Alina Bucsain: „Printul e astăzi un format cu sens doar dacă îl încarci cu emoție, exclusivități și conținut atemporal”
Reading Time: 7 minuteAlina Bucsain, jurnalist din anul 2000, redactor-șef Avantaje.ro și Libertateapentrufemei.ro, iar de anul acesta, coordonator și al revistei tipărite Avantaje, împărtășește în Biz viziunea sa pentru o presă relevantă în epoca digitalului.
Cum vede un digital doer modul în care arată presa azi în România și cum se încadrează tabloul local în evoluțiile internaționale?
Presa din România e prinsă în același vârtej al schimbării, ca peste tot în lume: e dominată de scrolling, iar viteza, atenția și încrederea devin resursele cele mai valoroase. E clar că revoluția digitală nu are frâne, doar accelerație, iar salvarea noastră e să ne adaptăm, nu să respingem.
Pentru mine nu presa s-a schimbat, ea se supune unor norme etern valabile, nenegociabile, s-au schimbat: modul în care produc știrile, canalele prin care le trimit către cititori și suportul pe care aceștia le consumă. S-a apăsat mai mult pe accelerație, totul este mai alert, provocarea nu este despre cum să ții pasul, ci despre cum să faci tu primul pas, despre cum să fii vizibil și relevant într-o mare de știri și de virale.
Presa din România este, până la urmă, reflexia jurnaliștilor care o construiesc zi de zi. Un profesionist va oferi întotdeauna conținut premium, fie că e anchetă, cronică de meci sau text de life-style, fie că munca lui merge în print sau în online. Dar în 2025 nu e suficient.
Un jurnalist “digital doer” are o mentalitate multimedia și acționează pe mai multe fronturi: scrie un articol gândindu-se cum va apărea în Discover, cum îl “vinde” în Facebook, ce parte va merge pe YouTube Shorts, ce “cut” urcă în Instagram. Un “digital doer” scrie un text, dar munca lui nu se încheie acolo: se asigură că are și conținut video, galerie foto, share button, că e integrat în newsletter, distribuit pe rețele sociale. Presa de azi cere o gândire modulară, dar o viziune unitară, adică tu ai o singură poveste, dar trebuie să o spui în moduri diferite, pe platforme diferite.
După ce ai preluat, în 2023, coordonarea editorială Libertateapentrufemei.ro, din 2024 ai devenit redactor-șef Avantaje.ro și Libertateapentrufemei.ro, iar anul acesta, în luna mai, ai preluat și coordonarea revistei tipărite Avantaje. Care este locul printului într-un ecosistem online deja cosolidat?
Ne plac vinilurile, ne plac fotografiile pe hârtie, ne cumpărăm din târguri obiecte ieșite din uz, se deschid cafenele cu iz retro, avem prin sertare măcar un Nokia 3310 sau un Tetris. De ce? Pentru că toate acestea apasă acel buton numit nostalgie. Așa e și cu printul. Un iubitor de print nu este un atehnic sau un neadaptat. Este un nostalgic. El nu cumpără doar o revistă cu interviuri exclusive, cumpără o stare de bine și o emoție. Cunosc oameni care cumpără reviste pentru inserturi, pentru conținut sau pentru simpla plăcere de a o desface primii din folia de celofan.
Printul e astăzi un format cu sens doar dacă îl încarci cu emoție, exclusivități și conținut atemporal. Acolo nu e despre breaking news, ci despre conexiune, profunzime și storytelling vizual. Revista Avantaje are acest rol. Și mai are ceva important: autoritate în zona de health și lifestyle educativ.
Nu cred în competiția dintre print și digital, ci în ecosisteme de conținut, unde fiecare canal își face treaba bine: site-ul e agil, social media aduce interacțiune și feedback imediat, conținutul video urcat în Youtube dă profunzime, iar printul legitimează. Le tratăm pe toate cu aceeași seriozitate, dar cu strategii diferite.
Prin ce căutați să diferențiați publicațiile de care te ocupi față de concurență?
Eu cred foarte mult în reputație, consider că este ceea ce toți vânează, dar puțini păstrează. Este valabil și pentru oameni, și pentru branduri. Reputația se câștigă extrem de greu, se pierde foarte ușor și este aproape imposibil să o reconstruiești. Însă atunci când o menții zeci de ani, cum e cazul revistei Avantaje, da, acest lucru te diferențiază de concurență și o face într-un mod elegant.
Reputația ricoșează și în valoarea brandului, și în forța lui, și în notorietate, este ceea ce caută și advertiserii, și brandurile. Este cartea ta de vizită, care îți deschide uși, îți menține relații și te face mereu dezirabil. Dar cine crede că reputația e doar imagine, greșește grav, reputația înglobează efort, profesionalism, investiții, onestitate, conștiință, autenticitate, etică, evoluție, rigoare, curaj. Și toate aplicate zi de zi, pe termen lung, fără excepție. Toate acestea se regăsesc în brandurile Libertateapentrufemei.ro și Avantaje. Și în toate titlurile Ringier Romania.
O altă zonă pe care publicațiile noastre o exploatează mult este comunitatea: nu doar reach, ci engagement de calitate. Forumuri, newslettere curate, interacțiune reală în social media. Să nu uităm că cititorii nu mai sunt inactivi, ci s-au transformat în jurnaliști, corectori, analiști, îți semnalează situații, greșeli, îți trimit filmări, fotografii realizate de ei, fac parte activ din munca ta. Tocmai această comunicare bidirecțional simetrică e baza jurnalimului modern, cititorul nu mai e un simplu receptor, ci participant la acțiune. Și el se simte foarte bine și foarte măgulit în acest rol. Noi am înțeles acest lucru și așa am fidelizat mai ușor și mai repede.

Ce rol joacă producțiile multimedia în viitorul publicațiilor?
Am spus și anterior, un rol uriaș. De la materiale video pentru social media, la podcasturi sau serii video exclusive pentru site, multimedia nu mai e bonus, ci parte din poveste. De câțiva ani tot discutăm despre omnicanal versus multicanal, canalele sunt acum integrate, nu doar folosite simultan. Noi mergem după publicul nostru acolo unde e el, în telefon, în căști, pe ecran, în scroll. Până și consumatorul de televiziune se uită la emisiunea preferată cu telefonul în mână și cu căști pe cap. Noi am devenit jurnaliști multitasking, pentru cititori multitasking.
Eu cred foarte mult în formate scurte, mobile-first, dar cu substanță, care nu doar atrag, ci și fidelizează, care pot informa, dar și distra. Avantaje va investi tot mai mult în video storytelling, în conținut video în zona de health și wellbeing, iar Libertateapentrufemei.ro se simte bine cu propriile formate DIY (do it yourself). Dar nu le limităm aici.
Care consideri că sunt oportunitățile de azi prea puțin exploatate în zona de publishing și advertising? Cum crezi că ar putea colabora mai eficient brandurile cu media online și tipărită?
Cred că există încă mult potențial în campaniile editoriale de conținut integrat, care pornesc de la o nevoie reală a publicului și o valorifică în mod nativ pentru branduri. Și da, cred în colaborările construite pe încredere editorială, nu doar pe vizibilitate.
Voi oferi un exemplu concret, pentru cititorii care nu sunt din industrie și vor să înțeleagă la ce mă refer. De exemplu, la Avantaje putem face o campanie editorială dedicată sănătății mintale feminine, care pornește de la un insight real, faptul că femeile se simt adesea copleșite de presiunea de a le face pe toate. Publicăm o serie de articole, interviuri și testimoniale cu femei care au trecut prin burnout sau anxietate, integrăm conținut video cu experți, medici, terapeuți, iar într-o etapă ulterioară vom crea o campanie nativă cu un centru SPA, unde găsești echilibrul pentru minte-spirit-trup. Mesajul a fost construit împreună, dar conținutul a rămas jurnalistic, sincer, cu valoare reală pentru public.
Pentru jurnalistul Alina Bucsain, care a acumulat deja o experiență de peste 25 de ani în jurnalism și comunicare, cum crezi că poate fi susținută presa azi pentru a rămâne relevantă și influentă, ghidată de o etică profesională și mai puțin de contexte economice și socio-politice?
Presa rămâne relevantă dacă investește în jurnalismul cu sens și dacă știe să ajungă la public. Noi nu scriem doar pentru familiile noastre, ci pentru 18 milioane de oameni cu conexiune la Internet. Trebuie să ajungem la ei și să înțelegem că fix același lucru îl dorește și concurența noastră. Este cinic ceea ce spun, dar felia cea mai mare din tortul audienței o va câștiga nu cel mai deștept, nu cel mai frumos, nu cel mai creativ, ci cel mai vizibil.
Ceea ce nu trebuie însă uitat e că etica nu se negociază, ba chiar devine un avantaj competitiv atunci când publicul își dă seama cine livrează conținut real, verificat și cine doar „vinde clickuri”.
Avem nevoie de jurnaliști-curatori, nu doar de creatori de virale, de redacții care își cunosc bine misiunea, dar avem nevoie și de oameni de presă care să nu respingă evoluția tehnologică, digitalizarea, care să admită că inteligența artificială îi ajută, nu îi încurcă. Doar cu acest mindest multimedia putem face cunoscută munca admirabilă a oamenilor din redacții sau de pe teren.
Încă ceva important. Pentru ca toate cele menționate să fie realizabile, presa are nevoie de susținere concretă, prin investiții, stabilitate financiară, resurse și, mai ales, prin libertatea editorială totală. Din fericire, îmi fac meseria având parte de tot ce am enumerat aici. Un grup media precum Ringier România, singurul publisher digital internațional din țară, nu doar că îți pune la dispoziție cele mai noi și performante instrumente digitale, dar investește și în resursa umană, așa că avem cei mai buni oameni în zona de Digital, Product, Editorial, Development, Marketing, Data, Sales, Business Development etc.
Cu toții știm că nu putem unii fără ceilalți, iar rezultatele se văd. În luna septembrie, Ringier Romania a fost din nou lider de piață, cu 12.928.036 de milioane de utilizatori unici. Această cifră spune totul și ne arată că performanța e direct proporțională cu investiția în oameni și în produse.
Care sunt planurile pe termen mediu și lung pentru Avantaje, Avantaje.ro și Libertateapentrufemei.ro?
Vrem ca Avantaje să devină un brand de lifestyle complet: revistă, site, social, video, comunitate, evenimente. Ne vom concentra pe extinderea prezenței în multimedia, pe colaborări creative cu branduri și pe dezvoltarea unor proiecte speciale care ating teme precum: sănătate, feminitate, echilibru, wellbeing. Cum îmi place să spun, Avantaje se ocupă de minte, spirit și corp.
Pentru Libertateapentrufemei.ro, vrem să consolidăm poziția de lider pe zona de conținut util, DIY, rețete, sănătate și spiritualitate, să rămânem pe podium în topul publicațiilor online de life-style feminin, alături de colegii de la Viva și Unica, dar să dăm un refresh vizual și editorial care să atragă și public tânăr.
Publicul trebuie să știe că avem de toate, de la news, la sport, de la știri sociale, la știri politice, de la articole cu vedete internaționale, celebrități autohtone, până la povești de viață, frumusețe, modă sau grădinărit. Lucrăm în sistem de breaking news, chiar dacă suntem publicații de life-style, pentru că altfel nu se poate în online. Eu nu m-am detașat de viața de reporter și de pasiunea de a scrie și, chiar dacă am responsabilitatea coordonării echipelor și simt adrenalina cifrelor, sunt deseori team player, nu doar team leader.
Cum colaborați cu celelalte publicații din grupul Ringier?
Colaborarea inter-editorială în Ringier Romania e una dintre cele mai mari resurse pe care le avem. Am înțeles că nu suntem rivali, ci colegi, dar fiecare are identitatea lui. De exemplu, eu coordonez revista Avantaje alături de colega mea, Dana Enache (Group Editor-in-Chief VIVA! și Unica), și este bine pentru noi, bine pentru brand, bine pentru companie, bine pentru cititori. O altă colegă de la Unica realizează și prezintă un format video inedit pentru TV Mania. Și sunt doar două exemple.
Fie că e vorba de campanii comune, evenimente, emisiuni sau proiecte speciale, există un dialog deschis între echipe, din care fiecare iese câștigat. Și, mai ales, ne susținem în promovarea conținutului. Într-un ecosistem media atât de competitiv, a avea colegi în loc de competitori chiar face diferența.
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 399 (15 octombrie – 15 noiembrie 2025). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz


