Business Companii Interviuri Tech

SAP Discovery Day România 2023: Inovație și Performanță, în business, prin Reinventare

6 nov. 2023 7 min

SAP Discovery Day România 2023: Inovație și Performanță, în business, prin Reinventare

Reading Time: 7 minute

Ediția din acest an a tradiționalului eveniment SAP Discovery Day România a strâns laolaltă aproximativ 500 de participanți din companii la NORD Events Center by Globalworth, în București. Unul dintre cele mai importante evenimente de business din România dedicat transformării digitale a adus în prim-plan cele mai recente tendințe din industrie în ceea ce privește transformarea digitală și inovația, precum și oportunități de networking cu specialiști, clienți și parteneri SAP.

Fără doar și poate, tehnologia a devenit un atu important pentru organizații, iar pentru unele dintre ele, chiar o componentă esențială a strategiei lor. În cadrul evenimentului SAP Discovery Day, Revista Biz a susținut un interviu cu Diana David, Managing Director SAP România, și Josephin Galla, Managing Director SAP Southeast Europe. Acestea au vorbit despre modurile în care tehnologia ajută companiile să facă transformări care să susțină depășirea cu succes a provocărilor.

1

De ce a devenit reinventarea un factor inevitabil în dinamica pozitivă a unei companii?

Diana David: România s-a transformat masiv în ultimii 30 de ani – și având în vedere viteza de dezvoltare la nivel global, reinventarea este imperativă. Cu toate acestea, reinventarea nu a devenit relevantă abia acum, ci a fost mereu printre subiectele-cheie în succesul organizațiilor și este un proces continuu. În termeni simpli, reinventarea înseamnă aplicarea unei strategii existente într-un nou context și ca exemplu concret aș dori să vorbim despre cei doi piloni de bază ai unei companii: angajații și clienții. De-a lungul timpului, luând în considerare atât factori externi, cât și interni, nevoile acestora s-au schimbat și vor continua să o facă și în viitor. Pentru a putea gestiona aceste nevoi în schimbare, sistemele care susțin afacerile trebuie și ele transformate – de la modul în care ne pregătim angajații pentru a dobândi noi aptitudini și până la modul în care ne adaptăm produsele și serviciile la așteptările clienților noștri.

De ce este tehnologia o componentă atât de importantă în procesul de reinventare al unei companii?

Josephin Galla: Tehnologia este un dat. Cu siguranță vă referiți la tehnologiile de vârf, precum AI-ul. SAP folosește inteligența artificială în aplicațiile sale pentru a permite transformarea și a susține companiile să-și accelereze ciclurile de inovare, dar și să-și optimizeze operațiunile de zi cu zi.

A te reinventa înseamnă să ieși din zona de confort. În ceea ce priveste angajații, cum se adaptează ei la reinventare? Ce înseamnă pentru ei reinventarea?

Diana David: Știm cu toții că schimbarea nu este ușoară pentru nimeni. Uneori, chiar și cele mai mici schimbări în viețile personale ne pot pune în situații inconfortabile. Așa cum ați menționat, reinventarea se traduce prin ieșirea din zona de confort. Acest proces sporește abilitatea de a stăpâni noi oportunități, acestea existând nu doar pentru companie, ci și pentru angajați. Totodată, transparența și comunicarea deschisă și constantă sunt factori decisivi în procesul de reinventare. Trebuie să ne asigurăm că toți colegii înțeleg de ce reinventarea are loc și ce beneficii le va aduce acest proces. Consider că, dacă fiecare membru al echipei înțelege motivația care stă la baza reinventării, acest lucru va duce la o tranziție mai ușoară, punctată de mai multe oportunități de creștere și dezvoltare.

A devenit inteligența artificială necesară pentru reinventare?

Josephin Galla: AI sau sistemele bazate pe AI sunt o noutate minunată, care ajută companiile să-și sporească portofoliul, sprijină guvernele în luarea de decizii eficiente și per total, contribuie la susținerea umanității în rezolvarea unor probleme deosebit de complexe. Orice organizație care dorește să fie cu un pas înainte trebuie să folosească AI și AI generativ în aplicațiile sale de business. Cei ce adoptă timpuriu aceste tehnologii vor avea, evident, un avantaj în fața competitorilor.

Este nevoie de de etică în privința dezvoltării tehnologiilor bazate pe AI?

Josephin Galla: De multă vreme se lucrează la mașinării și sisteme care să efectueze și să îmbunătățească funcții cognitive pe care le asociem cu mintea umană, cum ar fi percepția, rațiunea, învățarea și rezolvarea de probleme.

Cu toate acestea, mașinăriile nu pot face distincții. Nu au o prejudecată încorporată care să aibă un istoric de zeci de ani în spate. Dar oamenii și implicit dezvoltatorii îl au, intenționat sau nu.

Multe companii și guverne au luat deja măsuri pentru a elimina biasurile (de exemplu, în limbaj sau în politici). SAP a făcut acest lucru nu numai la nivel uman, ci a derulat un proiect pentru a elimina limbajul tendențios din dezvoltarea și codificarea noastră – acesta este un prim pas bun, deoarece se va reflecta în dezvoltarea de noi software-uri. În plus, companiile și organizațiile trebuie să aibă un om – un Chief AI Officer – care să supravegheze dezvoltarea de strategii, cadre și nu numai. Iar acesta trebuie să opereaze în strânsă legătură cu funcțiunile de resurse umane și de diversitate și incluziune, pentru a se asigura că sistemele AI nu devin părtinitoare din cauza datelor care le sunt furnizate. Totodată, acești oameni supraveghează implementarea de sisteme AI îndeaproape, pentru a se asigura că nu există rezultate nedorite.

Noi avem un comitet de etică în AI, în cadrul căruia variate cazuri de utilizare în privința dezvoltării AI-ului sunt analizate, testate și puse în practică. SAP a anunțat recent numirea lui Walter Sun ca Chief AI Officer și sunt sigură că acesta va aduce o mulțime de beneficii acestei zone din companie, dincolo de ghidul etic AI pregătit de SAP, dar și de oportunitățile variate de training în acest domeniu, care exsită deja.

Unde este România, per ansamblu, la nivel de digitalizare business: ne încadrăm într-o ”medie” europeană sau încă avem un anumit prag de recuperat față de alte țări UE?

Diana David: Având în vedere că proiectele derulate de SAP România și de alte organizații locale sunt realizate la nivel global, cred că trebuie să ne uităm nu doar la UE, ci la întreaga lume. Desigur, mai sunt încă decalaje între noi și alte țări europene, dar în momentul de față avem un impuls puternic pe piața locală cu privire la internaționalizare. România este de ani de zile un hub regional de IT, companiile internaționale fiind conștiente de talentele locale și dorind să le acceseze prin deschiderea de filiale naționale pentru companii. Sunt de părere că oamenii sunt cel mai mare atu al nostru, pe care trebuie să îl cultivăm și în viitor.

Cum vedeți posibila colaborare cu startup-uri ce lucrează la soluții bazate pe AI?

Josephin Galla: Unul dintre vectorii creșterii SAP a fost susținerea unui ecosistem solid și asumarea unui rol de incubator pentru startup-urile tech. Aceste colaborări ne-au oferit informațiile necesare pentru a oferi o platformă potrivită ecosistemului nostru, dar și sateliților acestuia, care ne vor permite să folosim soluții bazate pe AI, create de startup-uri folosind platforma SAP.

Ceea ce oferim noi este o integrare deschisă cu soluțiile lor inovatoare, în timp ce noi obținem beneficiul îmbogățirii portofoliului, pentru a ne asigura de succesul și satisfacția clienților noștri. Aceste soluții pot fi găsite în SAP Store. Simultan, folosirea platformei noastre BTP de către incubatoare pentru sporirea portofoliului acestora le va ajuta pe acestea să-și păstreze avantajele competitive. Uneori, SAP decide să realizeze un parteneriat de dezvoltare pentru a se concentra pe o anumită nevoie provenită din piață.

Unul dintre cele mai importante exemple este cel al UiPath, o companie care a pornit ca startup românesc, iar acum este o companie puternic poziționată în industria tech globală

Soluții on-prem vs. cloud. De ce credeți că soluțiile cloud trebuie implementate cât mai rapid?

Diana David: Când ne referim la cloud, putem afirma cu certitudine că acesta reprezintă atât prezentul, cât și viitorul. Toate inovațiile, noile capabilități și bunele practici ale industriei ajung direct în cloud. Soluțiile locale nu vor mai face parte din ciclurile de inovație în viitor. Mai mult, majoritatea partenerilor noștri sunt deja în procese de recalificare a angajaților. Personalul care va putea oferi mentenanță soluțiilor on-prem va fi în continuă scădere, iar la un moment dat, vor fi insuficiente persoane care să mai susțină astfel de servicii. Este de înțeles faptul că nu toate companiile consideră că au finanțele, resursele umane sau financiare, sau pur și simplu timpul necesar pentru tranziția către cloud. Cu toate acestea, ele se pot pregăti și prin schimbări mai mici care vor putea susține transformarea majoră pe termen lung. Totodată, dacă organizațiile încep schimbările de acum, vor fi pregătite pentru provocările ce vor apărea, inevitabil, în viitor.

2

Reinventarea – o acțiune ce nu mai poate fi amânată

Pe scena special amenajată, în fața unui public format din clienți existenți SAP, potențiali clienți, parteneri din diferite industrii și linii de business, SAP Discovery Day a fost deschis, firesc, de Josephin Galla (Managing Director SAP Southeast Europe), și de Diana David (Managing Director SAP România).

Adevărata schimbare se întâmplă rareori în zona de confort și, deși atunci când trecem printr-o perioadă de transformare, cu toții ne putem teme de pierderea valorii, reinventarea propriului business nu înseamnă perturbare, ci exact opusul – înseamnă dezvoltare, relevanță pentru piață și, în cele din urmă, succes”, a declarat Diana David, Managing Director SAP România în discursul de deschidere.

Totodată, Diana David a evidențiat evoluția extraordinară a organizației din România, în ultimii ani, filiala pe care o conduce ajungând în prezent la peste 820 de angajați, cu peste 500 de specialiști implicați în proiectele internaționale ale grupului.

Cloud sau nimic

Ultimii ani au adus cu ei nu numai evoluții tehnologice fără precedent, ci și provocări complexe, cum ar fi crize geopolitice sau instabilitate financiară. În acest context, este mai mult decât evident, numai cu ajutorul inovației avem posibilitatea de a răspunde acestor provocări. Fără îndoială, tehnologia de vârf permite o creștere care este, de asemenea, mai rezistentă la crize. Iar în tot acest peisaj, cloud-ul deține un rol cheie.

3

Tech&Experience Village

Pe lângă discursurile inspiraționale de pe scena principală a evenimentului, cea de-a doua parte a avut ca punct central SAP Experience Village, un spațiu dedicat transpunerii participanților în lumea unui sat tradițional și neconvențional în același timp. Dincolo de preparatele, decorurile și activitățile tradiționale, participanții la eveniment au putut descoperi ultimele tendințe în materie de tehnologie pe baza unor exemple concrete și demonstrații realizate de experții SAP.

Una dintre principalele atracții din sat a fost showcase-ul axat pe lanțul de aprovizionare – „Farm to Consume”, care a ilustrat modul în care, prin intermediul soluțiilor bazate pe date, companiile pot obține cu succes un echilibru sporit, eficient și delicat între producția de calitate și conservarea mediului. Pornind de la ”firul ierbii”, grație unor platforme de monitorizare IoT, dezvoltate de SAP, un business din domeniul agro poate susține mult mai ușor întregul ecosistem de producție și investițional. Astfel, pornind de la nevoile reale și permament în schimbare, din domeniul agricol (sau zootehnic), platforma SAP oferă toate datele (data&analytics), atât din sol, precum și prognozele meteo, necesare unei predictibilități cât mai adecvate pentru un business atât de ”volatil” în acest domeniu, cu dependență de condițiile atmosferice.

4 1

De asemenea, mergând mai departe pe firul ”Farm to Consume” platformele SAP, cu interconectarea specifică unui sistem IoT, pot contribui considerabil la derularea unui business transfrontalier, de la furnizarea (și furnizorii globali) materiilor prime și pâna la logistica necesară. Totul cu urmărire în timp real, de la evoluția prețurilor (sau cotații bursiere) și eventuale sincope într-un punct sau altul, local-regional-global, pentru un business internațional.

Array

Articole pe aceeași temă: