Stiri Tech

Au început înscrierile la NASA Space Apps Challenge, cel mai mare hackathon din lume

17 iul. 2025 3 min

Au început înscrierile la NASA Space Apps Challenge, cel mai mare hackathon din lume

Reading Time: 3 minute

NASA Space Apps Challenge, cel mai amplu hackathon din lume, a lansat înscrierile pentru ediția a XIV-a a competiției, care va avea loc în weekendul 4-5 octombrie 2025 în București, Cluj-Napoca și în alte câteva sute de locuri din întreaga lume.

La cele 13 ediții de până acum au participat 373.000 de persoane din 185 de țări și teritorii, hackathonul adresându-se tuturor pasionaților de științele Pământului și ale spațiului, indiferent de vârstă sau pregătire profesională.

Tematica evenimentului global

Misiunea NASA Space Apps Challenge este de a stimula colaborarea, creativitatea și gândirea critică, de a încuraja interesul pentru explorarea Pământului și a spațiului, de a crește gradul de conștientizare la nivel global a datelor NASA și de a dezvolta următoarea generație de oameni de știință, ingineri, specialiști în tehnologie și designeri.

Timp de 48 de ore, participanții vor avea acces la datele publice ale NASA și vor lucra împreună pentru a găsi soluții la probleme de pe Pământ și din spațiu.

La hackathon pot participa programatori, oameni de știință, pasionați de tehnologie, ingineri, dar și designeri sau specialiști în storytelling din întreaga lume.

Persoanele sub 18 ani care își doresc să participe trebuie să fie înregistrate de un părinte/tutore legal și să fie însoțite la eveniment de acesta.

Cum să participi

Înscrierile pentru București se pot face accesând acest link, iar cele pentru Cluj-Napoca accesând acest link. Cei interesați trebuie să apese butonul „Choose this local event” din pagina de înscrieri.

Echipele câștigătoare la nivel global vor fi invitate la un centru sau o facilitate NASA, cu ocazia unui eveniment special de celebrare a câștigătorilor.

„Datorită NASA Space Apps Challenge, pasionații de binele planetei și al spațiului pot inova implicându-se direct în misiunile NASA. La evenimentul de anul trecut au participat 93.000 de oameni, aproape jumătate din numărul participanților la toate edițiile precedente. Această creștere impresionantă din 2024, faptul ca de lansarea în 2012 peste 373.000 de oameni din 185 de țări și teritorii au participat la acest hackathon, iar câteva sute se alătură fiecărei ediții din România, ne arată cât de mare este dorința oamenilor de a gândi și aduce la viață soluții pentru problemele pe care le întâmpinăm”, a declarat Diana Iosu, fondatoare a DiFine PR, organizator al ediției din București a NASA Space Apps Challenge 2025.

Proiecte câștigătoare

Provocările acestei ediții vor fi publice pe 21 august, dar, în general, acestea abordează probleme de pe Pământ și din spațiu, precum schimbările climatice, utilizarea datelor în agricultură, managementul incendiilor, studierea planetelor sau găsirea de soluții pentru îmbunătățirea misiunilor spațiale.

„Economia spațială (Space Economy) devine tot mai importantă pe piața globală de tehnologie acest lucru fiind vizibil dacă ne uităm la evenimente foarte recente precum lansarea sateliților de orbită joasă ai SpaceX până la evenimente derulate în ultimii ani precum expansiunea domeniului apărării sau al dronelor. În cadrul ROTSA, urmărim constant cum putem susține antreprenorii din România să rămână competitivi, să identifice și să adopte oportunitățile din aceste industrii. Tema din acest an a hackathonului– Learn, Launch, Lead – este esența oricărei inițiative, fie că vorbim despre un proiect din cadrul companiei în care lucrezi, de la școală sau chiar despre lansarea unui business. Participanții au șansa să dobândească competențe în domeniul științelor, să utilizeze datele NASA pentru a crea soluții utile oamenilor și să contribuie la creșterea nivelului de inovare în comunitatea lor”, a afirmat Diana Ardelean, Director Executiv al ROTSA (Romanian Tech Startups Association), organizator al ediției din Cluj-Napoca a NASA Space Apps Challenge 2025.

Pentru București și Cluj-Napoca vor fi alese două echipe câștigătoare care vor participa în competiția globală unde vor concura cu mii de echipe din întreaga lume.

În 2023, în cadrul celei mai recente ediții locale ale NASA Space Apps Challenge, au participat 190 de persoane din România cu vârsta cuprinsă între 16 si 56 de ani, țara noastră fiind pe locul al șaselea în Europa ca număr de participanți.

“NASA Space Apps Challenge nu este doar un hackathon – este o mișcare globală care încurajează fiecare cetățean curios, fiecare tânăr pasionat, fiecare profesionist dornic de schimbare să contribuie concret la rezolvarea unora dintre cele mai presante provocări ale omenirii. Este impresionant să vedem cum, an de an, și în România se conturează o comunitate vibrantă de inovatori care știu să folosească datele științifice pentru binele public. Evenimentul oferă o punte între spațiul cosmic și viața de zi cu zi, între datele oferite de misiunile NASA și soluțiile de impact pentru climă, agricultură, mobilitate sau educație. Tema din acest an – Learn, Launch, Lead – reflectă perfect un drum al transformării: învățare continuă, inițiativă curajoasă, leadership colaborativ. Apreciez eforturile ROTSA, DiFine PR și ClujHub pentru organizarea ediției din România și încurajez tinerii români să se alăture acestei experiențe internaționale de învățare și creare colectivă. România are potențialul, creativitatea și inteligența necesare pentru a deveni un actor activ în domeniul noilor tehnologii spațiale. Space Apps este o oportunitate excelentă pentru a demonstra acest lucru”, a declarat Dr. Ulpia-Elena Botezatu, responsabil pentru politici spațiale în cadrul Agenției Spațiale Române și președinta Subcomitetului Științific și Tehnic al Comitetului ONU pentru Utilizarea Pașnică a Spațiului Extraatmosferic (UN COPUOS).

Printre proiectele câștigătoare ale hackathonului s-au numărat soluții de geo-agricultură, de gestionare a incendiilor în zonele fără acces la telefonie mobilă sau internet, dar și o aplicație de încărcat videoclipuri din spațiu, fiecare imagine fiind apoi transformată într-un sunet.

Articole pe aceeași temă: