Andy Szekely, Bootcamp University: „Lumea viitorului e una în care nu reziști decât dacă ești bun și nu prosperi decât dacă piața validează că ești bun”
Reading Time: 3 minuteCum reușești să rămâi motivat și concentrat în contextul provocărilor antreprenoriale și cum va evolua antreprenoriatul în următorii cinci ani, ne-a explicat Andy Szekely, antreprenor, autor și fondator al Bootcamp University, un program de dezvoltare pentru tineri.
Andy, ai o carieră impresionantă în domeniul dezvoltării personale și al antreprenoriatului. Cum ai ajuns să te concentrezi pe antreprenori?
Am văzut ce efect are antreprenorul în primul rând asupra mea și apoi asupra oamenilor cu care lucrez. Te transformă. Un antreprenor nu are altă șansă decât să se descurce, în orice situație, sau rămâne fără afacere. Pe lângă rolul de părinte, sportul de performanță și anumite elite profesionale, antreprenoriatul este cel mai puternic context de creștere personală.
Este despre meritocrație, pentru că piața nu te iartă. Ori aduci valoare reală, ori ești eliminat.
Asta îl face un context excepțional de bun pentru creșterea individului. În plus, la fiecare etapă a afacerii tale ești pus în situația să te reinventezi. Ce te-a adus până la nivelul respectiv nu doar că nu mai funcționează la nivelul următor, dar te împiedică să mai evoluezi.
E un proces de devenire continuă.De aceea cred în antreprenoriat. Pentru că te crește ca om și, simultan, aduce prosperitate pentru piață și pentru toți cei implicați.
Care consideri că sunt cele mai mari provocări cu care se confruntă antreprenorii din România în acest moment?
Lipsa de suficientă educație, gândirea prea mică și lipsa de încredere în… români.
Lipsa de educație se rezolvă cel mai ușor. Citești, faci cursuri, cauți mentori. Cu gândirea mică e mai complicat. Presupune să îți extinzi în permanență orizonturile. Cel mai bine reușești asta prin anturaj. Dacă stai în preajma oamenilor care gândesc mare, vei începe și tu să gândești mare. Cât despre lipsa de încredere în români… asta este recunoscută în statisticile la nivel european. Nu avem încredere în conaționali cum au alte țări… iar aici antidotul suprem pe care l-am găsit este leadership-ul. Liderul este cel care dă tonul încrederii în comunitatea pe care o conduce. E nevoie să creștem lideri, iar liderii vor crește gradul de încredere. Eu cu asta mă ocup. Cu formarea de lideri care cresc alți lideri.
Cum ai descrie filosofia ta în ceea ce privește succesul antreprenorial?
În primul rând, eșuezi numai dacă te oprești. Ești singurul care poate decide că se oprește, deci ai control asupra succesului sau eșecului tău. E vorba de concentrare și rezistență pe termen lung. În al doilea rând, cu cât realizezi mai mult, cu atât ți se deschid orizonturi mai mari și ai încredere mai multă că le poți explora. În al treilea rând, înveți din mers tot felul de metode și moduri de gândire care te ajută să iei decizii bune și să fructifici oportunități mai eficient.Cred că cele trei lucruri luate la pachet caracterizează antreprenorii de top. Diferența dintre cei buni și cei extraordinari este dată nu de existența acestor calități, ci de gradul în care le au pe fiecare. Cei mai buni le au pe toate la nota 9 sau 10.
Cum reușești să te menții motivat și concentrat în contextul provocărilor antreprenoriale? Ce sfaturi ai pentru antreprenorii care vor să își crească afacerea în 2025?
E nevoie să înțelegem că, oricât de greu ar fi, o viață de altă natură decât cea antreprenorială e mai dureroasă sau mai dezavantajoasă. Antreprenorul autentic vrea libertate cu mai multă intensitate decât intensitatea durerii pe care o simte uneori. De asta nu renunță. Pentru 2025, ce pot să spun este că provocările vin din mediul instabil.
Cine însă este mai pregătit să lucreze în incertitudine decât antreprenorul? Practic nimeni, pentru că, prin definiție, un antreprenor vede oportunități unde alții văd probleme. Dacă îți menții viu acest spirit și dublezi (sau triplezi) viteza cu care înveți ce e necesar, vei avea succes.
Cum crezi că va evolua antreprenoriatul în România în următorii 5 ani? Ce trenduri ai observat deja?
Se va profesionaliza și va deveni tot mai competitiv. E o lume a informației și tehnologiei, în care nu ai altă șansă decât să fii cu adevărat bun în ce faci și să ai oferte care aduc valoare masivă. Impostura nu mai are perdea. Clienții te compară imediat cu alți furnizori. Ce avem de făcut în următorii ani, ca antreprenori, este să ne asumăm că cel mai important cuvânt în business este valoare, iar cel mai important mod de a înțelege valoarea este prin percepția clienților. Trebuie să devenim buni și la produsul oferit, și la promovarea inteligentă a ofertelor noastre.
Lumea viitorului e una în care nu reziști decât dacă ești bun și nu prosperi decât dacă piața validează că ești bun.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz


