Arta aplicată în business

Unii cred că sufletul de artist nu este compatibil cu cel de antreprenor. Nu și Maria Dermengiu, un artist vizual care reușește să armonizeze ambele dimensiuni ale existenței sale: arta și un brand comercial pe care l-a creat în urmă cu câțiva ani.

Maria Dermengiu / foto: Vali Mirea

Pe Maria am cunoscut-o în urmă cu aproape un an în contextul unui proiect editorial, la scurt timp după ce expusese o colecție de eșarfe la un reputat târg de design la Londra. I-am scris să-i propun un material în revistă, așteptându-mă, așa cum deseori se întâmplă cu artiștii, la tergiversări, atitudine de om inabordabil, lipsă de interes pentru tot ce iese din sfera artistică și așa mai departe. Am fost plăcut surprinsă să întâlnesc o persoană deschisă, promptă și extrem de serioasă, cu un superb atelier de pictură, nu departe de Cișmigiu, cu un aer aparte „french“, poate și datorită melodiilor care completau atmosfera din surdină.

Născută într-o familie de avocați, ea însăși absolventă de Drept, Maria Dermengiu și-a reconfigurat viața și traseul profesional în urmă câțiva ani, pe când avea 29 de ani, când a renunțat la avocatură și s-a apucat de pictat. La numai un an de la acel moment, a avut prima expoziție, după care au urmat multe alte expoziții private și colective, găzduite de Muzeul Țăranului Român și de galerii de artă din țară și străinătate. Având mereu în minte ideea de a scoate arta din sfera elitistă și a o face cât mai accesibilă, la doi ani după ce s-a apucat de pictat a creat brandul Marie Nouvelle – „Noua Marie“,  devenind astfel și antreprenoare.

Sufletul de artist și mintea de antreprenor se împacă perfect, doar că se manifestă în proporții diferite. Când creez, am nevoie de liniște și detașare de lumea antreprenoriatului. Nu îmi permit foarte des acest lux, de a fi eu cu mine însămi pe o perioadă rezonabilă astfel încât pictura să ia naștere. Mintea de antreprenor o am dezvoltată în mod nativ, prin felul în care pun întrebări, întrevăd soluții și maniera în care aplic ideile proprii.“ – Maria Dermengiu, Marie Nouvelle. 

Marie Nouvelle Design este un proiect de artă aplicată, lansat în 2013, sub numele căruia se regăsesc mai multe categorii de produse: tablouri, rochii, eșarfe, huse de te­lefoane, abajururi, tapet și alte accesorii sau obiecte de decor, disponibile spre vânzare online sau în atelierul Marie Nouvelle.

Cea mai recentă colecție sub semnătura Mariei Dermengiu poartă numele de „Cele 13 flori ale conștiinței“ și este o colecție de piese vestimentare, realizate din mătăsuri naturale, achiziționate exclusiv din Italia. Colecția a fost creionată și dezvoltată în parteneriat cu Carmen Micu, iar producția a fost realizată în România; imprimarea fiecărei piese inspirate din pictură a fost realizată în fabrică, apoi în atelierul de croitorie al celor două antreprenoare. „Ne-am dorit să dezvoltăm nu numai o colecție vestimentară de înaltă calitate a țesăturilor, dar în special una care să poarte un mesaj, s-o investesc cu energia creațiilor mele pe pânză“, povestește Maria Dermengiu. Procesul creativ a fost unul complex, nu doar atunci când a pictat, când a așternut culorile pe pânză, dar și prin sortarea țesăturilor, apoi prin munca de atelier pentru ca ideea să prindă viață prin croiuri și tăieturi fine, cu broderie atent țesută fir cu fir, floare cu floare, cerc cu cerc până când piesele finite au devenit un simbol, de sine stătător.

Investiția pentru lansarea acestei colecții compuse din 17 piese s-a ridicat la aproximativ 20.000 euro, incluzând stocurile și distribuția. Piesele vestimentare sunt comercializate online doar pe site-ul Marie Nouvelle și pot fi văzute în atelier.

Provocările antreprenoriatului în domeniul artei?

Există o tensiune între artă și economie la nivel de percepție și abordare, crede fondatoarea brandului Marie Nouvelle: „Arta în sine nu mai este de ajuns, ea trebuie să treacă bariera inaccesibilității către consumatorul final, beneficiarul, împingând artistul «clasic» către a-și asuma roluri suplimentare de producător, distribuitor, creator de imagine, personal branding. O mare parte a creației se mută către zona antreprenorială pentru a putea fi susținută și dusă mai departe“. În ceea ce privește strict piața din România, constată din proprie experiență că domeniul artelor aplicate depinde de fabrici, de producție, dar și de alte locuri specifice de expunere care sunt aproape inexistente la noi, locuri care să scoată în evidență, să dea valoare pieselor și obiectelor derivate din arta clasică.

Pentru ca arta sa să ajungă la publicul larg într-o manieră accesibilă acestuia atât ca percepție, informație, educație, cât și ca produs finit, Maria Dermengiu a realizat că nu este nevoie doar de rafinarea calităților artistice, ci și de dobândirea unor abilități de business. Astfel, pe lângă studiile de drept și Școala de Artă din București, din CV-ul ei fac parte și un pre-MBA la Asebuss și statutul de membru al Professional Women Network. De ce? Pentru că și-a dorit să creeze un cerc complet: în prim-plan arta vizuală, completată de întoarcerea la aceasta prin piese-concept accesibile iubitorilor de artă și design. 

Cele 13 flori ale conștiinței

Colecția compusă din 17 piese vestimentare se adresează femeilor societății moderne care iubesc arta, frumosul, designul „fără vârstă“, cu un accent personalizat și unic.