Companii Interviuri

Când sustenabilitatea face parte din ADN-ul brandului

6 mai 2022 6 min

Când sustenabilitatea face parte din ADN-ul brandului

Reading Time: 6 minute

Despre rolul esențial pe care îl poate avea un business responsabil într-o perioadă în care puterea solidarității este cea care poate muta munții din loc, dar și despre viziunea Lidl România asupra sustenabilității într-o perioadă în care avem nevoie de implicare mai mult ca oricând ne-a vorbit Cristina Hanganu, director de comunicare și CSR al Lidl România.     

De la debutul războiului din Ucraina, foarte multe companii au realizat că este nevoie de implicarea lor și au dezvoltat proiecte de responsabilitate socială. Cum a fost această perioadă pentru Lidl România? Dar perioada de pandemie?

Dacă ar fi să definim cu un ­singur cuvânt ultimii doi ani – încă de la debutul pandemiei și până în zilele noastre, acesta ar fi solida­ritate. Traversăm, în conti­nua­re, o perioadă în care puterea solidarității este cea care mută munții din loc și ne arată ce rol esențial poate avea un business responsabil precum Lidl România într-un context în care contează foarte mult experiența și acțiunile noastre din comunitate, dezvoltate de-a lungul timpului.

Chiar dacă vorbim de pandemie sau de mobilizarea ce are loc din ­februarie și până acum pentru oamenii refugiați la noi în țară, pentru noi, solidaritatea începe în interiorul companiei. În ultima săptămână din februarie 2022, când au apărut primele informații despre persoanele care treceau granița în țara noastră și care aveau nevoie de ajutor, ne-am mobilizat imediat și, cu ajutorul colegilor noștri și ai partenerilor de la rețeaua națională a Băncilor pentru Alimente, am făcut donații de îmbrăcăminte care au ajuns în taberele de refugiați.

În primele săptămâni am donat 80 de tone de produse. Ulterior, am continuat donațiile de alimente și produse de îngrijire personală, prin intermediul partenerilor noștri de la rețeaua națională a Băncilor pentru Alimente și de la Asociația Zi de Bine. În primele zile din luna martie am demarat în magazinele noastre și o colectă de alimente pentru persoanele refugiate. Totodată, pentru a aduce o bucurie copiilor refugiați, am trimis în tabere jucării și mobilier pentru locuri de joacă. În conti­nuare, ne oferim sprijinul acolo unde este și va fi nevoie de ajutor.

În ceea ce privește investițiile sustenabile și responsabilitatea socială, acestea s-au aflat întotdeauna în topul priorităților noastre. Chiar și într-un context plin de provocări cum este cel în care ne aflăm încă din 2020, ne continuăm angajamentele asumate pe termen lung, susținându-ne parte­nerii din societatea civilă, precum și programele strategice în care ne-am angrenat, din toate cele patru domenii principale de responsabilitate socială pe care le urmărim (educație, mediu, servicii de urgență, programe strategice în comunități). De exemplu, cu atât mai mult cu cât o criză precum cea sanitară accentuează anumite pro­bleme sociale, pe care partenerii noștri și-au propus să le remedieze prin inițiativele lor, noi ne-am intensificat toate eforturile pentru a ne asi­gura că programele pe care le susținem pot continua să producă efecte pozitive în comunitate. Poate unul dintre cele mai elocvente ­exemple este programul derulat alături de World Vision, Pâine și Mâine, care are misiunea de a reduce abandonul școalar. Aici, contextul pandemiei ne-a impus să regândim anumite aspecte cu privire la modul de desfășurare al programului. Așa că, în perioada pandemiei au fost introduse activități de alfabetizare digitală pentru dezvoltarea capacității de utilizare a instrumentelor și resurselor digitale, cu ajutorul platformei Școala din Valiză.

De asemenea, în calitate de partener fondator al rețelei de Bănci pentru Alimente din România, am continuat demersurile de combatere a risipei alimentare și sărăciei, sprijinind toate băncile din rețea, atât financiar, cât și prin donații de produse sau colectele tradiționale deja organizate în magazinele noastre. Deși unele programe ale organizațiilor nonguvernamentale pe care le susținem au fost întârziate, amânate sau regândite, în ­ultimii doi ani, am continuat să le oferim sprijinul nostru, chiar și în condițiile actuale.

Așa cum s-a întâmplat și în ultima perioadă, și la declanșarea pandemiei am acționat în domeniile în care am putut avea o contribuție imediată relevantă. Pandemia a însemnat provocări uriașe pentru întreaga societate, însă presiunea majoră a fost resimțită la nivelul ­sistemului medical. Am venit în sprijinul sistemului sanitar din România și am contribuit la susținerea punctelor nevralgice scoase la iveală de criza sanitară. Astfel că, am donat 50.000 de kituri de recoltoare pentru exsudat nazal și faringian, și am continuat cu susținerea Fundației pentru SMURD și DSU, cu suma de 1.208.000 de lei, pentru achiziționarea primei secții de terapie intensivă mobilă din România, destinată tratării pacienților infec­tați cu SARS-CoV-2 și aflați în stare critică. Am făcut, de asemenea, donații pentru dotarea unor spitale cu echipamente necesare îngrijirii pacienților cu coronavirus.

Care este viziunea Lidl România în ceea ce privește sustenabilitatea?

Sustenabilitatea face parte din ­ADN-ul businessului nostru. Sun­tem un actor responsabil în socie­tate și acționăm întocmai în toate domeniile noastre de activitate, atât prin măsuri ce țin de eficientizarea operațiunilor de business pentru a ne reduce impactul, cât și prin dezvoltarea de parte­neriate cu societatea civilă. Viziunea noastră este de a acționa pentru un viitor mai bun, prin fapte concrete, concentrându-ne atât pe dezvoltarea economiei, cât și pe susținerea dezvoltării unei societăți incluzive, educate și sănătoase. Înainte de a ne uita la ce putem face concret pentru comunitățile în care activăm, ne concentrăm toate eforturile pentru a reduce impactul propriilor noastre operațiuni. Fie că vorbim de logistică, transport, produse, întregul lanț de aprovizionare sau chiar de conserva­rea ­materiilor prime, fiecare acțiune are la bază principiile sustenabilității și eficienței. De exemplu, pen­tru noi, un pilon esențial al sustenabilității în business este dezvoltarea relațiilor trainice cu producătorii locali și susținerea lor pe termen lung în dezvoltarea de produse de calitate, pentru a aduce clienților noștri cât mai mult din gusturile și rețetele specifice locale.

De asemenea, ne diversificăm constant oferta cu produse ce au certificări în domeniul sustenabilității, care atestă că au fost realizate în condiții responsabile. În plus, ne uităm și la prospețime, care nu presupune doar promisiunea noastră de a aduce clienților produse de cea mai bună calitate, ci și produse cu un conținut ridicat de nutrienți. Totodată, pentru a reduce amprenta noastră de CO2, suntem atenți la aspecte precum distanța dintre producători și centrele noastre logistice sau impactul asupra mediului al clădirilor în care operăm, astfel încât să fie cât mai prietenoase cu mediul. Pentru a ne asigura că ne îmbunătățim activitatea ca business sustenabil și că prin acțiunile noastre putem să contribuim la un viitor mai bun, evaluăm și urmărim în permanență toate aceste demersuri pe tot parcursul evoluției lor: de la impact, potențial de extindere sau dezvoltare, până la rezultate.

Tot pentru grija față de mediu, depunem eforturi constante în vederea combaterii risipei alimentare. În cadrul operațiunilor noastre interne, colaborăm cu angajații din magazine și din centrele logistice pentru a-i ajuta să conștientizeze problematica în ansamblul său, iar planificarea eficientă a stocului de produse și managementul inventarului de produse ne ajută să gestionăm cât mai res­ponsabil această problemă. În ceea ce privește reducerea cantităților de plastic puse în circulație prin activitatea noastră, implementăm constant măsuri prin care să eliminăm ambalajele sau să reducem cantitatea de deșeuri de ambalaje, în concordanță cu strategia REset Plastic, strategia de reducere a plasticului a Grupului Schwarz.

Care este rolul pe care îl joacă ­sustenabilitatea în strategia de ­dezvoltare a Lidl România?

Pentru noi, Lidl, sustenabilitatea face parte din strategia de business, și datorită acestui fapt, businessul nostru se dezvoltă și va continua să se dezvolte durabil. Fiecare acțiune Lidl, fiecare program sau măsură, toate sunt clădite pe principiul eficienței. De aceea, e firesc să ne uităm în permanență în interiorul businessului nostru și să ne evaluăm impactul, dar și în exterior, analizând cu multă precizie cum putem contribui în mod relevant pentru un viitor mai bun atât pentru noi, cât și pentru întreaga societate. De exemplu, prin strategia de sustenabilitate a businessului nostru urmărim cele 17 Obiective de Dezvoltare Durabilă (ODD) ale Organizației Națiunilor Unite, la care ne-am angajat să contribuim, aderând încă din 2018 la UN Global Compact. Astfel, în setarea obiectivelor noastre de implicare socială, ne gândim cum putem contribui cu soluții concrete la îndeplinirea ODD-urilor. Mai exact, nu există nicio acțiune Lidl România fără a avea un scop precis în sustenabilitate, iar această viziune se reflectă și în rapoartele noastre de sustenabilitate.

Ce planuri are Lidl pe partea de CSR în perioada următoare?

Sub deviza „Pentru un viitor mai bun”, urmărim patru direcții principale pentru investițiile noastre sociale: educație, mediu, servicii de urgență și programe strategice în comunități.

În anul financiar 2020, am donat peste 30 de milioane de lei și am sprijinit peste 90 de ONG-uri care desfășoară activități în comunități din toată țara. În ceea ce privește planurile de viitor, vom continua să contribuim la rezolvarea problemelor ­sociale din comunitățile în care suntem prezenți și să contribuim la un viitor mai bun prin susținerea programelor noastre strategice, pe termen lung, ce vizează atât mediul înconjurător (reducerea prezenței plasticului în natură, diminuarea risipei alimentare), educația (prevenirea și reducerea abandonului școlar din mediile vulnerabile), cât și domeniul sănătății (sprijinirea sistemului de urgență românesc și a infrastructurii nece­sare pentru sistemul medical). De la an la an, prin toate programele pe care le-am dezvoltat împreună cu partenerii noștri am obținut rezultate notabile, cu un impact pozitiv asupra generațiilor viitoare. În cei 10 ani de prezență în România, am susținut peste 100 de ONG-uri, investind în total peste 106,5 milioane de lei în dezvoltarea societății românești. 

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: