Companii Interviuri Lifestyle

Chef Nissara, un colț de Asia în vestul țării

5 feb. 2021 5 min

Chef Nissara, un colț de Asia în vestul țării

Reading Time: 5 minute

De cele mai multe ori auzim chefi români care pleacă în diferite colțuri ale lumii. Este mai puțin obișnuit ca un chef străin să se stabilească în România.

Există însă și astfel de povești surprinzătoare și interesante, așa cum este cea a chef-ului thailandez Nissara Buntos, care trăiește în Arad, unde a și deschis propriul restaurant, Nissara.   

Chef Nissara, cum ați ajuns să deschideți un re­staurant tocmai în Arad?

M-am născut în Yasothon, în Thailanda, acum 36 de ani, dar am crescut în Bangkok de la vârsta de 14 ani. Din copilărie am început să gătesc pentru fratele meu și pentru familia mea, așa cum fac multe fete tinere în țara mea, dar am făcut primii pași înspre gătitul profesional atunci când am început să lucrez la restaurantul mătușii mele. Era un restaurant tradițional thailandez, foarte aglomerat la prânz și la cină. Îmi aduc aminte și acum de presiunea mare pe care o resimțeam după ce găteam mai multe ore. Apoi, am avut mai multe experiențe culi­nare în diverse hoteluri, iar în 2011 m-am mutat în România cu parte­nerul meu italian, cu care am și doi copii, care s-au născut aici, la Arad.

Înainte de a ajunge în România, am petrecut o perioadă lungă în Piemont, Italia, o destinație gastronomică recu­noscută de UNESCO, unde, de altfel, s-a născut partenerul meu de viață și unde am învățat limba, dar și să gătesc feluri specifice acestei zone incredibile. În Arad, am cunoscut-o pe prie­tena mea extraordinară Alice Asandei, care este al doilea chef al meu și care lucrează cu mine încă de când am ajuns aici. După mai multe colaborări, am deschis propriul restaurant, care merge foarte bine.

Cum a fost anul trecut pentru voi?

Pandemia a lovit foarte puternic sectorul HoReCa, astfel că multe dintre restaurantele din România, dar și din lume a trebuit să se reinventeze, căci altfel se închideau definitiv.  Au fost gândite tot felul de strategii, precum mese în aer liber, igluuri încălzite sau servicii de livrare la domiciliu. În perioada de carantină, din fericire pentru noi, am putut să dezvoltăm și să implementăm rapid meniuri takeaway și livrări la domiciliu, pentru că am avut experiențe anterioare la festivaluri sau la evenimente de gătit live. Pentru că suntem un restaurant mic cu costuri reduse și personal limitat, am reușit să trecem cu bine peste lunile acestea. De când am închis restaurantul, în martie 2020, nu am mai redeschis pentru public și am gătit doar pentru livrări la domiciliu și take-away. Îmi lipsește foarte mult contactul uman. La restaurant, Alice și cu mine ne serveam clienți, iar mulți dintre aceștia ne-au devenit prieteni pentru că ne plăcea să îi răsfățăm și să conversăm cu ei la un pahar de vin. Sper ca, în curând, să putem face acest lucru din nou.

Chef Nissara, care este filosofia voastră culinară?

Nissara este un restaurant casual inspirat de osteria italiană, cu prețuri potrivite, muzică cool și atmosferă prie­tenoasă. Meniul nostru se schim­bă zilnic și este concentrat pe preparate care să te facă să te simți bine. Gătim mâncare thailandeză, japoneză, chinezească, viet­nameză, dar și multe paste făcute de casă, focaccia, alte preparate slow cooked și rețete din zona Piemont și Liguria.

„Shan’shi și Maresi fac o treabă fantastică în promovarea produselor asiatice și a bucătăriei asiatice, în general, ceea ce cred eu că este foarte important” – Chef Nissara Buntos

De unde vine inspirația de a crea toate aceste feluri de mâncare?

De fapt, multe dintre preparatele pe care le servim sunt rețete tradiționale, cu ingrediente specifice și metode de gătit, care au fost transmise din generație în generație. Încerc să nu adaptez sau să fac compromisuri. Lumea nu are nevoie de metoda mea de a face o carbonara clasică, ci mai degrabă de înțelegerea și respectul pentru rețeta originală, pentru modul de a o găti și de ingredientele autentice folosite. Din acest motiv, sunt de părere că multe dintre rețetele tradiționale au o valoare culinară antro­po­logică, fiind o importantă moștenire culturală la care au contribuit mai multe generații. De aceea încerc să prepar aceste rețete cu tot respectul și pasiunea, pentru că sunt o sursă de inspirație și de viață care merită să fie experimentată și savurată în cel mai autentic mod.

Știu că gătiți cu preparatele Shan’shi din portofoliul Maresi. Spuneți mai multe despre această colaborare.

A început de fapt dintr-o întâmplare. Foloseam deja unele dintre produsele lor, când un prieten comun, care este și producător local de vin, mi-a făcut legătura cu Liliana Bock, directorul de marketing al Maresi. La acel ­moment, Maresi căuta un chef local care să pregătească rețete asiatice cu produsele Shan’shi. Când ne-am întâlnit, am avut o conexiune imediată și acum am ajuns deja în al treilea an al colaborării noastre, cu multe evenimente de gătit live și de tutoriale video. Cu ajutorul lor am avut ocazia să gătesc și să călătoresc în multe bucătării profesionale din România. Cred că este o experiență foarte impor­tantă de învățare și abia aștept să putem relua aceste oportunități.

De ce ați ales produsele lor?

Cum spuneam, foloseam deja brandul înainte de a începe să colaborăm. Acum 10 ani când am ajuns în România, nu era ușor să găsești produse asiatice în magazine, în special în orașe ca Arad. Atunci când Shan’shi și alte branduri au apărut pe rafturi, am început să le folosesc și să le compar. Shan’shi și Maresi fac o treabă fantastică în promovarea produselor asiatice și a bucătăriei asiatice, în general, ceea ce cred eu că este foarte important.

De ce sunt produsele Shan’shi așa de speciale?

Achiziția unor ingrediente asiatice în marile rețele alimentare poate fi o experiență dezamăgitoare, mai ales atunci când ești obișnuit cu gustul ori­ginal. La fel cum este achiziția de ulei de măsline, de oțet balsamic, brânză ca­membert sau mozzarella de bivol. Pentru că cel mai adesea gustul produselor artizanale nu se compară cu ceea ce găsești în supermarketuri, mai ales dacă este departe de țara lor de origine. Shan’shi, la fel ca alte branduri de pe piață, oferă o gamă completă de produse instant, ceea ce poate fi introducerea perfectă către bucătăria asiatică acasă, dar care, în același timp, oferă și produse autentice ce fac diferența. Mă gândesc aici la pastele lor de orez, la curry-ul roșu sau la bețele de bambus și laptele lor de cocos, de departe cel mai bun care poate fi găsit în supermarketuri în această parte de lume.

Care credeți că vor fi tendințele gastronomice ale acestui an?

La fel ca și anul trecut, atenția va fi îndreptată către preparatele care ne fac să ne simțim bine, pentru că tot mai mulți oameni gătesc și mănâncă acasă. Vedem o creștere a popularității produselor vegetariene sănătoase și vegane. Livrările la domiciliu vor continua să crească din cauza actualelor restricții de pe întreg teritoriul Europei. În același timp, cred că oamenii abia așteaptă să revină în restaurante pentru ocaziile speciale sau pentru experiențe memorabile de dining.

Care sunt provocările cu care vă confruntați acum?

Deschidem un restaurant Nissara în Timișoara. Este o nouă aventură la care ne-am înhămat, alături de Alice Asandei și de Bogdan Vraja, de care suntem foarte încântați.

Care sunt lecțiile învățate în pan­demie?

O notă pozitivă a acestei pandemii a fost reconectarea cu familia mea, am putut să petrec mai mult timp cu copiii și cu colegii mei. În lunile de carantină, am decis să ne izolăm la restaurant, ceea ce ne-a adus pe toți mai aproape, mai mult decât o echipă, ne-a apropiat ca pe o familie. 

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 350 (25 ianuarie – 1 martie 2021). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: