Business Companii Interviuri

Carole Soulagnes, directoarea Liceul Francez: Trebuie să ne ferim nu numai de virus, ci și de daunele colaterale pe care le lasă în urmă

11/06/2020 5 min read

Carole Soulagnes, directoarea Liceul Francez: Trebuie să ne ferim nu numai de virus, ci și de daunele colaterale pe care le lasă în urmă

Reading Time: 5 minute

Cu toațe școlile închise de la jumătate lunii martie și cursurile suspendate până în septembrie, aproape toate activitățile mutate în online, exceptând examenele de capacitate și Bacalaureat, învățământul este unul dintre domeniile care au fost nevoite să se reinventeze și reorganizeze rapid și din mers. Despre cum au funcționat lucrurile într-o instituție privată, povestește Carole Soulagnes, directoarea Liceului Francez ”Anna de Noailles”.

Cum ați organizat activitatea liceului astfel încât predarea de la distanță să se realizeze în condiții optime pentru elevi și profesori?

Pe 11 martie, tuturor profesorilor și elevilor li s-a solicitat în mod subit să rămână acasă și, datorită mobilizării exemplare a personalului nostru didactic, învățarea la distanță a fost pusă în aplicare în câteva zile.

Elevii și profesorii noștri foloseau deja instrumente online: aveau spații de lucru pregătite acasă, un curriculum bine organizat pe software-ul Teams, o bibliotecă virtuală, manuale interactive, materiale didactice ș.a. La jumătatea lunii martie, utilizarea lor a fost eficientizată pentru ca experiența de învățare de la distanță a elevilor noștri să fie cât mai omogenă. Am optimizat tehnicile de predare din mers, învățând din experiența noastră pe măsură ce o acumulam: de exemplu, orarele zilnice ale elevilor au fost actualizate pentru a le da timp să schimbe sau să interacționeze cu profesorul, precum și timp de studiu pe cont propriu. De asemenea, am oferit o atenție sporită comunicării cu profesorii, părinții și elevii prin e-mail sau videoconferință și suntem bucuroși să vedem că performanțele și entuziasmul elevilor evoluează pozitiv pe măsură ce le îmbunătățim constant experiența. Un lucru de care suntem mândri este că începem să includem componente suplimentare concepute pentru a facilita gestionarea învățării la distanță pentru părinți. Știm cât de dificil le este să se asigure că copiii lor sunt conectați și atenți la ore în timp ce majoritatea părinților lucrează de acasă full-time, așa că încercăm să îi ajutăm să gestioneze situația cât mai lin cu putință. În acest sens, am organizat un webinar de informare pentru părinții școlii primare.

În același timp, îi implicăm pe elevi în diverse activități speciale concepute să le ridice moralul și să combată riscurile izolării, fie ele psihologice (anxietate și depresie) sau fizice (sedentarism). Zilele acestea trebuie să avem mare grijă unii de alții și să ne asigurăm că ne ferim nu numai față de virusul buclucaș, ci și de daunele colaterale pe care le lasă în urmă și care pot afecta pe termen lung atât starea copiilor, cât și a adulților.

Cum vă pregătiți pentru examenele de final de an?  

Întrucât suntem o școală franceză, elevii noștri se pregătesc pentru bacalaureatul francez, care are un set de probe diferite de cel românesc. Bac-ul francez este recunoscut la nivel mondial și garantează locuri în universitățile franceze pentru toți elevii care obțin o notă de 10 din 20 sau mai mare. Suntem mândri că avem o promovabilitate de peste 98% dintre elevi, față de media de puțin peste 80% din Franța și cea de aproximativ 67% din România. Din păcate pentru copiii noștri care învață de ani buni pentru a obține note mari la bacalaureat, din pricina situației actuale din Franța, examenele din acest an au fost anulate pentru prima dată în ultimii 200 de ani. Prin urmare, examenul de bacalaureat și finalul examenului de gimnaziu vor fi validate prin notele obținute de elevi în cursul anului, precum și prin calitatea implicării lor în ultimele luni de învățare la distanță.

Unii elevi sunt dezamăgiți că eforturile lor nu se vor reflecta în rezultate excepționale la examene din motive pe care nu le pot controla, dar vrem să le reamintim că munca lor nu a fost în zadar. Informațiile pe care le-au acumulat vor fi utile la universitate și, cel mai important, faptul că au învățat cum să studieze, cum să conecteze informațiile relevante într-un fir logic, îi va ajuta toată viața.

Indiferent de calea spre maturitate și realizare pe care o vor alege, sperăm că absolvenții din acest an își vor aminti cu drag de anii lor de școală și vor aprecia bagajul de cunoștințe complex la care am lucrat pentru a îi transforma în adevărați cetățeni ai lumii, de la științe experimentale și geopolitică la șase limbi moderne, teatru și o varietate de activități extrașcolare.

Cum se desfășoară admiterea și înscrierea în noul an școlar?  

Din fericire, procesul de admitere a fost foarte puțin afectat de situația COVID-19. Două sesiuni de ”ziua porților deschise” avuseseră deja loc până la închiderea școlii și astfel am putut prezenta oferta noastră unor zeci de familii.

Primele interacțiuni sunt inițiate online ca de obicei, iar interviurile și testele pot fi realizate ușor prin intermediul videoconferinței. Am început deja procesul de selecție pentru următorul an școlar și suntem bucuroși să vedem că cererea este mare, în special datorită vizibilității sporite din jurul aniversării de 100 de ani. Din moment ce ne-am propus să menținem condițiile de învățare la nivel înalt pentru toți elevii noștri, din păcate, nu le putem răspunde favorabil tuturor.

Contextul unic din ziua de astăzi cu siguranță nu este ideal, dar școala noastră a mai trecut prin situații dificile din istoria sa și a învățat să se adapteze și să se reinventeze. Credem că suntem mai puternici prin virtutea adversităților pe care le-am putut depăși, iar copiii beneficiază de pe urma istoriei noastre bogate de deschidere și rezistență. În septembrie începem un nou an și așteptăm cu nerăbdare să cultivăm mințile sclipitoare care vor contura și următorul secol.

Fondată după Primul Război Mondial, Școala Franceză, actualmente Liceul Anna de Noailles din București, a fost închisă în 1948 de către regimul comunist aflat la putere. I s-a permis să își redeschidă porțile în 1960 pentru copiii angajaților Ambasadei Franței și a continuat să funcționeze până când în 1990, după căderea regimului comunist, școala a fost din nou liberă să primească copii români. Astăzi, aproximativ jumătate dintre elevii liceului francez sunt români, ceilalți provenind din 22 de naționalități diferite.

Anul acesta aniversați 100 de ani în România, cum ați marcat această aniversare și pe planuri aveți pe viitor?

Așa este, anul acesta am împlinit un secol în România, cu 10.000 de elevi  formați și 10 milioane de ore predate. Am lansat sărbătorile oficiale cu ocazia celor 100 de ani de la înființare pe 10 martie, printr-un eveniment memorabil la școala noastră, care s-a limitat la participare internă din cauza incertitudinilor cu care ne confruntam atunci. Din septembrie, de la începutul anului școlar, am dezvoltat mai multe proiecte în jurul acestei aniversări, iar acest lucru i-a oferit școlii noastre un plus de dinamism și i-a motivat pe elevii noștri pe tot parcursul anului. Unele proiecte sunt acum disponibile online, altele vor fi reluate în septembrie. A fost o ocazie minunată pentru a reflecta asupra valorilor noastre fundamentale și a ceea ce reprezintă școala noastră pentru elevi, părinți și personal.

Misiunea noastră este de a le oferi elevilor noștri excelență în predare cu accent pe integrare culturală și diversitate, asigurându-le toate instrumentele necesare pentru a excela în viață. Mulțumită echipei noastre extraordinare de profesori, mulți dintre elevii noștri devin membri valoroși ai societății, de la intelectuali (de exemplu romancierul multi-premiat Jean d’Ormesson), la diplomați și funcționari publici (precum parlamentarul Claudiu Năsui) sau lideri de afaceri (printre care și Grégoire Vigroux, co-fondator al TELUS International și membru activ al asociației de alumni a școlii).

Leave a comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole pe aceeași temă