Stiri

Care sunt principalele idei prezentate la GPeC SUMMIT 2023

10 iun. 2023 5 min

Care sunt principalele idei prezentate la GPeC SUMMIT 2023

Reading Time: 5 minute

Pe 22 și 23 mai la București a avut loc o nouă ediție a unuia dintre cele mai importante evenimente pentru e-commerce. Anul 2023 pare anul “strategiilor centrate pe client și anul adaptării la nevoile lui” și vom asista la temperarea creșterii pieței de ecommerce și grija față de mediu ce se reflectă în mai multă atenție în procesul de livrare și logistică, dacă ar fi să rezumăm ideile prezentate pe scena GPeC SUMMIT 2023.

La prima Conferință GPeC a anului 2023 au participat aproape 1200 de profesioniști în domeniu. Prima zi a fost dedicată conferinței, iar următoarea a fost axată pe workshopuri și cursuri.

Primele patru luni ale lui 2023, pe scurt

Primul panel ediției a pus în lumina reflectoarelor situația curentă a pieței de ecommerce, de la începutul anului:

  • Numărul de tranzacții a crescut cu 5%, dar s-a înregistrat o creștere de 20% a sumelor tranzacționate; s-a înregistrat totodată o creștere a livrărilor pe weekend. (Cătălin Maftei – Founder C-Solution)
  • De la începutul anului, se observă o creștere a pieței cu 10%, însă nu va mai ajunge la un procent de 30%, precum în pandemie (Adrian Mihai, CEO FAN Courier)
  • S-a înregistrat o scădere a valorii comenzii medii, dar o creștere a numărului de comenzi deci mai multe livrari – inclusiv la nivel Cross-border (Lucian Baltaru – CEO Sameday)
  • Creșterea gamei de produse în e-commerce, vânzări cross-border, mai puțin focus pe categorie, mai mult pe produs. Varietatea metodelor de plată și de livrare facilitează intrarea pe cât mai multe piețe, reușind în același timp personalizarea experienței fiecărui cumpărător. (Stejara Pircan, Senior VP eMAG)

Puterea emoțiilor

Unul din principalele subiecte abordate din mai multe perspective de către speakerii prezenți pe scena GPeC SUMMIT pe 22 Mai a fost atenția tot mai mare acordată sferei emoționale ca trigger al deciziei de cumpărare. Plecând de la acest subiect, focusul pe client s-a regăsit în mai multe din discursurile speakerilor – de la zona de UX, conversii și până la logistică & livrare.

  • Emoțiile influențează deciziile, deciziile afectează conversiile, iar conversiile influențează veniturile. Tocmai de aceea, dincolo de vârstă, localizare geografică, trebuie să înțelegem emoțiile clienților, a expus Talia Wolf, Conversion Optimization Specialist, GetUplift, în keynote speech-ul ei. Totodată, 4 pași pentru creșterea conversiilor cu targetare emoțională ar fi: Research, audit funnel, adaugarea emoției în copy & în design și oferiți-le consumatorilor un scop astfel încât să fie o achiziție cu care să se identifice.
  • Printre alte date, cifre și tendințe ale pieței de ecommerce la nivel internațional, Oana Dumitrescu, Industry Manager Retail & Travel, Google a evidențiat și 6 bias-uri care influențează o decizie de cumpărare. Mai mult decât strategia de branding și de cea de stabilire a prețurilor, comportamentul de cumpărare este influențat de: euristica categoriei, puterea momentului, dovezi sociale, biasul rarității, particularitatea autorității și puterea gratuităților.
  • Ca business online ar trebui să vorbești foarte puțin și să asculți foarte mult – asta înseamnă research, ceea ce ajută la înțelegerea modului prin care cumparatorii caută, gasesc și decid asupra unui produs și asupra unui magazin. Els Aerts (User Testing & Usability Evangelist, AGConsult)
  • Nu suntem ghidați de ceea ce gândim, ci de ceea ce simțim: emoție, aversiunea față de risc, efectul de mandrie cu ceea ce deținem (Nancy Harhut, Behavioral Marketing Expert & Author, HBT Marketing)

Pe primul loc, clientul

Fie că este vorba de adaptarea business-ului la contextul economic actual sau că se urmărește atragerea de investiții externe, clientul (și oamenii) trebuie să fie nucleul pe care un business sustenabil se dezvoltă.

  • Cireașa de pe tort este clientul însuși. Opriți-vă din a vinde așa cum vă doriți să vindeți și vindeți așa cum clientul își dorește să cumpere. (Karl Gilis, Top 3 Most Influential CRO-Expert in the World | AGConsult)
  • Livrarea la punct fix – vedeta preferințelor clienților
  • Focus pe dorințele clienților – Zona de lockere este din ce în ce mai preferată ca modalitate de livrare, din dorința de a nu mai interacționa neapărat cu curierii sau de a depinde de un interval orar pentru primirea coletului. Retururile se pot face mult mai ușor la lockere a concluzionat Adrian Mihai, CEO FAN Courier
  • Clienții caută flexibilitate și livrare la timp – Lucian Baltaru (CEO Sameday)
  • Transport la pachetomate: există deja o tendință spre alegerea pachetomatului preferat (33% din tranzacții & rată mică de retur); pachetomate cu temperatură controlată pentru cosmetice: 15-20°C. (Cătălin Maftei – Founder C-Solution)
  • Clienții își doresc să aibă un desfășurător mult mai clar al transportului, astfel încât să urmărească curierul până în momentul livrării. (Oana Mandicescu – Chief Sales Officer Cargus)
  • Clientul are nevoie de senzația de control – având opțiuni, cumparatorii sunt mai predispuși să aleagă; iar alegerile îi fac pe oameni să simtă că dețin controlul. (Nancy Harhut, Behavioral Marketing Expert & Author, HBT Marketing)
  • Îmbunătățirea descrierilor de produse, focusul pe produs, personalizarea de landing pages, automatizarea vor fi întotdeauna un pariu sigur pentru ca un magazin online să aducă rezultatele dorite. ‘Cea mai bună metodă de a învăța este prin a face” Cele mai bune performanțe de conversie: Social Media & Email Marketing. (Jon Quinton, Performance Marketing & Paid Media Specialist)
  • Câtă vreme aduce valoare clienților tăi, afacerea va rămâne sustenabilă. (Bogdan Colceriu – CEO Frisbo)

Atragerea investițiilor

Pentru prima dată, pe scena GPeC SUMMIT unul din subiectele abordate a fost acela a atragerii de finanțări și investitori în business-urile de ecommerce – cât și cum pot fi dezvoltate magazinele online folosindu-se de investiții externe sau ce alte instrumente au la îndemână pentru a-și dezvolta afacerile.

  • Oamenii pe primul loc. Fie că e vorba de un pitch de 1’ sau de 5’, povestiți despre echipă, iar abia după aceea despre problema pe care o rezolvați și cât de departe puteți ajunge în câțiva ani cu această soluție. (Bogdan Colceriu, CEO Frisbo)
  • Investiți timp, nu uitați să faceți foarte bine research și să creați o comunitate în jurul vostru, un grup de susținere cu care împărtășiți pasiuni și viziuni comune, fiind mânați de aceeași misiune. (Daniel Nicolae, Co-Founder & Managing Partner Innoship)
  • Concentrați-vă timpul și energia astfel încât prin business-ul vostru să rezolvați o problemă, iar ulterior, investiția să fi una bună pentru companie, nu pentru VC. (George Moroianu – Co-Founder Flip.ro)
  • Învățați să mergeți mai departe când primiți un ‘Nu!’. Primele etape ale investiției nu sunt niciodată despre bani – ci despre cum expuneți povestea și cum creionați viitorul. La fel de mult contează timpul și valoarea acordate business-ului. (Mihai Bocai – CEO Flaminjoy)
  • O soluție de tipul ‘cumpără acum, plătește mai târziu’ înseamnă o creștere semnificativă a ratelor de conversie (de la 2-3% până la 40%), crește coșul de cumpărături, scade rata de abandon. (Ionuț Sabadac – VP Merchant Solutions TBI Bank)
  • Diversificarea metodelor și tehnologiilor de plata ajută la recuperarea plăților pierdute, protejează comercianții de fraudă și combate refuzul la plată precum și pe partea de conversie, personalizare și raportare plăți.(Augustin Dobre – CEO Capital Financial Services)
  • ChatGPT poate ajuta  în creșterea unei companii pentru înțelegerea anumitor business-uri mai nișate, buyer personas. (Mihai Vînătoru – Managing Partner DWF)
  • Creșterea ratei de clickprin native, video, display, ca rezultat al unei targetări personalizate a cumpărătorilor. AI-ul nu trebuie văzut ca pe o competiție, ci mai degrabă ca un ajutor în cu Google, ChatGPT pentru maximizarea ROI sau ROAS. Olimpia Norsesovici – Senior Business Development Manager MGID)

În paralel cu zona de conferința a avut loc șiGPeC E-Commerce Expo, o ocazie bună de networking, dar și de luat pulsul pieței de e-commerce, retail și digital marketing în pauzele de cafea. Seara de 22 mai a culminat cu fastpe Aria TNB – member of The Embassy. A fost GPeC Networking Party, la înălțime, alături de elita industriei Digital din România, cu DJ OLiX in the Mix.

Ziua de marți, 23 mai a fost destinată cursurilor și workshop-urilor, organizate, în paralel, pe 6 track-uri, în incinta Hotelului Sheraton din București: Curs Google Ads pentru E-Commerce (Anabela Luca, Managing Director adLemonade), Curs Google Analytics 4 pentru E-Commerce (Eugen Potlog, Founder UX Studio), Curs Facebook, Instagram & TikTok Ads pentru E-Commerce (Raluca Radu, Founder MTH Digital), Curs Customer Lifetime Value în E-Commerce (Valentin Radu, CEO & Founder Omniconvert), Workshops Modul 1: SEO, Growth Hacking, Investment (Horia Neagu – Founder Napoleon Digital, Daniel Ene – CMO Limitless Agency, Sergiu Neguț – Co-Founder FintechOS), Workshops Modul 2: Scalare, SEO, E-Mail Marketing (Cosmin Dărăban – CEO Gomag, Steffen Heringhaus – CEO five elements digital, Andrei Georgescu – Managing Partner White Image).

Array

Articole pe aceeași temă: