Stiri Analize Lifestyle

60% din comenzile de mâncare sunt date online. Cât de des comandă românii mâncare gătită?

27 mart. 2023 2 min

60% din comenzile de mâncare sunt date online. Cât de des comandă românii mâncare gătită?

Reading Time: 2 minute

Industria de servicii alimentare a scăzut cu 4% în 2022, până la 5,44 miliarde de euro, arată datele celui mai nou studiu al Hospitality Culture Institute. Principalul motiv pentru contractarea pieței stă în scăderea volumului, românii fiind mult mai rezervați atunci când vine vorba să comande mâncare gătită sau să iasă la restaurant, bar și cafenea. Astfel, dacă în 2021, un român înregistra, în medie, 4.4 ocazii de consum pe lună, în 2022 numărul lor s-a redus până la 3.3.

În 2021, an cu restricții în HoReCa, românii cumpărau mâncare gătită, în medie, de 4.4 ori pe lună. Aici sunt incluse atât comenzile de mâncare la birou sau domiciliu cât și ieșirile la restaurant, bar sau cafenea. În 2022 ne așteptam că numărul ocaziilor de consum să crească, însă vedem că nesiguranța în rândul populației a rămas la cote înalte din cauza creșterii inflației, a facturilor la utilități și a pericolului reprezentat de o posibilă recesiune. Așadar, anul trecut, românii au devenit din ce în ce mai cumpătați și au achiziționat mâncare gătită, în medie, de doar 3.3 ori pe lună,” afirmă Florin Maxim, fondator Hospitality Culture Institute.

Mai puțin la restaurant

În ceea ce privește componentele industriei de servicii alimentare, piața de food delivery își păstrează prima poziție câștigată în timpul pandemiei, având o cotă de piață de 26%, urmată de consumul în restaurante (24%), achiziția de mâncare gătită de la raioanele gastro ale supermarketurilor 12%, QSR (fara McDonald’s si KFC) 11% și self pick up (7%).

Pe de altă parte, bonul mediu de cumpărături a crescut cu doar 2 lei, de la 47 la 49 de lei, mult sub creșterea inflației sau a prețurilor de consum.  

Pentru că s-au confruntat oricum cu o scădere a ocaziilor de consum, patronii din HoReCa au evitat să-i descurajeze și mai tare pe consumatori. Astfel, au preferat să-și scadă profitabilitatea, în loc să crească prețurile produselor direct proporțional cu scumpirea materiilor prime. În același timp, consumatorii au preferat să cumpere produse mai ieftine sau mai puține, pentru a se încadra în continuare într-un bon mediu sub pragul psihologic de 50 de lei,” adaugă Florin Maxim.

Hospitality Culture Research

Ediția a VI-a a celui mai mare studiu asupra industriei de servicii alimentare a fost realizat de EXACT Business Solutions, la comanda Hospitality Culture Institute, primul institut independent de cercetare, training și consultanță din România care studiază piața și tendințele din industria HoReCa. Culegerea datelor cantitative s-a realizat prin metodologia CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing), cinci mari centre urbane din România: București, Brașov, Timișoara, Cluj, Iași.

Array

Articole pe aceeași temă: