Cătălin Butnariu, RGDA: Gaming la un nou nivel
Reading Time: 4 minuteIndustria de jocuri video din România se află într-un moment de vârf, marcând un record:
45 de jocuri video lansate în 2024. Pentru a înțelege acest fenomen precum și alte tendințe, inovații, dar și provocări pe piața de gaming, am stat de vorbă cu Cătălin Butnariu, președintele Asociației Dezvoltatorilor de Jocuri Video din România (RGDA) și organizator al Romanian Game Awards.
Care au fost factorii care au dus industria de gaming din România în acest punct?
Piața de gaming din România este caracterizată astăzi de un ecosistem divers și în expansiune, în care coexistă studiouri independente și filiale ale unor companii internaționale majore. Acest echilibru între creativitate locală și profesionalism corporativ creează o dinamică sănătoasă, în care se lansează atât IP-uri originale, cât și proiecte colaborative de amploare. Un alt factor important este prezența unor companii internaționale precum Electronic Arts, Ubisoft, Gameloft sau Amazon care au adus și aduc know-how, proiecte globale și stabilitate pe termen lung. De asemenea, RGDA a contribuit semnificativ la coagularea comunității și la reprezentarea intereselor industriei, atât la nivel local, cât și internațional. Numărul ridicat de jocuri video independente lansate în 2024 se explică printr-o combinație între maturizarea ecosistemului local și consolidarea investițiilor externe, pe un fundal plin de provocări al industriei globale. România numără în prezent 206 studiouri de dezvoltare, cu o concentrare majoră în București, dar și centre în Cluj, Iași, Timiș, Ilfov și Brașov, ceea ce reflectă o extindere geografică a acestei industrii. Forța de muncă din domeniu, formată din aproximativ 6.600 de specialiști, este bine pregătită și susținută de experiența acumulată în ultimul deceniu.

Care este portretul actual al pieței de gaming din România?
Punctele forte ale industriei includ profesioniști bine pregătiți, costuri competitive și adaptabilitate la cerințele globale ale pieței. Studiourile indie locale aduc plus valoare prin jocurile incredibile pe care le-au realizat și care au ajuns să fie cunoscute la nivel global și apreciate pe platforme renumite precum Steam. De exemplu Breachway, dezvoltat de Edgeflow Studio, are peste 100k urmăritori pe platformă, Door Kickers 2: Task Force North, un joc tactic realizat de KillHouse Games, are peste 58.000 de urmăritori și peste 1 milion de exemplare vândute pentru întreaga serie, iar Zoria: Age of Shattering, lansat de Tiny Trinket Games, are peste 11k urmăritori pe Steam.
Un alt punct forte este faptul că acum, față de anii trecuți, avem o infrastructură educațională specilizată. Există mai multe instituții sau programe care oferă cursuri de game development, programe de master la universități de stat cunoscute, precum UNATC, Universitatea Politehnica București, Universitatea de Vest din Timișoara sau Universitatea Politehnica din Timișoara. Foarte importante sunt și programele educaționale private precum Echo School, ce oferă un program de licență cu o diplomă recunoscută internațional, și GameDev Academy, ce oferă cursuri specializate de discipline multiple. Cursurile acestor programe sunt urmate de sute de oameni care se profesionalizează și care în viitorul apropiat vor dezvolta și ei jocuri, independent sau în cadrul unor studiouri. Totuși, rămân și câteva provocări majore. Lipsa unei strategii guvernamentale dedicate pentru susținerea industriei, dificultatea de a accesa finanțări consistente pentru studiourile aflate la început de drum, precum și dependența în continuare de proiectele externalizate afectează capacitatea industriei de a genera constant jocuri video cu impact internațional.
Ce înseamnă inovație în piața de gaming?
Inovația în industria de gaming din ultimii ani înseamnă mai mult decât grafică avansată sau mecanici de joc noi, este vorba despre integrarea unor tehnologii emergente care transformă fundamental modul în care sunt dezvoltate jocurile. Inteligența artificială joacă un rol esențial în această transformare, având impact în toate etapele procesului de producție, și, posibil, asupra felului în care vom juca jocurile sau asupra mecanicilor de joc. De la generarea procedurală de conținut (niveluri, personaje, misiuni) și algoritmi pentru a optimiza testarea și pentru a automatiza sarcini repetitive, până la personalizarea dinamică a experienței de joc în funcție de stilul jucătorului, AI-ul ar putea contribui la crearea unor lumi sau personaje mai vii, interactive și adaptabile. În același timp, această evoluție tehnologică vine și cu provocări, inclusiv etice sau legate de joburile creative tradiționale. În România, unele studiouri au început să experimenteze aceste tehnologii, în special în zona de tool-uri interne și prototipare rapidă. Potențialul AI în dezvoltarea de jocuri este foarte interesant, dar subiectul trebuie abordat cu atenție și răbdare. Această transformare va fi de durată și probabil va avea mai multe etape.
Cele mai tari jocuri ale românilor
Door Kickers 2: Task Force North a obținut titlul de „Jocul românesc al anului”, în cadrul galei Romanian Game Awards, organizate de Asociația Dezvoltatorilor de Jocuri Video din România (RGDA).
Door Kickers 2:Task Force North, dezvoltat de KillHouse Games, este un joc de tip strategie în timp real cu elemente tactice. Acesta continuă povestea primului Door Kickers, mutând acțiunea într-o regiune fictivă din Orientul Mijlociu, numită Nowheraki. Jucătorii comandă unități de operațiuni speciale în misiuni de combatere a terorismului, cum ar fi salvarea de ostatici și eliminarea grupărilor insurgente.
Edgeflow Studio din Timișoara a fost singurul studio care a obținut două premii în cadrul galei: Independent Studio of the Year și Best Upcoming Romanian Game pentru Breachway, un joc de tip roguelike spațial cu mecanici de deckbuilding. Fondat de arhitecți pasionați de jocuri video, Edgeflow a transformat experiența din vizualizarea arhitecturală într-o semnătură aparte, vizibilă mai ales în designul detaliat al navelor spațiale din joc.

Categoria Game Development Company of the Year, ce recunoaște companiile cu un impact major în dezvoltarea de jocuri, fie prin proiecte proprii, fie prin colaborări internaționale, a fost câștigată de Funcom, studio ce dezvoltă jocuri precum Dune și Conan Exiles – Age of War, titlu ce a fost nominalizat la categoria Best Support Services Project. .
Assassin’s Creed Shadows, la care Ubisoft România a avut un rol important în dezvoltare, a fost desemnat Best Co-Development Project, titlu ce se acordă jocurilor internaționale în care studiourile românești au contribuit semnificativ.
Studioul Amber a fost recompensat cu premiul Best Support Services Project pentru contribuția sa cu servicii de testare și localizare pentru jocul Five Nights at Freddy’s: Help Wanted 2.
Premiul pentru categoria Best Student / Game Jam Project, acordat celor mai promițătoare proiecte realizate de studenți, a fost câștigat de The NANCY Project, un joc care a impresionat prin creativitate și execuție.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz