Digitalul, tot mai sus

<p> <strong>Piata de online a crescut atat in privinta bugetelor, cat si a volumului de proiecte. Estimarile pentru 2012 arata cresteri de 25-30%, similare cu cele din 2011, pana in jurul sumei de 45 de milioane de euro.</strong></p> <p>  </p> <p> Aflandu-se in asteptarea marilor bugete, dar si pentru a tine pasul cu vremurile, toate grupurile de comunicare din Romania si-au alocat resurse si s-au reorganizat astfel incat sa faca fata noilor realitati aparute odata cu revolutia digitala in comunicare. Daca la inceputul anilor 2000 cu greu se putea vorbi de o piata de digital, abia conturandu-se primele agentii interactive, Green Pixel Interactive (1999), Webstyler (2000) sau Senior Interactive (2003), efervescenta a crescut considerabil in ultimii cativa ani in ceea ce priveste lansarea de agentii interactive sau divizii digitale.</p> <p>  </p> <p> BBDO Romania a lansat propria agentie specializata pe digital prin absorbtia shopului de creatie Kaleidoscope. In cadrul grupului McCann Erickson exista de cativa ani buni divizia de comunicare digitala MRM Partners care, in 2009, in urma achizitiei de catre Interpublic Group Worldwide, a devenit parte a retelei MRM Worldwide si si-a schimbat denumirea in MRM Worldwide Romania. In 2008, Tempo Creative Group prelua 50% din actiunile Kinecto, o agentie de comunicare digitala fondata in 2002. Iar in 2009, Grupul Ogilvy lansa OgilvyInteractive.</p> <p>  </p> <p> In 2007, Alexandru si Andrei Cernatescu fondau Infinit Solutions, o agentie independenta care in patru ani de la infiintare a ajuns la aproximativ un milion de euro in cifra de afaceri. In decembrie 2010, Lowe & Partners achizitiona 80% din agentia digitala HyperActive, condusa de Alex Visa. Grupul Leo Burnett este reprezentat in zona digitala de iLeo (din 2006), Digital Star si The Geeks (din 2010).</p> <p>  </p> <p> <strong>Tendintele anului 2012 in online</strong></p> <p> <strong>de Adrian Pavelescu, </strong>Direct Marketing Manager, Mercury360</p> <p>  </p> <p> <strong>Mobile </strong>Numarul de device-uri mobile, in special smartphone-uri si tablete, a crescut exponential in 2011, iar tendinta va lua amploare in 2012. Din punctul de vedere al comunicarii digitale, se transpune prin crestere pe toate axele  numeric, valoric, pondere in bugete, pondere in volumul activitatii agentiilor) a serviciilor legate de device-uri: mobile apps, QR codes, mobile display, LBS, mobile games. Cresterea numerica a pietei de mobile va antrena si cresterea social media prin cresterea frecventei de expunere, diversificarea activitatilor si optimizarea utilizarii.</p> <p>  </p> <p> <strong>Video </strong>Fantezia perena a brandurilor este publicitatea gratuita. Povesti de succes cu marci transformate in love brands peste noapte cu bugete fabulos de mici umplu slide-urile ppt-urilor de la conferintele de marcom. Iar reteta perfecta este crearea unui mesaj atat de interesant pentru target incat acesta este dispus sa o impartaseasca in mod entuziast cu prietenii, iar acestia la randul lor – viralizare. Odata cu explozia social media, sansele de viralizare a unui mesaj asociat cu un brand au crescut semnificativ. Iar clipul video este vehiculul care poate asigura claritatea, relevant si memorabilitatea mesajului. Nu exista reteta perfecta prin care se pot asigura premisele viralizarii unui video, dar sansele de viralizare cresc odata cu evolutia mediului online.</p> <p>  </p> <p> <strong>Augmented Reality </strong>Accentul pe componenta de memorabilitate a mesajului de advertising a creat o presiune semnificativa pe modul in care este livrat mesajul in fiecare mediu, context in care in ultima perioada a fost vehiculat si exploatat destul de mult termenul de “experiential marketing”. Odata cu evolutia tehnologiei mobile si web s-au dezvoltat aplicatiile de Augmented Reality, care suprapun elemente foto sau video peste o imagine vizualizata in timp real printr-o camera web sau a telefonului mobil. Interactivitatea si memorabilitatea experientei vor aduce AR in topul tehnologiilor de advertising.</p> <p>  </p> <p> <strong>Gamification </strong>Parteneriatele cu jocuri consecrate sau dezvoltarea de jocuri proprii sunt cele doua mari optiuni ale brandurilor, fiecare cu plusuri si minusuri. Cert este ca dezvoltarea industriei de gaming plaseaza acest mediu in centrul atentiei brandurilor care vizeaza targetul specific.</p> <p>  </p> <p> <strong>Integrare multicanal, monitorizarea social media si ROI </strong>Vectori conjugati intr-o tendinta pregnanta de eficientizare a comunicarii in online, in special social media. Directionarea activarilor online spre lead-uri si vanzari, controlul bugetelor si planificarea coerenta vor fi termeni de baza pentru marketingul online in 2012.</p> <p>  </p> <p>  </p>