri au avut mereu de castigat de pe urma contractelor controversate cu autoritatile publice. Delta ACM 93, locul 8 in top, are in portofoliu peste 1.000 km de drum reabilitati in Romania, dar a inceput deja sa priveasca spre alte piete din Africa si Orientul Mijlociu. Locul 10 revine Bamesa Otel, o companie creata in 2005 de Arcelor (actualmente ArcelorMittal) si spaniolii de la Bamesa pentru a procesa si distribui produse siderurgice in Romania. Automobile Dacia este unul dintre principalii clienti ai companiei.

VEZI TOPUL AICI