Marketing Interviuri

Din culisele lansării primei asociații din România a profesionistelor în PR

13 iun. 2018 5 min

Din culisele lansării primei asociații din România a profesionistelor în PR

Reading Time: 5 minute

Recent, s-a lansat în România filiala locală a Global Women in PR, organizația care conectează profesionistele din PR din întreaga lume. Ana-Maria Diceanu, fondatoarea agenției Brain 4 Strategy și Corina Vasile, director de comunicare și PR al Raiffeisen Bank, co-fondatoarele GWPR România, ne-au împărtășit motivele care le-au îndemnat să pornească această inițiativă și planurile pe care le au cu asociația.

5124 inquam photos ovidiu micsik
Corina Vasile și Ana Maria Diceanu / foto Ovidiu Micsik (Inquam Photos)

De ce Global Women in PR? Și de ce în România?

Ana-Maria Diceanu: 75% dintre practicienii din PR la nivel global sunt femei, însă 78% din top 30 agenții la nivel global sunt conduse de bărbați. În România peste 80% dintre practicieni sunt femei însă nu vedem foarte multe dintre ele în board-ul companiilor. GWPR România își propune să contribuie la consolidarea reputației femeilor care lucrează în domeniul relațiilor publice în România și la dezvoltarea acestei profesii în general prin educație și încurajarea celor mai înalte standarde de calitate.

Corina Vasile: Fapt este că majoritatea celor care lucrează în Relații Publice sunt femei – fie că vorbim despre agenții, companii sau despre freelanceri. Încă nu stim de ce și ce am putea face să încurajăm diversitatea, dar ne vom strădui să aprofundăm subiectul. E clar că aceasta fiind situația, putem să avem, în timp informații mai bune despre ansamblul profesiei. În mare măsură, este nevoie și de o mai bună informare a pieței despre ce este și ce poate să facă PR-ul. De asemenea, sunt lucruri de făcut și pentru profesioniștii tineri. Accesul la resurse și experiență de pe piață internă, dar și internațională, sunt foarte valoroase.

Care ar fi mesajul tău pentru cei care ar fi poate tentați să se întrebe: ”mai avem oare nevoie de o asociație de profil în industria de PR?”

A.D.: Nu suntem niciodată prea mulți cei care voluntariem pe timpul nostru pentru binele industriei. Cu cât suntem mai mulți, cu atât mai bine, cu atât industria va fi mai solidă și mai atractivă.

C.V.: E nevoie de cât mai multe structuri asociative care pot colabora. Ce vedem și în alte industrii este că existența mai multor organizații dezvoltă piața, ceea ce e benefic pentru toată lumea.

Privind pe ansamblul industriei de marcomm, industria de PR autohtonă ”suferă” la capitotul ”asociații”. Ce anume a dus la această stare?

A.D.: Cred că am ajuns la un moment de maturitate al industriei și dacă până acum oamenii de PR s-au preocupat mai mult de ei, de dezvoltarea lor profesională – ceea ce e și normal să se întâmple – acum avem suficienți oameni seniori care își pot dedica timpul industriei.

Ca de altfel cazul celor 14 membrii fondatori care au împreună cred peste 250 de ani de experiență. Toate ne permitem acum să investim timp, resurse în a ne uita cu atenție la industrie și să contribuim concret la creșterea, dezvoltarea și repoziționarea ei.

C.V.: Aceasta este o industrie mică dacă te uiți la cifra de afaceri, și o profesie brain intensive. O industrie care a trebuit să treacă printr-o criză economică drastică și a ieșit din ea mai puternică datorită creativității, perseverenței și a unui efort enorm al profesioniștilor. Când îți pică proiectele unul după altul și se reduc bugetele la jumătate, pur și simplu nu mai ai resurse de oferit în exterior. Pentru mine, toți profesioniștii, femei și bărbați, care și-au condus agențiile prin anii 2009 – 2013 sunt demni de respect și admirație. Acum este un moment mai bun, este de salutat altruismul celor care s-au hotărât să facă voluntariat pentru profesie în ansamblul ei. 

Cum și când v-a venit ideea să deschideți această filială în România?

A.D.: Anul trecut în Helsinki, la congresul ICCO (Internațional Communications Consultancy Organisation), organizație din care face parte și Global Women în PR, am ajuns să le cunosc pe fondatoarele GWPR și mi-a plăcut visul lor. Am știut de la început că piața din România nu este cea din UK, dar știam că avem nevoie de cineva care să aducă la aceeași masă profesioniștii cu experiență care pot contribui la creșterea industriei prin valoare și educație.

Întoarsă în țară, am luat legătura cu cele care au lansat GWPR Germania, am stat de vorbă cu ele, am aflat lucruri interesante, am văzut ce fac ele pentru industria de PR din Germania și mi-am spus că trebuie să avem și în România așa ceva.

Am vrut însă să testez valabilitatea visului, așa că m-am dus la Corina Vasile, un om de PR pe care eu îl admiram în secret de mult, ea a spus DA fără să clipească și ne-am apucat de treabă.

C.V.: …după care am spus să facem propunerea altor cel puțin 10 profesioniste senioare, și dacă ele zic „da”, atunci mergem mai departe. Așa s-a întâmplat, de fapt, încă 12 colege de industrie au spus imediat „da”. Am tras concluzia că toate au simțit că piață are nevoie și, mai important de atât, și-au oferit sprijinul. Cred că nu valorizăm destul generozitatea și dorință de colaborare a celor din jur.

Cine poate deveni membru al comunității? Care sunt criteriile de eligibilitate?

A.D.: Organizația globală se adresează în exclusivitate femeilor senioare din PR cu peste 5 și 10 ani experiență. Noi, în România, însă am mai inclus o categorie, și anume cea a tinerelor cu peste trei ani experiență. Prin urmare sunt trei categorii de membrii: membru senior (cu peste 10 ani experiență), membru (cu peste 5 ani experiență) și membru junior (peste trei ani experiență). Cei care doresc să se înscrie ne pot trimite în mail la office@globalwpr.ro.

Care sunt beneficiile în calitate de membru?

A.D.: Primele  două categorii de membru au acces gratuit la toate evenimentele lunare organizate de asociație, au acces la comunitatea globală a femeilor senioare din PR, pot participa la conferințe internaționale la care GWPR România este parteneră și plătesc fee-uri de participare mai mici – în special conferințe Quadriga University Berlin și au acces la burse parțiale MBA organizate de Quadriga University. În același timp, este important de menționat că pentru a-și păstra calitatea de membru trebuie să participle la cel puțin trei întâlniri lunare pe an. Prima întâlnire este pe 12 iulie când o să vorbim cu dl. dr neurochirurg Bogdan Iliescu despre povestea celor două creiere – femeie și bărbat.

Ce v-ați propus pentru primul an de activitate?

A.D.: Reputația industriei este pe prim plan pentru GWPR România. În acest sens am început deja să vorbim cu industria prin intermediul unui studiu calitativ realizat de Unlock Market Research. Ne propunem să continuăm studiul cu o parte cantitativă și să înțelegem astfel mai multe despre reputația PR-ului și cum putem să contribuim la schimbarea percepției despre industrie.

Studiul calitativ ne-a spus deja că profesioniștii în PR resimt problema reputației atât la nivel de valorificare a serviciilor de PR cât și la nivel de acces al femeilor în board-urile decizionale ale companiilor.  

C.V.: Cum spuneam, există un deficit de informație corectă la nivelul pieței despre ce este și ce poate face PR-ul profesionist, o exagerare a cazurilor ridicole care sunt ceea ce sunt, chestii anecdotice și de râs, care vin totuși pe fondul unei lipse de standarde profesionale mai la îndemână pentru cine dorește să se profesionalizeze. Este mare nevoie de mentori, pentru că această este o profesie în care experiență practică este cea mai importantă. Am văzut deseori tineri foarte entuziaști, care au citit cărțile prescrise și încearcă să le aplice ad literam, în contexte nepotrivite. E ușor să dăm ochii peste cap în asemenea situații, dar mai bine este să facem ceva să ajutăm pe oricine dorește să se dezvolte. Cam acestea ar fi prioritățile noastre – îmi dau seama că e de muncă pentru mulți ani numai pe aceste direcții, dar termenul lung e în ADN-ul profesiei. 

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: