Alina Goidea și Carmen Vasile, surorile Marsepe
Reading Time: 8 minuteSurorile Alina Goidea și Carmen Vasile au pus bazele Ciocolateriei Marsepe, în 2022. S-au inspirat de la părinții lor, care aveau deja o afacere de succes pe piața produselor alimentare artizanale din județul Vrancea, și au căutat să-și croiască propriul drum pornind de la visul oricărui copil: o fabrică de ciocolată.
Azi, Marsepe se dezvoltă tot mai mult, iar în weekend va prezenta primele sale tablete de ciocolată în cadrul Chocolate Saga, un eveniment dedicat industriei, care are loc la Sala Palatului din București. Biz a stat de vorbă cu Alina Goidea și Carmen Vasile, surorile Marsepe, dar și cu Sebi Tudoroiu, director de marketing.
Cum a început povestea Marsepe și de ce ați decis să lucrați împreună?
Alina Goidea: Povestea și munca au început în urmă cu aproximativ doi ani. Însă visul a apărut acum 7-8 ani. E visul și ideea tatălui nostru, cel care la începutul anilor 90 a pornit afacarea familiei, brandul de partiserie, brutărie, cofetărie și gelaterie pe care noi astăzi îl gestionăm alături de mama noastră după ce el a plecat timpuriu de pe această lume, în 2021. La fel ca afacerea familiei, a devenit firesc să îi continuăm și acest vis. Iar noi două lucrăm împreună pentru că am avut norocul să ne avem una pe cealaltă.
Carmen Vasile: Avantajul nostru, la muncă, e că suntem complet diferite și asta ne face să fim extrem de eficiente pentru că am reușit să găsim metoda prin care să ne completăm, nu să ne „anulăm” una pe cealaltă.
Ce înseamnă numele vostru? Cum l-ați ales?
Alina Goidea: A venit impulsiv, în momentul în care aveam multe aspecte gata și ne blocasem în a porni propriu zis totul pentru că nu aveam un nume. Ne tot chinuiam să găsim identitatea aia pe care să nu o schimbăm și care să ne reprezinte și azi și mai târziu în acest parcurs. Însă soluția a fost, în final simplă. Cum MARSEPE se datorează într-o bună parte unei afaceri de familie, am ales să ne întoarcem tot la familie. Așa că am amestecat inițialele copiilor noștri, ale noastre și are energia familiei noastre. Și se citește exact cum se scrie, nu cu e-ul final mut, accent franțuzesc sau mai știu eu cum.

În cifre, de la ce ați pornit și unde vă aflați azi?
Alina Goidea: Pe partea de vânzări pot spune că au devenit din ce în ce mai bune pentru că știu că producem din ce în ce mai mult. Însă la cifre Carmen e experta care poate zice mai multe. Pe partea de echipă, am pornit, în laborator, de la mine. Acum am adăugat patru fete minunate și pasionate de ceea ce fac care alcătuiesc o echipă minunată în Odobești, Vrancea, unde avem atelierul. Pe partea administrativă e Carmen, iar de curând îl avem și pe Sebi, noul nostru director de marketing. Un total de 7 oameni.
Carmen Vasile: La capitolul cifre, atelierul nostru actual are o capacitate de producție de 550 kg de ciocolată pe lună. Încă nu am atins limita, însă pentru că ne îndreptăm într-acolo cu viteză și ne dorim să ajungem la acel target cât mai curând, pregătim deja noul atelier care va avea o capacitate de producție mult, mult mai mare față de acesta.
Care este cea mai grea provocare într-o afacere de familie?
Alina Goidea: Despre provocările dintr-o afacere cred că știe toată lumea. Despre cele dintr-o afacere de familie, să rămână familia unită.
Carmen Vasile: Să nu amesteci lucrurile. Să nu duci munca acasă. Acasă suntem surori, la birou suntem partenere în business. Pentru noi, nu a fost o provocare așa mare, deoarece am trăit și am crescut într-o afacere de familie și am putut observa niște lecții extrem de valoroase. Ceea ce e un mare noroc pentru care le suntem recunoscătoare părinților noștri.
Care sunt lecțiile de business primite de la părinți și cu care ați pornit Marsepe, în 2022?
Alina Goidea: În copilăria noastră lecțiile de viața, cele de business și cele de familie au mers mână în mână. Nu prea s-au separat foarte tare. Am deprins niște skill-uri importate care ne fac extrem de adaptabile și rezistente la toate neprevăzutele și greutățile care vin cu responsabilitatea unei afacere, unui standard de calitate pe care ni-l dorim și a unei echipe de care ne dorim să avem cea mai bună grijă.
Carmen Vasile: Eu am învățat, în primul rând, cât de important e să riști. Să ai puterea să te lupți pentru ceea ce îți propui și să îndrăznești să visezi imens. Asta îi datorez lui tata. Iar de la mama am învățat că munca susținută e foarte importantă într-un business. Că o afacere nu înseamnă să pleci în vacanțe și să cheltui banii, ci să fii trup și suflet devotat 150% visului tău.

De ce ciocolată artizanală?
Alina Goidea: Pentru că e cel mai greu. E foarte simplu să deschizi o făbricuță cu utilaje, rețete de pe net și cu ingrediente luate la ofertele furnizorilor. Poți face treaba asta și poți să și scoți bani din așa ceva. Însă în momentul în care te lupți constant să susții producătorii locali de ingrediente, să cauți mereu cei mai buni furnizori, să inventezi rețete pe care nu le-a mai făcut nimeni, să îți scrii singur rețetele și să le testezi zile întregi în laborator până ies perfecte, deja acolo vorbim de adevărata meserie de ciocolatier artizanal.
Carmen Vasile: Ciocolată artizanală pentru că noi apreciem produsele premium și ne-am dorit să facem un produs la maximul de calitate pe care-l cunoaștem noi. Mai bine decât îl facem acum nu știm să existe. Și în caz că vom afla, îl vom face și mai bine.
Cum ați ales sortimentele pe care le oferiți?
Alina Goidea: Multe au apărut din joacă, curiozitate și nebunie.
Carmen Vasile: Cea mai creativă parte a producției de praline e atunci când stabilim combinațiile de gusturi, etapa de dinainte ca Alina să meargă în laborator și să înceapă efectiv să scrie și testeze rețeta finală. Pentru că noi avem un background creativ, eu sunt arhitect, iar Alina e grafic designer, avem în sânge ideea că pentru orice problemă există atâtea soluții câte capete sunt într-o încăpere. La praline, limita imaginației e și mai sus, aproape inexistentă. Trebuie doar să îndrăznești să experimentezi.

Cum s-au născut colecțiile voastre și care au cel mai mare succes?
Alina Goidea: Colecția noastră de semnătură e Crazy Garden, care în forma de azi conține o selecție dintre primele noastre rețete. Aici avem pralinele cu lavandă, busuioc și yuzu, trandafir, mentă, rozmarin.
Carmen Vasile: O mare curiozitate a născut colecția MOȘTENIRE, bazată pe datinile e creată pentru un concurs la care am participat, unde pralina DOR (mere de deal, caramel și scorțișoară învelite în ciocolată albă) a câștigat argintul. Acea colecție are pralina IGNAT, cu urechi de porc și infuzie de usturoi și cimbru în ciocolată neagră.
La TEMPTATION, colecția de ciocolată afrodisiacă, am mers până în pânzele albe și am făcut inclusiv pralina cu țelină.
Alina Goidea: Una peste alta, colecțiile noastre pleacă de la un concept. De acolo dezvoltăm ce ajunge în final în cutie.
Cine sunt consumatorii? Ați observat o împărțire a gusturilor pe regiuni și grupe de vârstă?
Alina Goidea: Cred că ne adresăm publicului care înțelege că ciocolata e o delicatesă, nu un produs de cantitate. Cei care îndrăznesc să încerce arome noi și care aprecieză calitatea și faptul că ciocolata e, în sine, o artă.

De unde vă luați ingredientele și cât de complicată este relația cu furnizorii pentru un atelier de ciocolată artizanală?
Alina Goidea: Încercăm, la capitolul fructe și plante, să alegem producători locali. Spre exemplu, merele din pralina DOR sau prunele afumate din JALE (ambele din colecția Moștenire) le luăm de la producători din zona noastră de munte. Busuiocul, rozmarinul, menta sunt ingrediente crescute de noi și le folosim atât cât rodesc, apoi avem un furnizor de microplante. În rest, folosim ciocolată, unt și ingrediente din Franța și Belgia. Folosim cea mai fină ciocolată din lume.
Un exemplu de provocare pe partea de ingrediente a fost colecția Dubai. Povestea pe scurt e că eu nu mi-am dorit să fac Dubai. Am considerat tot trendul ăsta ceva trecător, nu am fost fericită deloc cu faptul că multă lume a copiat greșit rețeta aia și a făcut-o cu ingrediente de slabă calitate, aderând la un trend doar pentru profituri de moment. Însă, la insistențele unor clienți fideli, am acceptat în cele din urmă să fac treaba asta, cu două condiții pe care mi le-am impus: 1. Să fie cea mai bună. 2. Să o reintrepretez după amprenta mea. Așa am făcut colecția care, în primul rând, nu venea cu tablete de ciocolată, ci cu praline pictate manual. Aveam pralina cu rețeta clasică de Dubai, apoi am adăugat una cu ciocolată albă, zmeura, fistic și cataif și ultima cu ciocolată neagră, fistic, cataif, lime, mentă și calamansi. Am căutat și adus cataiful proaspăt direct din Turcia, călit în unt adus din Franța, am folosit cel mai bun furnizor de pastă de fistic 100%, pastă de susan de foarte bună calitate și așa mai departe. Nu e tocmai o rețetă ieftină.
Carmen Vasile: Deși a fost un trend trecător, a avut și un impact bun. A crescut consumul de ciocolată, care în România nu e chiar atât de mare și a readus atenția generațiilor tinere spre acest tip de produs.
Cum căutați să să diferențiați de concurență?
Alina Goidea: Nu ne axăm pe concurență. Concurăm cu propria ambiție și propriile vise. Vrem să fim azi mai bune decât am fost ieri. Momentan, în România, în acest domeniu nici nu prea există concurență. Suntem destul de puțini și fiecare are drumul lui foarte bine stabilit, un specific, ce target de public. Suntem foarte diferiți între noi și formăm destul de frumos acest început de piața a ciocolatei în România.
Unde se găsesc produsele Marsepe?
Alina Goidea: În primul rând pe website-ul oficial, Marsepe.com, în toate cele 7 locații MARCO din Vrancea și într-o serie de locații partenere în București și alte câteva orașe, toate detaliile se găsesc pe website.
Cum vă propuneți să atrageți clienții și să-i fidelizați pe cei existenți?
Sebi Tudoroiu: Gustați pralinele și e suficient. Nu cred că e pas mai decisiv decât acesta. La noi vii curios și pleci îndrăgostit!
Care este cel mai frumos feedback primit de la consumatori?
Alina Goidea: Avem un om care a mâncat o pralină și n-am mai scăpat de el (n.r. râde). Noul nostru coleg de la marketing.
Carmen Vasile: Toți cei care, ca și colegul nostru, susțin că nu sunt mari amatori de ciocolată, însă când gustă o pralina MARSEPE se îndrăgostesc instant și devin prietenii produselor noastre iremediabil. Iar asta nouă ne dă energie, motivație și bucurie să continuăm în direcția asta.
Ce așteptări aveți de la evenimentele gastronomice la care participați, asemeni celui din acest weekend?
Carmen Vasile: Ne dorim, în acest tip de ieșiri, ne dorim să cunoaștem cât mai mulți oameni. Avem cu noi kilograme întregi de ciocolată pe care o oferim oamenilor la degustare. Înțelegem că poate sunt persoane reticente la ideea de a cumpăra un produs premium pe care nu-l știu și prin astfel de participări la târguri ne propunem fix să oferim oamenilor un context de a ne putea cunoaște pe noi, ca echipă, și de a încerca produsele înainte să decidă singuri dacă le vor achiziționa.
Care sunt planurile Marsepe pentru acest an? Dar pe termen mediu și lung?
Alina Goidea: Să ne rămână mic atelierul actual cât mai repede.
Carmen Vasile: Ceea ce nu e departe de a se întâmpla ținând cont de faptul că în perioada asta, începând din acest weekend chiar de la Chocolate Saga, lansăm o serie nouă de produse. Ne extindem și înspre tablete de ciocolată, nu doar praline, facem o serie de ouă de Paște, scriem rețete noi. Asta pe termen scurt.
Pe termen mediu, plănuim să deschidem o serie de magazine proprii în țară. Vom face mai multe dezvăluiri la momentul potrivit. Iar pe termen lung, sky is the limit!
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz