Twitter nu este un megafon

<p> <strong>100 de milioane de utilizatori, 65 de milioane de tweet-uri zilnic si 190 de milioane de vizitatori lunar sunt cifrele care definesc acum Twitter, un serviciu lansat in urma cu cativa ani pornind de la o idee relative simpla: construirea unei retele sociale in jurul unor conversatii care sa nu depaseasca lungimea unui SMS.</strong></p> <p> <br /> Relativ rapid dupa lansare, a inceput sa se propage intr-un ritm ametitor, in medii cat se poate de diverse. A starnit mai intai atentia tinerilor dispusi sa experimenteze. A patruns apoi si in alte zone. Oamenii de marketing si comunicare au fost printer primii care au inceput sa-l testeze. Multi i-au sesizat potentialul, dar nu prea stiu cum sa procedeze pentru a-l valorifica. Unii sunt in continuare sceptici. Cert e ca “ceva” e cu Twitter-ul acesta. Si nu doar cresterea spectaculoasa de la un an la altul este cea care a determinat valul de entuziam din jurul platformei de microblogging.</p> <p>  </p> <p> De ce este Twitter atat de atractiv? De ce este folosit? Si mai ales pentru ce? Si nu in ultimul rand ce pot invata marketerii din comportamentul twitter-istilor astfel incat brandurile pe care le au in administrare sa beneficieze de pe urma acestui serviciu? Agentia de marketing digital 360i a incercat sa gaseasca raspunsuri la aceste intrebari analizand peste 1.800 de tweet-uri publicate in intervalul 1 octombrie 2009 – 31 martie 2010. La final, datele au fost reunite intr-un studiu din care reies cateva dintre caracteristicile definitorii ale comportamentului consumatorilor pe Twitter. Una dintre primele recomandari ale specialistilor agentiei 360i este ca marketerii sa tina cont de faptul ca Twitter este o platforma de comunicare in care consumatorii efectiv detin puterea.</p> <p>  </p> <p> Potrivit datelor colectate, 90% dintre tweet-uri provin de la consumatori si numai 12% dintre acestea mentioneaza numele unui brand. In plus, din acelasi studiu reiese ca numai 8% dintre tweet-uri sunt generate de profesionisti din domeniul marketingului, iar printre cele mai mentionate branduri in “twittosfera” se numara Twitter, Apple si Google.</p> <p>  </p> <p> <strong>TWITTER TRANSFORMA SPATIUL PRIVAT IN UNUL PUBLIC</strong><br /> Este vital sa se tina cont de faptul ca Twitter este un mediu total lipsit de mediere. Daca vor sa asculte, marketerii pot intra in contact direct cu ce au de spus consumatorii, fara ca o terta parte sa le filtreze mesajele.</p> <p>  </p> <p> Consumatorii folosesc platforma pentru a impartasi intre ei informatii si pentru a intra in contact cu cei cu care au interese comune. Peste 90% dintre utilizatori isi mentin tweet-urile publice. Spre deosebire de Facebook, unde politicile de confidentialitate ingreuneaza procesul de monitorizare a conversatiilor dintre consumatori, numai 8% dintre utilizatori isi protejeaza tweet-urile.</p> <p>  </p> <p> Companiile au tendinta sa le vorbeasca consumatorilor de undeva de sus, de pe un piedestal, ignorand faptul ca Twitter reprezinta o conversatie. Este important de retinut ca Twitter este orice altceva numai megafon nu. Prin urmare, la cum stau lucrurile acum, una dintre concluziile studiului intreprins de 360i este ca oportunitatea marketerilor de a deveni parte a conversatiei este inca incomplet exploatata. Multe branduri, de exemplu, nu reusesc sa capitalizeze posibilitatea de a intra intr-un adevarat dialog cu consumatorii.<br />  </p> <p> <strong>CE SE SCRIE PE TWITTER DESPRE BRANDURI?</strong><br /> Majoritatea mentionarilor sunt neutre. Deseori sunt postate informatii legate de branduri, lansari de noi produse, in general stiri fara vreo implicare emotional (82%). Dintre toate mentionarile analizate, numai 11% reflecta manifestarea unor sentimente pozitive fata de un brand sau altul. Postarile cu conotatii negative ajung la 7%.<br /> <br /> <strong> CE POT FACE OAMENII DE MARKETING?</strong><br /> Evident, mai mult decat ceea ce fac acum. In prezent, numai 1% dintre situatiile in care brandurile sunt  mentionate pe Twitter reprezinta adevarate dialoguri intre branduri si consumatori. Restul sunt mentionari ale brandurilor generate indeosebi de marketeri care vor doar sa disemineze o informatie in loc sa incerce sa  genereze un dialog autentic. Cum se poate realiza acest lucru? Adresand intrebari si lansand invitatii la  raspunsuri in loc sa furnizeze informatii seci. Incurajarea si participarea la dialog nu fac decat sa genereze re-tweet-uri si sa ajute totodata la promovarea brandurilor.</p> <p> <br /> <br /> <strong>CE DEZVALUIE TWITTER DESPRE UTILIZATORII SAI?</strong><br /> Utilizatorii de Twitter obisnuiesc sa posteze informatii personale. 70% dintre ei isi publica fotografia si 66% furnizeaza informatii de ordin geografic. Majoritatea nu-si declara varsta si nici locul de munca.</p>