Marketing

Alexandra Dinita: Imi place cum arata industria de PR din Romania

6 nov. 2012 4 min

Alexandra Dinita: Imi place cum arata industria de PR din Romania

Reading Time: 4 minute

<p> La implinirea a 11 ani de la lansarea agentiei, Alexandra Dinita, Director General al <a href=”http://www.freecomm.ro”>Free Communication</a>, ne-a povestit momentele frumoase care au tinut-o departe de a-si transforma businessul intr-o "masinarie de facut PR". A consolidat in schimb o echipa entuziasta si un portofoliu solid de clienti.</p> <p>  </p> <p> <strong>Ati implinit deja 11 ani pe piata. Cum au trecut acesti ani peste Free Communication?</strong></p> <p> Frumos. Nu am construit nici cea mai mare, nici cea mai buna agentie de PR de pe fata pamantului, dar am trait si am muncit frumos. Nu stiu cand au trecut 11 ani. Cred ca am prins cea mai dinamica perioada a PR-ului romanesc si a comunicarii in general, iar asta ne-a format intr-un fel anume ca si companie, ca si oameni. Cel mai important este ca in acest timp am consolidat o echipa extraordinara si un portofoliu de clienti care ne sunt foarte dragi.</p> <p>  </p> <p>  </p> <p> <strong>Acum, la momentul 2012, ce se pastreaza din Free Communication, agentia lansata in urma cu 11 ani?</strong></p> <p> Avem aceeasi formula actionariala si executiva, dar nu este lucrul cel mai important. Bucuria, placerea, prietenii de atunci, implicarea, toate astea au ramas. Ne-am dezvoltat, ne-am sofisticat, dar cred ca ne-am pastrat si ne-am cultivat valorile. Nu am devenit o masinarie de facut PR.</p> <p>  </p> <p> <strong>Ce proiecte ati avut in lucru in ultimii doi ani?</strong></p> <p> Sunt foarte multe, mi-e greu sa aleg, dar as mentiona lansarea si ulterior aniversarea de un an a Sun Plaza (campanii care au integrat activitati inedite pentru comunicarea din retail), lansarea brandului de fashion New Look, campaniile Sanofi dedicate Zilei Mondiale de Combatere a Diabetului, aniversarea Zentiva 50 de ani, campaniile de comunicare Renania si Wizz Air, iar intr-un registru mai oficial gestionarea comunicarii pentru vizita sefului FMI in Romania in 2010. Au mai fost doua campanii care ne-au fost deosebit de apoape de suflet:  “Nu ma ignora” si “Cifrele inseamna viata”, ale asociatiei Salveaza Vieti. Cel mai recent proiect pe care l-am comunicat este “Service Leadership Workshop”, care este chiar acum in plina desfasurare, fiind sustinut de Ron Kaufman, autoritatea mondiala in Servicii Superioare.</p> <p> Am lucrat si la un alt fel de proiect. Am fost selectati sa facem parte dintr-o retea regionala de PR care mai include agentii independente din Ungaria, Polonia, Cehia si Slovacia (un singur membru pe tara). Am avut deja experiente foarte interesante si potentialul crearii unei baze comune de expertiza, resurse si clienti la nivel regional este foarte mare.</p> <p>  </p> <p> <strong>Ce va cer clientii cu predilectie spre deosebire de acum zece ani?  </strong></p> <p> La inceputul anilor 2000 aveau cerinte destul de specifice, care vizau activitati traditionale de PR.  Acum cer orice, practic au disparut granitele intre diversele tipuri de comunicare. Gandim si punem in practica proiecte complete, ne implicam si in ATL, si in BTL, si in media, si in marketing. Evident, si in digital si social media, pentru ca nu mai exista campanie fara componenta asta. E un lucru bun, dar ridica multe provocari pentru un om de comunicare. Este un mediu care propaga practic instantaneu orice informatie, dar care nu face nicio selectie intre bun sau rau, folositor sau nefolositor, credibil sau necredibil. Ca atare, continutul este foarte important si aici vad eu un rol major al omului de PR. Nu traim o minimalizare sau o inlocuire a PR-ului cu alte instrumente, ci o evolutie, PR-ul devine mult mai important. Raman valabile si atributele traditionale. Pana la urma nu se schimba demersul, ci doar forma sa.</p> <p>  </p> <p> <strong>Cum v-ati divizat resursele intre serviciile de consultanta si organizarea de evenimente? Care dintre cele doua activitati este mai profitabila?</strong></p> <p> Sincer, niciuna nu este prea profitabila. Probabil ca daca vroiam o afacere profitabila acum 10 ani ne apucam sa facem comert sau tranzactii imobiliare. Zona de evenimente PR este foarte consumatoare de timp, de multe ori vorbim despre evenimente idee /evenimente concept la care se munceste foarte mult, desi nu dispun de bugete pe masura. Totusi, de succesul lor depinde reusita unei intregi campanii si atunci obiectivul principal nu mai este profitabilitatea, ci sa iasa foarte bine. De cate ori ma uit pe performantele financiare ale departamentului ma gindesc ca abordarea asta ar trebui schimbata.</p> <p> Zona de consultanta mai are ceva drum de parcurs pana ajunge la acolo unde ii este locul. Sunt inca rare cazurile in care bugetezi servicii de consultanta in adevaratul sens al cuvantului, de obicei bugetezi un pachet de consultanta + executie, in care consultanta in sine are o pondere destul de mica.</p> <p> La noi resursele sunt divizate aproximativ 70% – 30% in favoarea serviciilor de consultanta. Comparatia intre profitabilitatea celor doua arii depinde mai mult de gradul de incarcare si de tipul de proiect decat de specificul activitatii in sine.</p> <p>  </p> <p> <strong>Cum se vede industria de PR autohtona prin prisma Free Communication? Ce ar mai fi de imbunatatit?</strong></p> <p> Mie imi place cum arata industria PR-ului din Romania. Cred fara rezerve (si am avut ocazia sa constat direct, cu ocazia intalnirilor regionale ale retelei despre care am amintit mai sus) ca suntem la acelasi nivel de profesionalism cu restul pietelor din regiune. Cu totii ne confruntam cu aceleasi fenomene si ne descurcam la fel de bine. Avem nevoie sa previzionam si sa ne adaptam. Trebuie sa functionam (si o facem dejà) pe un palier mult mai complex. Un om de PR astazi trebuie sa inteleaga clar cum evolueaza economia in ansamblu, mediul de afaceri. Trebuie sa-si dezvolte aptitudini strategice, analitice si statistice, de copywriting, foto/video, sa poata opera cu concepte precum marketing, web marketing, viral marketing etc. Trebuie fie capabil sa treaca dincolo de numararea like-urilor sau a aparitiilor si sa arate cum poate contribui la succesul de afaceri al clientilor lui, punand la un loc intr-un mod inteligent toate componentele.Toate astea pe langa tot ceea ce trebuia sa stie si sa faca inainte.</p> <p>  </p>

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: