Interviuri

Alex Coțofană, Marketing Manager, Global Records: „Pentru piesele cu focus internațional, bugetele pot ajunge și la câteva mii de euro”

22 mai 2023 6 min

Alex Coțofană, Marketing Manager, Global Records: „Pentru piesele cu focus internațional, bugetele pot ajunge și la câteva mii de euro”

Reading Time: 6 minute

Alex Coțofană este Marketing Manager la Global Records și Managerul proiectului The Motans, unul dintre cei mai de succes artiști autohtoni din ultimii ani. Cu peste 8 ani de experiență, Alex a contribuit la dezvoltarea și poziționarea unora dintre cei mai mari artiști din industria locală.

Cu un background în comunicare și management de artist, dar și o pasiune pentru artele vizuale, acesta și-a dobândit experiența coordonând ascensiunea lui Mihail, de la artist local, la faima internațională care a venit alături de un disc de platină în Italia, în 2019.

Alexandru, când ai început să lucrezi în industria muzicală şi ce te-a atras la acest domeniu?

În 2015 am „intrat” în domeniu, ca social media manager, într-o casă de discuri. Eu am fost pasionat de ce se întâmplă în spatele artiștilor încă de mic, de fiecare dată când descopeream o piesă sau un artist care-mi plăcea, stăteam cu orele și citeam tot ce puteam găsi despre el. Și, deși nu eram neapărat familiarizat cu industria muzicală din România, mi s-a părut o provocare interesantă.

De cât timp lucrezi la Global Records și ce experiențe ai acumulat până acum în ceea ce privește crearea unui produs de succes?

La Global am început să lucrez în vara lui 2020, deci imediat se fac trei ani. Trece timpul repede când te distrezi :). Atât la Global, cât și înainte, am avut ocazia să contribui la dezvoltarea unor artiști, în unele cazuri chiar din momentul în care au fost descoperiți. Cred că cel mai important lucru de spus este că nu există o rețetă sau vreo formulă miraculoasă, care peste noapte te transformă într-un star și dacă cineva promite vreodată asta, e un „red flag” destul de mare. Ce poți să faci, în schimb, este să-ți identifici bine audiența și ce tool-uri poți folosi pentru a-ți expune muzica în fața lor.

Și dacă vorbim despre succes, ce calități trebuie să dețină un artist, din perspectiva ta,  pentru a deveni cunoscut?

Peisajul muzical din ultimii ani a devenit un pic mai complex, așa că valorile de bază, cum ar fi viziunea artistică și nivelul de muncă pe care ești dispus să-l depui, au devenit cu atât mai importante. Apoi intervine, bineînțeles, și partea de strategie și „împachetare”. Plus nelipsitul noroc, pe care uneori e bine să-l mai și faci, nu doar să-l aștepți. De cele mai multe ori chiar e mai bine să-l faci :)

Dar o piesă pentru a deveni hit?

Aici cred că depinde cum ne raportăm la termenul de hit. Dacă vorbim din punct de vedere al difuzării la radio, există o anumită „limitare” de gen și stil, dar care devine ușor  o provocare interesantă pentru artiștii cu adevărat creativi, pentru că poți să ai hituri pe radio și să fii în continuare „true to self”.

Pe partea de online, e vorba de cât de accesibilă e muzica ta și cât de mulți oameni se regăsesc în ea. Muzica bună răzbate mereu, indiferent de gen, iar dovada e ce se întâmplă pe TikTok în ultimii ani, unde avem diverse piese lansate cu ani în urmă, care au trecut inițial neobservate și acum au prins o viață nouă, unele ajungând în fruntea topurilor. Sau piese lansate în urmă cu 20-30 de ani, ce-și găsesc o nouă audiență prin intermediul aplicației.

2. The Motans Killa Fonic Bragovski 00617r

Pe lângă aceste calități, care sunt uneltele de Marketing care contribuie la aceste succese?

Deja n-avem cum să nu începem cu TikTok, ținând cont de răspunsul de mai sus, dar și de „recordul” pe care-l are în a crea hituri. Pe lângă asta, nu neglijăm nici celelalte rețele, în timp ce partea de radio rămâne una dintre metodele cele mai rapide de a ajunge la urechile publicului. Apoi avem serviciile de streaming, care oferă diverse oportunități de promovare și creștere a fanbase-ului în cadrul aplicațiilor. O campanie de marketing reușită înseamnă să ai o strategie concretă pentru toate punctele de mai sus.

Care este cea mai folosită, în termeni de propulsare a unui artist sau a unei piese, și cea mai virală totodată?

În mod normal aș fi răspuns din nou cu TikTok, dar mi se pare important de menționat un aspect pe care încă mulți artiști nu-l înțeleg. Tu, ca artist, ești cel mai important vehicul de promovare a ceea ce faci. Am văzut foarte mulți artiști care se opresc din a mai posta noua lor lansare după a treia zi, ca să nu „deranjeze” oamenii, lucru care mi se pare greșit.

Dacă ai încredere în piesa ta, trebuie să faci echivalentul în mediul online la a striga în gura mare „hei, uitați ce piesă frumoasă am lansat!”. Dacă tu eviți să postezi, ești reticent în a-ți expune munca sau cât de mult înseamnă pentru tine, atunci nici ascultătorul nu o să fie tentat să depună un efort să asculte muzica ta.

Din experiența ta, ce a schimbat platforma TikTok în cei 7 ani de la lansare, în termeni de promovare pentru artiști sau piese?

În primul rând, a completat schimbarea din ultimii ani asupra felului în care lumea consumă conținutul. A făcut ca vremea feed-urilor „îngrijite” de Instagram și pozelor supra editate să fie înlocuită de un val nou de informații cât mai raw și fără filtru. Inevitabil, a apărut și termenul de TikTok Artist, o generație nouă de talente cu un fan base crescut în cadrul aplicației.

Totodată, cel mai bun lucru din cadrul platformei este expunerea pe care ți-o oferă. Dacă alte aplicații se bazează direct pe numărul de followers pe care ai reușit să-l aduni, TikTok oferă un spread neconvențional pentru zona de online, astfel încât videourile unor artiști la început pot ajunge să fie la fel de vizibile ca postările unor conturi cu sute de mii sau chiar milioane de followers, iar asta spune tot.

În ce fel e relevantă platforma astăzi? Poți să ne dai câteva exemple de produse care au ajuns instantaneu în topuri după expunerea aici?

Statisticile arată că TikTok are una dintre cele mai mari penetrări, ca utilizatori activi pe teritoriul României și nu numai. La capitolul artiști, cred că cel mai bun exemplu de la noi ar fi Olivia Addams, care este urmărită de peste 1.3 milioane de oameni, în timp ce lansările ei au ajuns pe locul 1 atât în România, cât și în Polonia.

Pe partea de piese, avem lansări precum ,,Dincolo de marte” (Randi x Roxen), care a devenit virală în aplicație, ajungând ulterior #1 în topurile de Airplay, ,,Florile Tale” (Nicole Cherry), piesa care a devenit virală chiar înainte de lansare sau ,,Nașpa” (rareș x Arkanian), care a beneficiat de o campanie de teasing începută cu câteva luni înainte de lansarea oficială, iar acum are peste 2 milioane de stream-uri. În zona de internațional, avem INNA x Sean Paul – “UP”, o piesă care a fost #1 în mai multe teritorii din Centrul și Estul Europei în 2022, și care anul acesta a devenit virală în Asia prin intermediul aplicației.   

În ce constă drumul unui produs via TikTok, ce etape trebuie atinse?

Sunt niște mici checklist-uri, dar fiecare piesă are drumul ei. Artistul trebuie să își găsească acel conținut care-i va pune în evidență cel mai bine piesa, dar și proiectul per total. Există o tendință de a replica orice e viral în aplicație, dar e recomandat să ai în vedere ce te diferențiază față de alți creatori de conținut și zona de influencers.

Câți bani sunt investiți în această formă de promovare și cum sunt împărțiți aceștia?

Nu există o sumă standard, e vorba mai mult de strategia din spatele piesei. Pentru piesele cu focus internațional, bugetele pot ajunge și la câteva mii de euro. La capitolul de împărțire a acestora, avem de la campanii cu influencers, la giveaways și bineînțeles, deja clasicele campanii de ads. Dar nimic nu bate conținutul organic, bine gândit.  

În ce fel e relevant publicul de TikTok pentru un astfel de produs și la ce ajută să ai un număr mare de vizualizări aici?

TikTok-ul face ca piesele utilizate să devină “soundtrack-ul” pe care unii oameni îl aleg când își împărtășesc anumite momente din viață, chit că sunt fericiți, amuzați sau au o zi mai proastă. La finalul zilei, noi asta ne dorim să devină muzica noastră.

Legat de impact, e un mix între numărul de vizualizari și numărul de “uses” al unei piese. Interesul nostru este ca piesa să ajungă la urechile cât mai multor potențiali fani, iar impactul real al piesei e mai ușor de văzut prin prisma oamenilor care o folosesc în videourile lor.

Se scot bani din TikTok?

Sunt diverse modalități prin care oamenii fac bani din TikTok, dar scopul principal este cel de awareness, care într-o etapă ulterioară, vine și cu venituri, pentru că muzica ta ajunge să fie ascultată pe platformele de streaming și download.

În ce alte domenii ai lucrat anterior și în ce fel te-au ajutat aceste experiențe să construiești astăzi branduri de succes în industria muzicală?

Am început relativ devreme în industrie, eram încă în facultate, așa că n-am avut foarte mult timp să „explorez” alte domenii. Am lucrat pentru o scurtă perioadă la Hard Rock Cafe și m-a ajutat să înțeleg mult mai bine partea de muzică live. M-am intersectat și cu zona de fashion, care m-a ajutat să-mi dezvolt cultura vizuală. În industria muzicală am reușit să trec, măcar puțin, prin majoritatea joburilor, iar asta mi s-a părut vital în dezvoltarea mea, pentru că așa am învățat să mă folosesc de toate tool-urile pe care le am la dispoziție.

Foto: Irina Rădulescu

Array

Articole pe aceeași temă: