Interviuri MarComm

10 ani de 5 to go – Mihai Bonca, Brand Architects: Poate fi una dintre puținele mărci locale care pot avea succes în străinătate

30 ian. 2025 3 min

10 ani de 5 to go – Mihai Bonca, Brand Architects: Poate fi una dintre puținele mărci locale care pot avea succes în străinătate

Reading Time: 3 minute

5 to go a devenit în zece ani cel mai mare lanț de cafenele din Europa Centrală și de Est. Am vrut să aflăm cum văd oamenii de business evoluția antreprenorială a acestui brand românesc. Iată ce spune Mihai Bonca, Senior Consultant Brand Architects, despre succesul 5 to go.

Când ați auzit de 5 to go și ce părere aveți despre acest brand și despre antreprenorii din spatele lui?

Îmi place cafeaua, este una dintre plăcerile mele. Drept urmare, am fost atras de concept și de produs, pe care l-am testat. Am observat extinderea de la an la an. Mi-am zis „felicitări, iată o marcă de succes!” L-am cunoscut pe Radu la diverse conferințe, mi-a plăcut de el. Apoi l-am cunoscut și pe Lucian la o conferință a francizaților 5 to go.

Ne-am propus să lucrăm împreună și am reușit acum 2 ani. Pe mine m-a onorat, pe ei sper că i-a ajutat să aibă o strategie de brand mai bine pusă la punct. Și o execuție mai eficientă în marketing.

Ce credeți că a contribuit decisiv la succesul 5 to go pe o piață foarte concurențială, cum este cea a cafenelelor, unde sunt prezente și branduri internaționale puternice?

Piața cafelei este în general aglomerată, la fel ca majoritatea piețelor. Însă există mereu nișe neacoperite. La început nișele sunt mici, însă pot fi extinse în timp. Locul în piață al unui concept de cafenele „affordable” era liber. 5 to go nu a intrat în coliziune directă cu Starbucks, a mers pe drumul lui.

Întâi a fost succesul conceptului, care a democratizat experiența „to go”. Cea mai bună cafea accesibilă. Abia apoi apărut cererea de francize. A oferit oricui visa la antreprenoriat și la o cafenea șansa ca în sfârșit să o aibă.

Ce pot învăța antreprenorii români din strategia acestui brand?

5 to go a început dintr-un garaj în Lahovari, la propriu. Însă atât Radu cât și Lucian aveau multa experiență în HoReCa (Old Nick în Sinaia). Trecuseră prin momente dificile, își învățaseră lecțiile. Fără acele învățături, nu cred că ar fi reușit atât de mult în noua antrepriza. Antreprenoriatul este un test de învățare, adaptare și reziliență.

Apoi fac o echipă foarte bună împreună. Radu este un antreprenor cu energie și foarte multe vise și idei. Prezintă și vinde bine. Lucian este pragmatic și responsabil cu organizarea. Împreună se completează excelent și fac lucrurile să se întâmple. Au atras oameni buni lângă ei. A doua învățătură este abilitatea de a avea oameni alături care se completează și se fac mai buni unul pe celălalt.

Cu resurse limitate, au investit în brand. Mai ales în experiența din locații și experiența cu produsul. 5 to go se simte altfel decât o cafenea obișnuită. Au reușit să aducă mulți parteneri lângă ei, care au crezut în concept și au ajutat marca să se dezvolte – francizații. Iar la final, au adus alți parteneri care să vină cu capital – fondurile de investiții. Fără francizați și investiții, nu ar fi existat acest business la această scală astăzi.

Cât de mult contează personalitatea antreprenorului în succesul unui business?

Pentru o companie antreprenorială, foarte mult. Mă uit doar la marketing în acest moment. Marca este un artefact cultural. Va fi crescută după chipul și asemănarea antreprenorului.

Un exemplu în cazul 5 to go, Radu are simț artistic și l-a ajuta mult. În mod natural are această înclinație. Mai departe se simte automat în brand, în designul locațiilor, paharele, revista, experiența totală de consum. Glumeam la un moment dat cu ei și ziceam că, pe lângă cafea, au și o mică companie media – care aduce venituri din asocieri, expunere și sponsorizări.

Cum credeți că va arăta viitorul pentru 5 to go?

Nu sunt prezicător. Însă poate fi una dintre puținele mărci locale care pot avea succes în străinătate. Conceptul e acolo, produsul e acolo, energia este acolo.

Când crești un business, primul pas este centrat în jurul produsului. Pasul următor va fi însă în jurul excelenței de management și comerciale. Vor trebui să pună în aplicare reflexe noi: procese, sisteme, excelență operațională, abilitatea de a comunica cu un target nou, în piețe noi. Au multe atuuri și sper că vor reuși.

Articole pe aceeași temă: