Stiri Sustenabilitate

6 din 10 români intenționează să returneze ambalajele prin sistemul garanție-returnare

21 iun. 2023 4 min

6 din 10 români intenționează să returneze ambalajele prin sistemul garanție-returnare

Reading Time: 4 minute

Cel mai recent studiu derulat de Reveal Marketing Research și-a propus să identifice atitudinile și comportamentele românilor privind gestionarea deșeurilor și reciclarea, în contextul în care de la sfârșitul acestui an consumatorii care vor alege să nu recicleze ambalajele nereutilizabile din plastic, aluminiu și sticlă vor fi nevoiți să scoată mai mulți bani din buzunare.

  • Pentru 6 din 10 români colectarea separată a deșeurilor reciclabile este un obicei zilnic
  • Principalele bariere care îi împiedică pe români să recicleze mai mult: distanța mare față de centrele de colectare (36%), firma de salubritate care nu preia separat deșeuri reciclabile (34%) și lipsa de încredere că deșeurile sunt reciclate corect (22%).
  • 63% dintre români intenționează să returneze de fiecare dată ambalajele băuturilor o dată cu implementarea sistemului garanție-returnare

Pentru 6 din 10 români colectarea separată a deșeurilor reciclabile este un obicei zilnic

Rezultatele celui mai recent studiu Reveal Marketing Research arată date încurajatoare, românii fiind din ce în ce mai implicați în protejarea mediului înconjurător prin reciclare. 58% dintre români declară că întotdeauna colecteză separat ambalajele și deșeurile din plastic, sticlă, metal sau hârtie, în timp ce 35% au acest comportament ocazional.

Procentaje asemănătoare au fost înregistrate și în cazul altor tipuri de deșeuri cum ar fi bateriile uzate, electrocasnice mici sau becurile, iar ca tendiță generală observăm că generația Z (18-24 ani) este preocupată într-o mai mică măsură să colecteze separat deșeurile reciclabile.

jcaazOmsiL6i8MxT2h1n fAyafZDMKITd2 UNAn1 i1mxQvDq5waGYQOGu1x76Ne9AzLi5sW2fIjMx frFqheFc LbKCuKZ2WG3wGeUy6GhBmeERLE88YuZJaZBnvwr9Tkg2WAjJEclMLBsfY0YFE50

De cele mai multe ori deșeurile reciclabile (plastic, sticlă, metal sau hârtie) sunt preluate separat de o firmă de salubritate (52%), într-o mai mare măsură în mediul rural (70% vs. 45% în mediul urban). Pe de altă parte, 46% dintre români menționează că se ocupă personal de transportarea deșeurilor reciclabile la un centru de colectare administrat de primărie, practică mai des întâlnită în mediul urban (52% vs. 32% mediul rural), iar 30% le duc la un centru de colectare administrat de un magazin.

În ceea ce privește modalitatea de predare a deșeurilor reciclabile colectate, 80% dintre români obișnuiesc să le predea separat pe categorii (plastic, sticla, metal și hârtie), iar 20% amestecate.

Dacă ne referim la situația celorlalte categorii de deșeuri colectate separat (baterii uzate, electrocasnice mici și becuri) obiceiurile se schimbă, acestea fiind duse în principal la centrele de colectare administrate de magazine (82%) sau la centrele specializate pe reciclare (24%).

Care sunt barierele din calea colectării selective

Lipsa unei infrastructurii optime de colectare și neîncrederea în gestionarea corectă a deșeurilor sunt principalele bariere care îi împiedică pe români să recicleze mai mult

Principalele bariere ce îi împiedică pe români să recicleze deșeurile atât cât și-ar dori sunt distanța mare față de centrele de colectare (36%), aspect menționat în mai mare măsură de rezidenții din mediul urban (39% vs. 29% mediul rural), firma de salubritate care nu preia separat deșeuri reciclabile (34%) sau lipsa de încredere că deșeurile sunt reciclate corect (22%).

Alte obstacole menționate de români au fost lipsa de informații cu privire la modul de procesare al ambalajelor din mai multe tipuri de materiale (19%), în special în cazul tinerilor până în 35 de ani (24%) sau faptul că nu știu unde ar trebui predate deșeurile reciclabile (15%).

Analizând comportamentele românilor care și-au înlocuit electrocasnicele mari în ultimii 10 ani, 42% au ales să le predea pe cele vechi prin programul Rabla pentru electrocasnice, 31% să apeleze la serviciile unui centru/ firmă de reciclare, 30% să le predea la magazinul de unde au cumpărat electrocasnicele noi și 24% să le păstreze de rezervă sau să le ducă în altă parte.

Ce presupune noul sistem garanție-returnare ce va intra în vigoare din 30 noiembrie 2023

Conform viitoarei legislații privind sistemul de garanție–returnare, consumatorii vor plăti o garanție de 0.50 de lei atunci când vor cumpara o băutură într-un ambalaj nereutilizabil din sticlă, plastic sau metal urmând să primească înapoi garanția la returnarea ambalajului.

6 din 10 români intenționează să returneze de fiecare dată ambalajele băuturilor cumpărate de la implementarea sistemului garanție-returnare

66% dintre participanții la studiu menționează că au auzit de sistemul de garanție-returnare pentru ambalajele de băuturi ce urmează să fie implementat la sfârșitul anului, bărbații fiind informați într-o mai mare măsură decât femeile (72% vs. 61%)

În acest nou scenariu, 63% dintre români intenționează să returneze de fiecare dată ambalajele băuturilor pentru a recupera garanția de la achiziție, cei cu vârste peste 45 ani remarcându-se ca fiind cei mai conștiincioși (71%), iar 35% declară că le vor returna ocazional, în special tinerii între 18-24 ani (50%).

Măsurând percepțiile față de această reglementare, aflăm că peste jumătate dintre români ar prefera să returneze ambalajele la un automat de colectare (60%), în special tinerii până în 35 de ani (67%), 25% sunt în expectativă neavând o preferință clar stabilită momentan, iar 15% ar opta pentru returnarea manuală.

În ceea ce privește modul în care românii cred că noul sistem le va influența obiceiurile de consum, 43% declară că vor cumpăra băuturi la fel ca până acum, în special bărbații (49% vs. 38% femei) și cei peste 45 ani (51%), categorie de vârstă care s-a diferențiat ca fiind cea mai responsabilă în privința reciclării. 19% consideră că vor cumpăra ambalaje mai mari, pentru a plăti de mai puține ori garanția și într-o mai mică măsură că vor cumpăra mai rar (13%) sau că vor alege produse mai ieftine la raft (12%).

Despre Reveal Marketing Research

Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piață full-service, specializată în marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development. Cu o expertiză în peste 20 de industrii, Reveal Marketing Research crede că cercetarea de piață reprezintă baza deciziilor corecte și a poziționării brandurilor. Soluțiile calitative și cantitative ajută de 15 ani companii din România și alte țări din Europa.

Metodologie: Studiul Reveal Marketing Research s-a desfăşurat online în perioada 22 – 26.05.2023 pe un eşantion reprezentantiv pentru universul persoanelor cu vârsta 18+, utilizatori de internet din mediul urban și rural. Mărimea eșantionului a fost de 1007 respondenți, iar eroarea maximă de eșantionare este +/-3,1% la un nivel de încredere de 95%.

Photo © Zackzack | Dreamstime.com

Array

Articole pe aceeași temă: