Opinii

Cele patru acțiuni simple și ieftine pentru a avea orașe mai bogate și eficiente

9 dec. 2020 3 min

Cele patru acțiuni simple și ieftine pentru a avea orașe mai bogate și eficiente

Reading Time: 3 minute

Mai multe orașe mari și județe din România și-au schimat conducerea, iar noii primari și președinți de consilii județene ar trebui să fie preocupați de cum să aducă mai mult capital în regiunea în care activează. De la teorie până la practică este cale scurtă, în opinia mea, iar primele idei care pot fi puse în practică pe termen scurt nu costă foarte mult.

De Claudiu Vrînceanu

Personal, eu nu cunosc soluții mai eficiente prin care poți să aduci bogăție într-o regiune, județ sau oraș decât următoarele două cai bătătorite deja în țările occidentale: stimularea exporturilor prin crearea de campioni regionali din rândul firmelor locale și atragerea de investiții străine directe. Exporturile sprijină și creează noi locuri de muncă, în timp ce investitorii străini aduc know-how și stimulează dezvoltarea firmelor local atât pe verticală cât și pe orizontală.

Pentru a sprijini atragerea de investitori străini și pentru a stimula exporturile firmelor din propriul județ, un edil poate pregăti planuri și strategii mari, dar începutul implică pași mărunți și decizii care nu costă mult și poți pot fi aplicate într-un termen scurt.

  1. Conținut și informații pentru investitorii străini și pentru partenerii de business internaționali

Ca om de PR, cred foarte mult în puterea conținutului inteligent și consecvent care îți dezvoltă reputația. La fel cum un manager își întărește brandul personal prin articole de thought leadership și interviuri de calitate sau cum o companie își crește vânzările printr-un conținut interactiv, și o autoritate locală poate atrage investitori prin intermediul unor prezentări și informări originale. Intrați pe site-urile Invest in Stockholm si Oslo Business Region și veți descoperi newslettere, secțiuni și informări pentru presa internațională și știri de ultimă oră pentru oamenii de business.

Cred foarte mult în forța conținutului, așa că îmi doresc că tot mai mulți antreprenori români să investească în crearea de content de calitate. Nu doar cei care fondează companii aici, la noi acasă, ci și fondatorii români din Diaspora, mai ales cei de succes care au atras finanțări și lucrează cu investitori de top.

Tot din sfera PR-ului și cu scopul dezvoltării repuatatiei, orașele românești pot împrumută o tactică utilizată tot mai des de firmele românești care vor să se internaționalizeze: crearea de subiecte de media pentru presă internațională, astfel încât să atragă atenția partenerilor străini. Când ați văzut ultima oară în Financial Times un articol favorabil despre orașul București?

  1. Crearea unui birou și brand de tipul “Invest în X City”

În ceea ce privește strategiile de marketing și programele guvernamentale pentru atragerea investitorilor străini și pentru promovarea capitalului local peste hotare, la nivel european se observă a tendință de descentralizare. Concret, acolo unde statele au creat agenții de promovare și de investiții eficiente (exemplu: IDA Ireland), autoritățile locale au creat entități similare la nivel locale. Două exemple:   “We are Cork” și Invest în Dublin. În egală măsură, orașele și județele românești au nevoie de un narativ modern, orientat spre inițiativă antreprenorială cu scopul de a fi mai cunoscută în rândul tinerilor din țară și investitorilor străini sau antreprenorilor din afară care vor să investească în alte țări orașe mari europene.

  1. Board of Advisors format din oameni de busines care iubesc orașul

În piețele care se schimbă rapid, cu competitivitate ridicată, multe companii își creează un Board of Advisors pentru a le oferi fondatorilor și celor care ocupă poziția de CEO sfaturi proaspete și întemeiate pe experiența anterioară. Acest model poate fi preluat și de orașe. Simplu și ieftin: fiecare primărie și consiliu județean își dezvoltă un Board of Advisors formal sau informal, cu oameni de business, specialiști în domeniul lor de activitate. Membrii pot fi atât oameni de afaceri și specialiști din propria comunitate, dar și din alte orașe să chiar din străinătate.

  1. Lista de servicii furnizate, comunicată clar și transparent

La fel cum o companie își comunică public oferta serviciilor, în egală masură, o autoritate locală ar trebui să își transpună viziunea în acțiuni concrete. O listă precum cea de mai jos crește încrederea companiilor, atât românești cât și străine.

Claudiu Vrînceanu are experiență mixtă de 15 ani în business, media și administrație publică. Lucrează zi de zi cu firme antreprenoriale și multinaționale pe zona de PR, public affairs și investiții.

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: