Opinii

Cazul brandului Inna7 min

23/01/2012 5 min read

author:

Cazul brandului Inna7 min

Reading Time: 5 minute

Daca n-ati ajuns in 2011 la Zilele Biz, va voi face un mic rezumat al prezentarii mele din cadrul evenimentului. Si chiar daca ati fost de fata, materialul de mai jos este bun oricand pentru marketeri, dar si pentru lideri.

Dar inainte de a ajunge la partea cu adevarat interesanta, adica la senzatia muzicala romaneasca Inna, sa trasam o paralela intre succesul acesteia si ceea ce-i trebuie unui produs sau serviciu pentru a avea succes la nivel mondial. Cerintele absolut necesare accesului la piata globala sunt:

Talent si calitate
Orice produs sau serviciu trebuie neaparat sa fie de cea mai inal ta calitate sau macar sa fie perceput ca fiind de cea mai inalta calitate. Sa luam ca exemplu Mercedes sau American Ex press. Aceste branduri, ca si multe altele, au demonstrat in repetate randuri ca, deoarece ofera cea mai buna calitate, clientii se intorc intotdeauna.

Energie si sustenabilitate
Produsul trebuie sa se afle pe locul 1 in inimile si mintile clientilor, iar acest lucru inseamna ca e absoluta nevoie sa lasi concurenta in urma indiferent ce produse noi lanseaza aceasta. Nokia a fost cea mai buna companie de telefoane mobile din lume in prima parte a anilor 2000, dar a pierdut teren in fata altor competitori, ca BlackBerry. Acum BlackBerry, la randul ei, este data la o parte de iPhone. “Daca clipesti, esti mort.”

Oameni
Mai exact: managementul, membrii echipei, partenerii si furnizorii. Totul se rezuma la oameni. E suficient sa pui cel mai bun lider in fruntea unei organizatii si incep sa se intample minuni. Daca pui insa un tiran, nu se mai intampla minuni, ci haos. Cat despre furnizori, ei pot deveni aliatii tai cei mai de pret. In cartea sa “Behind the Arches”, John F. Love creioneaza modul dramatic in care McDonald’s a transformat niste mici afaceri familiale, care ii erau furnizori, in companii multimilionare.

Initiative in marcom, managing media, social media
Acesta este mixul de marketing de baza: media clasica si media noua; media conventionala si social media. Cu toate acestea, sa nu ne lasam purtati de val. Social media nu este un panaceu. Mediile clasice (TV, print, radio si outdoor) au inca un cuvant greu de spus.

Dezvoltare de produse noi si hotarare
Daca te uiti la frecventa ametitoare cu care Samsung lanseaza produse noi, poti intelege mai bine ritmul  nebunesc si forta necesare pentru a ramane pe o piata in care clientii vor tot mai mult.

Noroc
Intr-un interviu recent, Johnny Depp spunea ca expertii din industrie au numit primii 20 de ani din cariera  actorului “otrava de box office”. Dupa care i-a fost oferit rolul din “Piratii din Caraibe”. “Da, am avut noroc. Stiam foarte bine ca daca cineva o sa-mi paseze mingea, va trebui sa pornesc spre poarta”, a mai spus Depp. Norocul joaca un rol esential in orice afacere. Intrebarea este: atunci cand te va lovi norocul, vei fi pregatit sa treci imediat la actiune? O sa las discutia despre mandrie pentru finalul articolului. Asadar, cum sta Inna la toate aceste capitole?

Talent si calitate
In aceste vremuri in care artistii pot ajunge in varful topurilor fara sa aiba cu adevarat voce, va asigur ca Inna chiar stie sa cante. Ea canta live ori de cate ori poate, inclusiv in timpul interviurilor la radio, ca sa nu mai mentionez ca poate face asta in patru limbi: romana, engleza, franceza si italiana. Canta de la opt ani si isi imbunatateste continuu tehnica.

Energie si sustenabilitate
Adu-ti aminte cum a fost ultima data cand ai avut gripa. Te simteai oribil, ti-ai luat concediu medical si nu voiai decat sa zaci in pat. Cand insa ai in medie 12 concerte in 12 tari diferite in fiecare luna, nu poti sa suni la serviciu si sa le spui ca-ti iei concediu medical. Ba chiar esti obligat sa canti desi te doare in gat. Oboseala de pe drum, intalnirile cu fanii, interviuri la radio si televiziune, aparitii la diverse evenimente, repetitii, sound   check-uri, concerte, machiaj, coafura… viata nu e deloc usoara. Inna insa are mai multa energie decat toata echipa ei la un loc. Cantaretei chiar ii place sa stea de vorba cu fanii dupa concert, sa dea autografe si sa vada ce le place acestora. Are aceasta energie debordanta pentru ca isi impune sa o aiba. Iar aceasta este arta de a lasa concurenta in urma.

Oameni
Pe managerul Innei il cheama Lucian Stefan. Nu a implinit 30 de ani dar are, in opinia mea, abilitatile si  competentele unui CEO de multinationala de doua ori mai mare ca varsta. Lucian si-a creat un mediu de lucru potrivit si a angajat ca sa-l secondeze o mica echipa, din care mai face parte si Marian Dorobantu, Creative Director. Iar cand spun echipa, ma refer si la parteneri, cum ar fi extraordinary de talentatul grup Play and Win: acestia compun muzica, scriu versurile, mixeaza si masterizeaza, lucru destul de rar, avand in vedere ca, de exemplu, in SUA fiecare dintre aceste activitati este intreprinsa de o singura companie, in niciun caz nu le face nimeni pe toate cinci. Roton este casa de discuri cu care lucreaza, iar echipa de baza mai include cinci  furnizori” principali: Eddie Aninaru (fotograf), Maria Andrei (stilist), Camelia Negrea (hair stylist) si Andra Manea (machiaj). Cu alte cuvinte, patru componente vitale pentru look-ul intotdeauna perfect al artistei.

 Initiative in marcom, managing media, social media
Nu as putea sa enumar toate lucrurile pe care echipa le-a facut in aceasta zona, totusi social media a jucat in mod clar un rol extrem de important. Astfel, Inna are pe Facebook peste 3,7 milioane de fani, mai multi decat Gwen Stefani, Nicole Scherzinger sau Nelly Furtado. Cel care se ocupa de pagina ei de Facebook este nimeni altul decat Lucian Stefan, datorita competentelor sale in materie de computer si internet. In ceea ce priveste Twitter- ul, e si mai bine, pentru ca Inna isi scrie propriile sale tweeturi. Ca rezultat, fanii mentioneaza numele Inna pe nenumarate pagini de Facebook si tweeturi. Cat despre YouTube, dupa cum era de asteptat, constituie un element de baza in promovarea artistei.

Lucian uploadeaza clipuri cu Inna, din concert sau nu, teasere ale unor cantece sau albume, momente interesante la sosirea in tari unde nu mai fusese pana atunci. Primul ei single, “Hot”, are, de pilda, peste 110 milioane de vizualizari. Bineinteles, pe de alta parte sunt primul care spune sa nu pariem totul pe social media. Si mediile clasice au meritul lor pentru popularitatea uriasa a Innei. Ca exemplu voi mentiona aparitia ei pe doua coperte in revista “FHM”, care a dus la aparitia ulterioara si pe copertele altor publicatii influente, cum ar fi “Elle” sau “Viva”. Tot social media si marcom au avut ca efect contractile artistei cu Microsoft siPepsi.

De altfel, chiar sugerez ca Inna sa fie luata in seama la modul cel mai serios ca posibil endorser pentru branduri. O sa sar peste dezvoltarea de produse noi, care este destul de evidenta, pentru a aborda mandria, care este subiectul meu preferat. Atunci cand Inna ajunge pe scena intr-o tara noua, ea spune mai intai si mai intai doua lucruri: “Ma numesc Inna” si “Sunt romanca”. Acum, nu vreau sa politizez, dar pentru mine este limpede ca romanilor nu le place sa mentioneze faptul ca sunt romani. E adevarat, Romania si o anumita minoritate de aici au avut si mai au parte de ecouri negative in presa din alte tari. Si ce daca? Eu sunt canadian si sunt mandru de tara mea, dar asta nu inseamna ca nu am avut si noi probleme, ca natiune.

Atunci cand vorbesc cu investitorii, le spun ca in Romania abunda oamenii talentati in IT, ca romanii vorbesc foarte bine engleza, ca angajatii romani sunt neobositi si harnici, asta ca sa nu mai mentionez statutul de membru al UE si oportunitatile de afaceri. Am trait pana acum in noua tari si pot spune ca romanii sunt extraordinar de talentati. Revenind la Inna si la mesajul meu de la Zilele Biz, vreau sa prezic un lucru: sa fii mandru ca esti roman, sa ai entuziasmul Innei si sa posezi mandria ei vor deveni contagioase. Iar mandria este aici ideea centrala.

Si daca nu sunteti convinsi inca, uitati-va pe YouTube la clipul cu Inna in Mexic si ajutati-ma sa raspund la urmatoarea intrebare: cum e posibil ca o romanca sa se bucure de atata popularitate si respect in Mexic, unde nici macar nu se vindea muzica sa atunci cand ea a ajuns acolo? Am lucrat recent cu echipa de management a Innei si am descoperit ca este absolute extraordinara. Daca se bucura de combinatia potrivita de talent, energie, oameni  de calitate, marcom bine gandit, dezvoltare de produse noi, un pic de noroc si multa mandrie, orice brand romanesc poate concura la nivel mondial. Intrebati-o pe Inna!

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Acest site utilizează fisiere cookie. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu utilizarea acestui tip de fisiere. Mai multe informatii pot fi consultate prin accesarea POLITICI DE CONFIDENȚIALITATE