Biz Germania Interviuri

betahaus: Biroul viitorului, între Berlin și București 

5 mart. 2025 4 min

betahaus: Biroul viitorului, între Berlin și București 

Reading Time: 4 minute

În urmă cu un an, betahaus, un operator de spații de lucru în regim coworking, originar din Berlin, a intrat pe piața din România, unde a deschis o locație în Piața Victoriei.

Madeleine Gummer v. Mohl, CEO al betahaus și cofondatoare a companiei germane, ne-a vorbit despre planurile betahaus pe piața din România, dar și despre viitorul spațiilor de lucru. 

Cum a luat naștere ideea din spatele betahaus? 

În 2008, eram șase studenți care ne-am gândit cum am vrea să lucrăm. Nu ne vedeam niciunul dintre noi lucrând într-un birou clasic și plictisitor. Toți ne doream un program flexibil, ne doream să nu lucrăm mereu în aceleași echipe.

În timpul facultății am experimentat asta, în fiecare săptămână, în funcție de proiect, lucram cu echipe diferite. Desigur, pe atunci nu puteai să negociezi să plătești jumătate din chirie pentru că s-a micșorat echipa pentru o perioadă de timp sau că vrei mai mult spațiu pentru un proiect nou care necesită angajați în plus. Ne-am gândit la această cerere.  

Conceptul a fost foarte bine primit. De ce credeți că s-a întâmplat acest lucru?  

Când am lansat proiectul era criză economică, iar conceptul a fost foarte potrivit pentru acea perioadă, mai ales că foarte mulți angajați din domeniile creative și-au pierdut locurile de muncă și aveau nevoie de un spațiu din care să lucreze. Modelul nostru de business era un răspuns perfect la nevoile lor.

După trei luni, proiectul a avut succes și am dezvoltat betahaus pe încă un etaj din aceeași clădire. În jumătate de an am reușit să creștem de la câteva sute de metri pătrați la câteva mii. Un an mai târziu, o echipă din Hamburg ne-a contactat ca să pună pe picioare ceva similar și am dezvoltat betahaus Hamburg. Alexander Mihailov, care este din Bulgaria, făcea un internship la noi pe atunci. I s-a părut un concept potrivit și pentru Sofia, iar noi i-am dat franciza. 

Cum ați ajuns în România și ce urmează pentru betahaus România?  

Partenerul nostru, Alexander Mihailov, a deschis prima locație în Sofia, iar anul trecut a deschis prima locație din București. Este un antreprenor de succes și are o echipă foarte puternică și cred că vor mai urma și alte locații în cele două țări. Cunoaște foarte bine cele două piețe. Până acum proprietarii de clădiri nu erau deschiși la prea multă flexibilitate, își doreau un contract clasic prin care să primească banii la finalul fiecărei luni. Dar Alex a reușit în Bulgaria și în România să negocieze contractele cu proprietarii: practic betahaus și proprietarii sunt acum asociați și ne dorim un proiect de succes împreună.

betahaus este pe punctul de a semna un astfel de contract în Berlin și Hamburg, ceea ce înseamnă să avem sprijinul proprietarilor clădirilor. În trecut, dacă se strica ceva, proprietarul amâna reparațiile și dura prea mult, însă pentru noi este crucial ca toate aceste lucruri să se întâmple cât mai repede ca să avem succes. De acum, proprietarii sunt motivați să se implice mai mult, pentru că înseamnă mai mult profit și pentru ei.

Foto: Sorin Stana

În Germania și cred că și în alte țări europene ne confruntăm cu o criză pe piața spațiilor de birouri, doar în Berlin peste un milion de metri pătrați de spații de birouri fiind neocupați, pentru că marile companii fac reduceri de personal și pentru că în multe companii încă se lucrează hibrid. Există foarte multe clădiri care sunt goale, iar prețurile scad în continuare, așa că proprietarii sunt mai flexibili și mai deschiși la propunerile noastre. Este foarte interesant să iei parte la această schimbare. 

Apropo de schimbări, cum vedeți viitorul spațiilor de birouri și al coworking-ului?  

Înainte de pandemie se înregistrau creșteri exponențiale în domeniu, însă în timpul crizei de sănătate publică au avut loc foarte multe restructurări, unele companii au închis, în special cele mici. Companiile mari au avut un buget mai mare și nu au fost nevoite să închidă unele locații. Piața se ajustează singură întotdeauna. Pe termen lung cred că vor apărea tot mai multe soluții de lucru flexibile pentru toate buzunarele, chiar și birouri high-end luxoase și spații micuțe creative.

Noi suntem unul dintre cele mai vechi spații de coworking și avem un focus pe comunități, asta ne diferențiază de alte spații. De asemenea, avem o agenție de consultanță prin care ajutăm companiile să își îmbunătățească spațiile de birouri și să fie mai eficiente. Colaborăm și cu companii și agenții de stat, de pildă anul trecut am lucrat cu primăria orașului Berlin, care dorește să creeze un ecosistem important în Asia, pentru că își dorește să atragă talente din regiune care să se stabilească și să lucreze în Berlin. Berlin vrea să atragă aici startup-uri din toate colțurile lumii.  

Au fost și provocări cu care v-ați confruntat? Cum a fost pandemia pentru betahaus?  

Pe măsură ce am crescut, au apărut într-adevăr și problemele. Nu eram așa de buni la partea de management, la cea de finanțe. Au fost și provocări, pentru că eram tineri și făceam primii pași în antreprenoriat. A fost ca un roller-coaster, cu suișuri și coborâșuri. Pandemia a adus alte provocări, pentru că pe atunci 60% din veniturile noastre proveneau din evenimente. În pandemie nu am mai putut organiza evenimente. Pentru mine a fost cea mai mare provocare de care m-am lovit în viața profesională, pentru că, timp de jumătate de an, nu am știut dacă vom mai putea salva compania sau dacă vom închide. Dar am reușit să o salvăm și suntem foarte bucuroși de această realizare.

A fost o perioadă dificilă, în care am fost nevoiți să ne despărțim de o parte dintre colegi, am închis o locație, dar acum ne-am reorganizat și suntem pregătiți din nou pentru dezvoltare. Chiar la finalul lunii ianuarie am semnat actele pentru cea de-a 11-a locație, care este tot aici, în apropiere. Reîncepem procesul de extindere. În acest business trebuie să beneficiezi de experiența locală a unor oameni conectați, care să cunoască bine piața. Noi încercăm să construim un ecosistem, încercăm să ne ajutăm membrii. Avem membri din toate domeniile de activitate, multe startup-uri și freelanceri, angajați din companiile mari care lucrează remote. Pentru mine este un job fain pentru că îmi dă ocazia să cunosc mulți oameni și nu mă plictisesc niciodată.  

 Biz Germania este un proiect Biz unic în lume, powered by #Melitta. Parteneri: #Beiersdorf, #Kaufland, #MercedesBenz, #Penny, #Porsche #Weihestephaner

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 390 (20 februarie – 15 martie 2025). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Articole pe aceeași temă: