Arta brandingului
Reading Time: 4 minuteTot mai multe companii aleg să colaboreze cu artiști și își transformă produsele în adevărate opere de artă când le permit acestora să își „expună” lucrările pe ambalaje și să creeze identități vizuale pentru branduri, rezultatul fiind unul creativ care atrage privirile la raft și ajută chiar la creșterea vânzărilor.
Dacă sunteți pasionat de bere artizanală, foarte probabil ați intrat în contact cu o parte dintre lucrările artistei Diana Barbu, fără să treceți pragul unei galerii de artă sau al unui muzeu, ci doar bând bere. Artista are o colaborare strânsă cu Hop Hooligans, un producător local de bere artizanală, încă din anul 2016, când a realizat pentru prima oară o „etichetă” pentru brandul din industria berii. De atunci, din atelierul Dianei Barbu au ieșit zeci de lucrări de artă care au fost expuse pe dozele de bere produse de fondatorii Hop Hooligans.

„Cum eu eram atrasă de packaging design, Hop Hooligans a fost proiectul ideal pe care să îmi pun semnătura. Prin această colaborare nu doar am creat o identitate de brand, dar mi-am conturat și o identitate ca artist. «Tu ești cea care face etichetele de la Hop Hooligans?» este întrebarea de pe buzele tututor. Această colaborare a fost o carte de vizită incredibilă pentru mine și un spațiu în care am desenat fix așa cum mi-am dorit, fără să fiu îngrădită nicio secundă”
Diana Barbu, o ilustratoare și artistă din București.
De-a lungul timpului, artista a colaborat cu o mulțime de branduri locale și internaționale și a fost implicată într-o varietate de proiecte: de la haine pentru copii la bere și bănci. Anul acesta, pe lângă proiectele pentru Hop Hooligans, Diana Barbu va mai ilustra o identitate pentru evenimentele celor de la Călătorii în Farfurii, va face câteva ilustrații pentru un distribuitor de vinuri din Marea Britanie și va continua să fie prezentă în toate magazinele din țară cu printurile propriilor lucrări de artă.

Chiar dacă la nivel internațional colaborările dintre marile branduri și artiști celebri nu mai iau pe nimeni prin surprindere (Absolut Vodka a colaborat de-a lungul timpului cu o serie de pictori renumiți, Nike are o multitudine de colaborări cu artiști vizuali sau Levi’s cu o serie de grafferi), în România asocierea dintre cele două universuri este cumva una nouă. Dar, pe măsură ce numărul românilor interesați de artă crește de la an la an, la fel și cel al evenimentelor importante dedicate artei, într-o cultură care pune tot mai mult accentul pe estetică, lumea brandingului și cea a artei se vor întrepătrunde tot mai des și în România. Iar unul dintre cele mai naturale puncte de convergență dintre mediul de business și lumea artei este domeniul viticol.
Crama Gramma are o colecție de vinuri „îmbrăcate” de etichete semnate de Horațiu Mălăele. Colecția iconică reprezintă piatra de temelie a portofoliului Gramma și include vinuri cu care crama și-a făcut debutul, în urmă cu 15 ani. Etichetele ilustrate de Horațiu Mălăele adaugă o notă distinctă și expresivă identității fiecărui sortiment de vin.
Colaborarea cu renumitul actor nu doar că a contribuit la recunoașterea brandului, dar a și creat o punte între lumea vinului și cea a artei, arătând că un vin bun poate fi și un obiect de colecție. Etichetele, devenite un element memorabil, consolidează astfel legătura emoțională dintre consumatori.
„Inspirația a venit de la o ilustrație realizată de artist și descoperită la actrița Meda Victor, cunoscută pentru rolul său din filmul «Nuntă mută». Conexiunea dintre expresivitatea stilului artistic al maestrului și identitatea brandului Gramma a fost evidentă. Această colaborare a devenit un pilon de referință pentru imaginea cramei, consolidându-i recunoașterea pe plan național și internațional”
Marian Olteanu, CEO la Gramma Wines.
Colecția de vinuri „îmbrăcată” de Horațiu Mălăele a fost primită cu entuziasm și a devenit cu rapiditate cea mai vândută gamă de vinuri Gramma, iar succesul acesteia nu s-a limitat doar la piața locală, ci a depășit granițele României prin exporturi în Japonia, Polonia sau Olanda. Designul creativ al etichetelor a atras atenția specialiștilor din industrie, iar la scurt timp de la lansare colecția a fost distinsă cu premiul Best Winery Design la Balkans International Wine Competition.

De-a lungul timpului, Gramma a mai explorat fuziunea dintre vin și artă prin colaborări cu artiști precum Luminița Afloarei și Maria Zurbagiu, dar și prin integrarea artei digitale în etichete, folosind NFT-uri.
„Vom continua să lucrăm cu artiști, deoarece această îmbinare adaugă valoare vinurilor noastre și creează experiențe memorabile. Brandingul și arta sunt două domenii interconectate, fiecare potențându-l pe celălalt. Un branding de succes trebuie să creeze emoție și să rămână în memoria consumatorilor, iar arta este mijlocul ideal de a realiza acest lucru”, spune Marian Olteanu, care adaugă că această combinație are și un impact direct asupra vânzărilor, deoarece un design vizual captivant atrage atenția și trezește curiozitatea consumatorilor, mai ales în cazul vinurilor, unde prezentarea joacă un rol important.
„Experiența noastră a demonstrat că integrarea artei în branding a consolidat poziția Gramma atât pe piața locală, cât și pe cea internațională, evidențiind importanța unui design care nu doar atrage privirea, ci și comunică povestea și caracterul vinului”
Marian Olteanu, CEO la Gramma Wines
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 391 (15 martie – 15 aprilie 2025). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Foto: © Designer491 | Dreamstime.com
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz