BizRemote by certSIGN Interviuri

Strugurii acri ai pandemiei. Cum s-au adaptat jucătorii din industria vinului la provocările crizei COVID-19

8 feb. 2021 4 min

Strugurii acri ai pandemiei. Cum s-au adaptat jucătorii din industria vinului la provocările crizei COVID-19

Reading Time: 4 minute

Orientarea către comerțul online sau listarea vinurilor destinate exclusiv pentru HoReCa în magazinele de retail au fost printre primele reacții prin care jucătorii din industria vinului au încercat să facă față provocărior pandemiei. Diana Pavelescu, secretar general al Asociaţiei Degustătorilor Autorizaţi din România (ADAR), spune că sunt șiproducători de vin care au încercat le ofere experiențe noi consumatorilor, astfel că degustările online le-au dat românilor posibilitatea să cunoască soiuri diferite, dar și să învețe cum pot alege vinul în funcție de ocazie.

HoReCa a fost printre cele mai afectate domenii în pandemie, cum au depășit jucătorii din industria vinului provocările crizei COVID-19?

Industria vinului a fost într-adevăr unul dintre cele mai afectate sectoare, sunt mulți producători de vin cărora le-au scăzut dramatic vânzările din cauza pandemiei, exportul având și el de suferit. Majoritatea s-au reorientat către comerțul online, pe de-o parte, pe de altă parte, au investit mai mult în promovare. Sunt câțiva producători care s-au reorientat prin listarea vinurilor destinate exclusiv pentru HoReCa, în magazinele de retail, pentru a fi accesibile publicului larg, motiv pentru care, pentru unii dintre ei, vânzările chiar au crescut.

Diana Pavelescu

Care sunt cele mai importante schimbări, care sunt trendurile domeniului în acest an?

Aș spune că e important faptul că producătorii au conștientizat importanța mediului online, acesta devenind un instrument puternic de promovare și interacțiune cu consumatorii. Sunt mulți jucători noi care au apărut în online, cu oferte mai elaborate, cu informații despre crame, cu interviuri, cu prezența unor oenologi și a proprietarilor de crame, spre exemplu. O altă schimbare importantă este, după cum spuneam mai devreme, reorientarea producătorilor, odată cu restricțiile impuse pentru HoReCa. În plus, producătorii de vin autohtoni au încercat le ofere experiențe noi consumatorilor și pe timpul pandemiei, astfel că degustările online au oferit românilor o bună ocazie să cunoască soiuri diferite, dar și să învețe cum pot alege vinul în funcție de ocazie.

Apariția consumatorului de vin avizat este trend-ul în 2020 și 2021, oameni care aleg informat și care, desigur, se pot bucura și la un cu totul alt nivel de înțelegere de vinul respectiv

Cum s-au schimbat preferințele și obiceiurile de consum ale românilor în materie de vinuri?

De cele mai multe ori descoperim un vin nou la restaurant, unde fie nu găsim vinul preferat, fie ni se recomandă să încercăm ceva nou. Cam asta este dinamica, cumpărăm ceea ce știm din magazin, dar încercăm la îndemnul unui prieten sau a unui somelier ceva nou, când ieșim în oraș. În timpul pandemiei, în lipsa contextelor de socializare, a fost mai greu să facem noi descoperiri, așa că, probabil, oamenii au început să caute top-uri de vin, surse online din care să afle informații suplimentare, au citit poate cu mai mare atenție recomandările specialiștilor.  Astfel, românii au devenit tot mai interesați de cursurile online în domeniul vinului, dorindu-și să învețe să aleagă corect un vin, în funcție de preferințele personale. Acesta este unul dintre motivele care m-au determinat să fondez Romanian Wine Academy, școală acreditată WSET. The Wine and Spirit Education Trust (WSET) este un proiect internațional care oferă studii în domeniul vinului pentru toate nivelurile, de la începători la profesioniști și care oferă posibilitatea acreditării internaționale, fiind cea mai importantă certificare internațională în domeniu, recunoscută la nivel global ca standard în cunoaștere a vinului. Așadar, mi se pare că apariția consumatorului de vin avizat este trend-ul în 2020 și 2021, oameni care aleg informat și care, desigur, se pot bucura și la un cu totul alt nivel de înțelegere de vinul respectiv.

Cum aleg românii vinurile, care sunt criteriile de care țin cont?

Românii au început să facă alegeri mult mai bine informate în materie de vinuri. Dacă opțiunile în trecut se limitau la  „roșu, alb sau rose”, acum consumatorii își doresc să știe ce vin să aleagă pentru un anumit preparat culinar, poate sunt amatori ai unui soi, un anumit cupaj, o manieră anume de vinificare. S-a gătit foarte mult acasă în această perioadă, mulți și-au descoperit talentele culinare, așa că au început să caute să înțeleagă ce vin ar scoate în evidență un anumit preparat.

Mulți români sunt amatori de vin roșu, dar în ultimii ani a crescut consumul de rose și de vin spumant. Dacă în anii din urmă spumantul era ceva dedicat ocaziilor (aniversări, zile festive), acum consumatorul a prins curaj și ingeniozitate în asociere. A scăzut foarte mult moda vinurilor demi-seci și din ce în ce mai mulți consumatori au înțeles că vinificarea etalon este cea în sec, că acolo poți înțelege cu adevărat tipicitatea unui soi. Consumatorul a început să caute informații despre un anumit vin înainte de a-l achiziționa, să vadă ce rating are, ce evaluări, ce asocieri culinare sunt recomandate, nu se mai lasă convins doar de o etichetă colorată sau de un preț avantajos. Pentru români devin tot mai interesante, de asemenea, turismul viticol, degustările la crame, urmărirea anumitor influenceri din domeniul vinului, etc.

Cum vedeți evoluția industriei vinului în următorii ani?

În prezent, tendința în industria vinului este către vinurile premium și vinurile cu poveste, acestea câștigând teren în rândul consumatorilor. Dincolo de această tendință, este clar că industria își va muta destul de mult din promovare în online și este foarte important pentru fiecare producător modul în care va comunica și cum va promova vinurile în social media. Nu cred că se vor schimba jucătorii de esență, dar văd o evoluție în ceea ce privește dezvoltarea, expansiunea domeniului, pentru că este o industrie în care merită să investești, este o investiție pe termen lung. În calitate de Wine Ambassador și consilier al Ministrului Agriculturii, voi continua să susțin sprijinirea industriei în ceea ce privește promovarea vinurilor autohtone, atât la nivel național, cât și la nivel internațional.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: