Finanțe

Cat de competitiva este Romania?

25 iun. 2014 5 min

Cat de competitiva este Romania?

Reading Time: 5 minute

Intr-un clasament global, Romania e pe locul 47 din punctul de vedere al competitivitatii, in urcare cu 8 locuri fata de anul trecut. Pare o veste buna, doar ca topul analizeaza numai 60 de tari. Deci, cum stam de fapt?

 

Suntem peste Ungaria, Brazilia sau Slovenia. Nu la pretul benzinei sau al kilometrului de autostrada, cum ati putea crede, ci la competitivitate. O spune cercetarea anuala realizata de Centrul Global de Competitivitate (WCC), din cadrul scolii de business IMD (Elvetia). Acest top al competitivitatii la nivel global este realizat inca din 1989. Pentru editia 2014, au fost analizate cele mai competitive 60 de tari din lume pe baza a nu mai putin de 338 de criterii. “Incercam sa aflam cum isi gestioneaza natiunile totalitatea resurselor si a competentelor lor ca sa-si sporeasca prosperitatea. Competitivitatea merge, deci, dincolo de cresterea economica, e vorba despre crearea de noi locuri de munca, atractivitate, institutii eficiente, stabilitate si predictibilitate, atitudine deschisa fata de globalizare ca sa distribuie prosperitatea intr-un mod corect si sustenabil”, a declarat, in exclusivitate pentru Biz, Anne-France Borgeaud Pierazzi, Senior Economist & Head of WCC Operation al IMD.

 

PEISAJUL GLOBAL

Ca sa ne dam seama cum stam de fapt, sa analizam putin clasamentul. Pe primul loc se afla in continuare Statele Unite, a caror economie este in usoara revenire, unde somajul este in scadere, iar tehnologia si infrastructura puncteaza decisiv in topul competitivitatii. De altfel, top 10 a suferit putine modificari. Economiile mai mici, ca Elvetia (locul 2), Singapore (3) si Hong Kong (4), continua sa prospere gratie exporturilor, mediului de afaceri prietenos si inovatiei. Se remarca performantele mai bune la nivelul intregii Europe comparativ cu anul trecut, semn clar al revenirii economiei de pe continent.

 

Danemarca intra in top 10 pe locul 9, alaturi de Elvetia, Suedia (locul 5), Germania (6) si Nurvegia (10). Irlanda (locul 15), Spania (39) si Portugalia (43) au urcat in clasament, in timp ce, previzibil, Italia (46) si Grecia (57) au inregistrat scaderi. In Asia, Japonia continua sa urce trei locuri pana pe 21, dar e depasita de Malaiezia (12) si Taiwan, care insa a coborat doua locuri, pana pe 13. Tot doua locuri a coborat si China, aflata pe locul 23, in timp ce Hong Kong, politic parte din China, dar economic o entitate cvasiseparata de continent, se afla pe locul 4, dupa ce in 2013 era pe 3.  Indonezia a urcat doua locuri pana pe 37, in timp ce Thailanda a resimtit socul instabilitatii politice, coborand doua pozitii, pana pe 29. A fost un an mai slab pentru economiile emergente mari, unde cresterea economica a incetinit, la fel ca investitiile straine, in timp ce infrastructura lor lasa in continuare de dorit. Scaderea amintita a Chinei s-a datorat mai ales ingrijorarii legate de mediul de afaceri, in timp ce India (care a cazut de pe 40 pe 44) si Brazilia (cadere de trei pozitii, pana pe 54) au avut de suferit din cauza problemelor pe piata muncii si a unui management ineficient. Tot in scadere sunt si Turcia (locul 40), Mexic (61), Filipine (42) si Peru (50).

 

PERCEPTIA CONTEAZA

Nu mai putin de 7 dintre tarile din top 10 se afla in primele zece state cand vine vorba despre a avea o imagine externa care incurajeaza dezvoltarea afacerilor, conform sondajului exclusiv realizat de IMD in tarile incluse in studiu. “Ne bazam in proportie de doua treimi pe date statistice, restul de o treime fiind rezultatul sondajului nostru anual. De aceea colaboram cu o retea de institute partenere din toata lumea (in Romania, este vorba despre IRECSON). Lucram, desigur, si cu mai multi furnizori de date la nivel global”, arata Anne-France Borgeaud Pierazzi. Astfel, se observa o legatura stransa intre locul in clasamentul general al competivitatii si imaginea pe plan international in ceea ce priveste mediul de afaceri.

 

Managerii din Singapore sunt cei mai optimisti cand vine vorba despre imaginea tarii lor peste hotare, in timp ce Irlanda, Chile, Qatar si Coreea de Sud se claseaza la acest criteriu mult peste locul ocupat in clasamentul general, ceea ce sugereaza ca realitatea difera mult fata de perceptie. De cealalta parte, managerii din SUA, Franta, Taiwan sau Polonia sunt mult mai pesimisti cand se gandesc la imaginea externa a tarilor lor. In cazul SUA, perceptia reflecta conflictele internationale in care americanii sunt implicati, dar si puternica lupta politica interna, in timp ce Franta are probleme cu ritmul reformelor economice si sufera din cauza unei atitudini negative legate de globalizare. “Daca performantele economice se schimba de la an la an, perceptiile sunt mai stabile pe termen lung si se modifica mult mai lent. Mai mult, pot duce si la un cerc virtuos, in care imaginea pozitiva contribuie la o performanta economica mai buna”, spune profesorul Arturo Bris, director al Centrului Global de  Competitivitate din cadrul IMD. Prin urmare, sentimentul managerilor legat de imaginea tarii lor poate oferi o idee despre cum va evolua indicele competitivitatii in statul respectiv.

 

CIFRELE COMPETITIVITATII ROMANIEI

Analiza datelor ce au dus la clasarea Romaniei pe locul 47 in clasamentul global al competitivitatii arata clar natura duala care marcheaza dezvoltarea economica a tarii dupa prabusirea comunismului, in 1989. Primul exemplu: poate cel mai important factor care a sporit competitivitatea Romaniei in topul din acest an a fost cresterea economica de 3,5% de anul trecut, comparativ cu 0,3% in 2012. O veste excelenta, care insa este contrabalansata de faptul ca investitiile realizate de companii in afara Romaniei sunt in scadere, iar coruptia si birocratia continua sa tareze mediului de afaceri. Vestile bune vin, de altfel, mai ales din zona indicatorilor macroeconomici (cresterea PIB, scaderea deficitului de cont curent) si din zona de perceptie a managerilor in ceea ce priveste solutiile sustenabile (indice in crestere de la 2,03 la 4,46), preocuparea legata de sanatate, siguranta si mediu (crestere de la 3,64 la 7,02) sau atragerea si retentia talentelor (de la 4,79 la 8,22).

 

In ceea ce priveste cei mai importanti factori de atractivitate ai economiei romanesti in perceptia managerilor intervievati de IMD prin intermediul IRECSON, in top 5 s-au situat: relatiile eficiente cu angajatii (76,2%), prezenta unei forte de munca talentate (69,8%), atitudinea pozitiva si deschisa (69,8%), dinamismul economiei (49,2%) si eficienta costurilor (46%). De remarcat ca nici macar un manager dintre cei intervievati n-a avut comentarii pozitive despre regimul fiscal competitiv sau competenta guvernamentala. Per total, in ceea ce priveste performanta economica, Romania se situeaza in topul global pe locul 33, fata de 47 in editia precedenta. Principalul motor al ascensiunii au fost exporturile, unde Romania se situeaza pe locul 21 din 60, fata de 57 in editia din 2013, urmate de cresterea PIB (locul 38, fata de 51).

 

Scaderi s-au inregistrat in ceea ce priveste somajul (de pe locul 33 pe 41) si preturile (de la locul 9 pe 29). Cum era de asteptat, cand vine vorba despre eficienta guvernului, am coborat doua locuri, pana pe 51. Numai politica fiscala a cunoscut o imbunatatire (locul 42 fata de 45), in timp ce performanta finantelor publice, cadrul investitional si legislatia de business au fost in scadere. O veste buna este ascensiunea in ceea ce priveste eficienta in afaceri, unde Romania a urcat 7 pozitii, pana pe locul 50. Ascensiunea a fost accentuata in ceea ce priveste productivitatea si eficienta (urcare de 21 de locuri, pana pe 38), piata muncii (locul 34 fata de 46) si practicile de management (locul 40 fata de 55). Din pacate, stam mai prost la atitudini si valori (locul 52 fata de 50). O imbunatatire usoara a cunoscut si infrastructura, unde Romania a urcat 4 pozitii in top, pana pe locul 43.

 

Avansul a venit mai ales din zona infrastructurii IT (locul 40 fata de 46) sau din cea de sanatate si mediu (locul 48 fata de 42). “Romania a urcat anul acesta in clasamentul IMD de la 55 pe locul 47. Din profilul de tara detaliat se observa ca s-a imbunatatit semnificativ performanta economica. PIB-ul a crescut, la fel si exporturile. Trebuie remarcate si rezultatele mai bune inregistrate in ceea ce priveste eficienta de business si infrastructura, comparativ cu performanta la nivel international”, arata Anne-France Borgeaud Pierazzi. Pentru viitor, aceasta recomanda nu doar Romaniei, ci tuturor statelor in curs de dezvoltare sa-si sporeasca atractivitatea pentru a genera locuri de munca, sa fie mai agresive in ceea ce priveste exporturile, pentru a genera venituri, sa aiba institutii financiare puternice si o infrastructura solida, oferind in acelasi timp un mediu de afaceri prietenos pentru companii si investitori. Usor de spus, dar, dupa cum s-a dovedit, mai greu de facut.

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: