Cod roșu de investiții

Mediul de afaceri din România este o reflexie a celui polonez, la o scară mai mică și cu un decalaj de câțiva ani buni, motiv pentru care tot mai multe companii poloneze au luat cu asalt România, unde au venit cu lecțiile deja învățate și au investit mai bine de 384 milioane de euro.

 Dacă veți avea curioz­ita­tea să îl întrebați vreodată pe Dominik Karbowski cum a fost pentru el începutul anului 2018, vă va răspunde fără să stea prea mult pe gânduri că a fost extrem de agitat. Încă de la mijlocul anului trecut, pe agenda cu întâlniri a polonezului au început să apară din ce în ce mai multe nume românești, iar atunci când nu era la discuții de business în București, erau șanse foarte mari să fie surprins la bordul unei aeronave între Polonia și România. De ce are un polonez legături așa de puternice cu România? Dominik Karbowski este CEO al Selectivv Mobile House, o companie specializată în planificarea și implementarea campaniilor publicitare pe telefoanele mobile și tablete, care și-a extins activitatea pe piața din România chiar la începutul acestui an.

Pe piața din România, compania poloneză plănuiește să demareze o serie de colaborări cu parteneri locali și să construiască profiluri de clienți care să fie utile pentru departamentele de marketing ale companiilor. Specialiștii companiei îmbină psihologia comportamentală cu datele obținute pentru a dobândi o imagine detaliată despre comportamentul clientului, precum și pentru a stabili mai clar competitorii și trendurile. De asemenea, datele sunt folosite pentru implementarea campaniilor publicitare eficiente pe dispozitivele mobile. Aceste informații detaliate despre clienți, bazate pe date reale, nu pe estimări sau supoziții, oferă companiei polo­neze un avantaj unic pe piață. “Datele noastre arată că din această parte a Europei românii utilizează cel mai mult telefoanele mobile”, spune Dominik Karbowski, CEO al Selectivv Mobile House. “Majoritatea sunt online toată ziua, na­vigând pe internet de pe telefoane și fiind foarte deschiși față de tehnologiile noi. România este, de asemenea, una dintre cele mai mari piețe din Europa Centrală și are mare potențial de dezvoltare”, spune managerul polonez, care adaugă că România se dezvoltă mai repede decât Polonia, iar acesta este un atribut foarte important.

Dominik Karbowski, CEO Selectivv Mobile House

Selectivv Mobile House este cea mai nouă prezență poloneză pe piața din România, dintr-o listă care s-a tot îmbogățit în ultimii ani cu nume cunoscute sau mai puțin populare din mediul de business polonez. Spre finalul anului 2015, în România erau înregistrate aproape 862 de companii cu capital polo­nez, care au investit în România mai bine de 384 milioane de euro, după cum arată informațiile Ambasadei României în Republica Polonă. La începutul anului trecut, numărul acestora a crescut la 960 de companii. Dacă în urmă cu cinci ani Polonia se situa pe locul al 25‑lea în topul investitorilor străini în România, la finalul anului trecut țara vecină a urcat în clasament până pe poziția 18. Ca să vă faceți o idee și despre ritmul “asaltului” polonez în România, numai în perioada 2015-2016 au fost înregistrate aproape 120 de firme noi, în timp ce în prima jumătate a anului trecut au apărut 43 de noi companii. Dar 2015 a fost unul important nu numai datorită numărului investițiilor, ci mai ales din privința “greutății” acestora. Amintim doar lansarea Idea Bank, preluarea francizei Starbucks de către polonezii de la AmRest Holding sau acordul de cooperare încheiat între Alior Bank și Telekom România, care a dus la nașterea Telekom Banking.

Cea mai mare investiție poloneză în România este cea a Maspex România, compania care produce cunoscutele branduri de sucuri Tymbark și Tedi. Compania poloneză a construit, în urmă cu nouă ani, la Vălenii de Munte, cea mai mare fabrică a grupului, în urma unei investiții de 30 de milioane de euro. Compania a intrat pe piața din România în 1996, iar în prezent este unul dintre cei mai mari investitori polonezi în România. Compania produce în țară sucuri (Tymbark, Ciao, Tedi, Figo), produse instant (La Festa, Coffeeta, Brumi, Cacao Van, Inka, Ekland), snack-uri dulci și sărate (Rollini d’Oro) și paste făinoase (Arnos), care sunt destinate atât vânzării în țară, cât și exportului. “De peste 20 de ani, de când activează pe piața din România, compania noastră a fost mereu pe un trend ascendent, a reușit să răspundă nevoilor de consum e­xistente pe piață și să creeze branduri de succes, apreciate de consumatori”, spune Krzysztof Grabowski, CEO al Maspex România. Compania își propune să rămână lider pe ca­tegoriile de produse unde are deja rezultate foarte bune, dar și să dezvolte branduri noi.

Krzysztof Grabowski, CEO Maspex România

Un alt capitol important în istoria locală a grupului Maspex a avut loc în urmă cu doi ani, când polonezii au achiziționat Rio Bucovina, unul dintre cei mai mari producători de ape minerale naturale de pe piața locală. “Beneficiind de un know-how puternic în industrie și de produse de calitate, am considerat oportun și natural să introducem această nouă categorie de produse în portfoliul nostru. Încă de la momentul achiziționării am urmărit dezvoltarea brandului Bucovina și creșterea vizibilității acestuia în rândul consumatorilor”, spune Grabowski. O altă tranzacție importantă pentru Maspex a avut loc în urmă cu cinci ani, când polonezii au achiziționat un pachet important din acțiunile Pan Group. Pentru grupul Maspex, România reprezintă a doua piață ca mărime, după Polonia, atât din punctul de vedere al cifrei de afaceri și al investițiilor efectuate, cât și al puterii de cumpărare.

Varșovia investește

Privită din Polonia, România este o reflexie a acesteia de acum câțiva ani, motiv pentru care există fonduri de private equity, și nu numai din Polonia, care au încercat cu destul de mult succes să înțeleagă trenduri care au avut loc în Polonia acum câțiva ani și se întâmplă în prezent în România și să replice strategiile care s-au dovedit câștigătoare în Polonia în trecut. “Considerăm România o a doua Po­lonie la scara noastră regională, cu un anumit decalaj temporal”, spune Ciprian Nicolae, principal la Credit Value Investments (CVI), o companie poloneză de investiții în obligațiuni private. “Ne atrage trendul pozitiv al indicatorilor macroeconomici, de exemplu, venitul personal disponibil. Ne atrage faptul că România este unică în regiune, în sensul că există o masă critică a populației – acesta este factorul determinant pentru investiții extrateritoriale. România este o piață destul de mare, unde ai un grad mare de confort că știi ce se va întâmpla; se dovedește a fi o propunere irezistibilă pentru firmele din Polonia”, adaugă Ciprian Nicolae. Compania de investiții a pătruns pe piața din România spre finalul anului 2016, iar de-a lungul anului trecut a avut două tranzacții importante derulate pe plan local.

Prima a fost finanțarea Impact SA cu 12 milioane de euro, iar a doua a apărut în cea de-a doua jumătate a lui 2017, prin finanțarea One United Properties SA cu 20 de milioane de euro. Piața românească va juca un rol important în strategia de investiții a companiei de anul acesta, FMCG, industria și sectorul imobiliar fiind printre sectoarele de interes pentru CVI în țară. Fondul polonez se concentrează în special asupra sectorului IMM, iar companiile eligibile pentru obținerea unor finanțări de tip private debt sunt cele cu un plan de business fezabil, cu un track record bun în termeni de implementare a planurilor de afaceri și cu o istorie financiară care să sugereze posibilitatea de rambursare.

Ciprian Nicolae, principal la Credit Value Investments

Companiile eligibile sunt și IMM‑uri din domenii precum industrie, te­lecom, FMCG sau sănătate, care au cifre de afaceri anuale cuprinse între 2 și 15 milioane de euro. Pentru aceste IMM‑uri, compania poloneză alocă un plafon de finanțare în valoare de 100 de milioane de euro. “Ne-am propus să punem baza unui business sustenabil în România și, în prezent, ne implicăm în dezvoltarea sectorului IMM, neglijat de capitalul preponde­rent străin pe piață. Vrem să avem rezultate bune, care să vină din proiecte de finanțare cu un impact economic și social important”, mai spune Ciprian Nicolae, care estimează că, în următorii patru ani, piața de private debt din România va ajunge la un miliard de euro și va umple deficitul lăsat de retragerea creditului bancar.

Interesul CVI pentru România vine în primul rând din faptul că România este a doua ca mărime din CEE după Polonia din punctul de vedere al populației. Ce mai face România atractivă în ochii investitorilor este și ritmul de creștere economică ridicat din ultimii ani. De curând, țara noastră a înregistrat cea mai mare rată de creștere economică din rândul statelor europene. Mai mult, românii sunt recunoscuți ca fiind buni vorbitori de limbi străine, au competențe digitale, astfel companiile poloneze nu au avut probleme în recrutarea angajaților bine pregătiți.

Cu toate acestea, efectele crizei de talente de pe piața muncii, care sunt tot mai resimțite și în țară, precum și schimbările legislative bruște și instabilitatea politică ar putea frâna din interesul companiilor care vin în România. “În ceea ce privește legislația, schimbările implementate se reflectă în activitatea noastră prin faptul că ne-am adaptat toate serviciile și produsele la noile modificări legislative. Piața din România s-a dezvoltat în ultimii ani și au avut loc tot mai multe modificări. Kruk este o companie flexibilă care respectă toate prevederile legislative din țările unde are operațiuni, deci și pe piața din România”, spune despre provocările cu care se confruntă pe piața din România Tomasz Ignaczak, director general al Kruk România.

Tomasz Ignaczak, director general al Kruk România.

Grupul polonez a intrat în România în anul 2007, extinderea fiind un pas natural deoarece între cele două piețe existau și atunci, ca și astăzi, o multitudine de similitudini. Pe atunci, compania avea numai câteva zeci de angajați, în timp ce astăzi pentru subsidiara locală a companiei lucrează peste 600 de angajați. Kruk își desfășoară activitatea în principal pe două ramuri: procesarea creanțelor externalizate spre colectare de diverse companii și procesarea creanțelor proprii achiziționate de entitățile grupului. La finalul celui de-al treilea trimestru al anului trecut, volumul investițiilor efectuate de Kruk în portofolii de creanțe a totalizat suma de 180,7 milioane de euro, sumă cu care compania poloneză a achiziționat 85 de portofolii cu o valoare nominală agregată de peste 2,35 de miliarde de euro, în șapte țări europene. La finalul celui de-al treilea trimestru al anului trecut, Kruk România avea în administrare aproape 1.220.000 de cranțe, cu o valoare nominală totală de 14,9 miliarde de lei. Din numărul total al creanțelor din portofoliul nostru, 96% sunt deținute de persoane fizice și au o valoare totală de 11,3 miliarde de lei.

Kruk este un jucător activ pe piața de achiziții de portofolii din România și își va continua planurile de dezvoltare, participând la licitațiile organizate de instituțiile financiare, bancare și nonbancare, furnizori de servicii. “Piața creanțelor neperformante se diversifică, mai multe portofolii de creanțe corporate tranzacționate, iar noi suntem pregătiți să acceptăm spre colectare astfel de portofolii. Avem know-how-ul și experiența necesare pentu implementarea proiectelor de colectare a portofoliilor corporate”, adaugă Tomasz Ignaczak.

Asalt românesc în Polonia

După exemplul eMAG, care s-a extins în urmă cu doi ani în Polonia, după ce a achiziționat platforma online agito.pl, tot mai multe companii locale au urmat modelul și își extind activitatea pe teritoriul Poloniei, cele mai recente exemple fiind operatorul de pariuri Superbet și compania de consultanță NNC Services.

Dacă în urmă cu doi-trei ani ritmul de creștere al Poloniei a fost mai slab, actualmente, acum se bucură de o acce­lerare a activității economice. Potrivit datelor Coface România, Polonia a înregistrat o creștere a PIB de 3,8% în 2015, iar în 2016 aceasta a ajuns la 2,7%. Unul dintre motivele din spatele acestei scăderi s-a datorat unui start lent al noii perioade de programare pentru fonduri UE, care a contribuit la o criză a investițiilor în active fixe. Creșterea PIB-ului a repornit acce­lerarea în prezent și a atins o cotă de patru procente în prima jumătate a anului trecut. Investițiile și-au revenit, unul dintre piloni fiind proiec­tele de infrastructură sprijinite de cele cofinanțate de Uniunea Europeană și de creșterea capacității corporativă.

Toate aceste creșteri fac din Polonia o țintă pe radarele investitorilor din toate colțurile lumii, inclusiv din România. Dacă drumul a fost deschis în anul 2015 de eMAG, care a achiziționat platforma Agito.pl, prin care a devenit cea mai mare platformă de comerț electronic din Europa Centrală și de Est, acesteia i s-au alăturat Nissa și Superbet, alte companii românești. La finele toamnei trecute, Superbet, cel mai mare operator de pariuri sportive din România, și-a lansat oficial operațiunile pe piața din Polonia. Superbet Polonia a obținut licență spre finalul anului trecut, devenind astfel primul operator străin autorizat să funcționeze pe piața poloneză. Dacă până la finalul anului trecut Superbet avea funcționale 50 de agenții, în marile orașe din Polonia, pe agenda companiei se află deschiderea unui număr de alte 50 de agenții noi până la începerea Campionatului Mondial de Fotbal din 2018. Superbet este prima companie din industria pariurilor sportive prezentă pe bursa alternativă AeRO, în urma unei emisiuni de obligațiuni în valoare de 9,6 mili­oane de lei vândute unor investitori români.

Un alt jucător din mediul de business românesc care a luat cu asalt piața poloneză este NNC Services, companie de consultanță în marke­ting B2B care a deschis anul trecut un nou centru de servicii care va deservi, din Varșovia, piața locală și central-europeană. Compania românească deschide cel de-al treilea sediu pe o piață externă, aceasta desfășurându‑și activitatea la Viena și Boston, pe lângă cele două birouri din România. “Piața din Polonia are un potențial enorm de creștere și este extrem de competitivă, motiv pentru care suntem conștienți că un distribuitor modern trebuie să depășească modelele de afaceri tradiționale și să le ofere furnizorilor și partenerilor săi o vastă susținere în promovarea vânzărilor și dezvoltarea soluțiilor IT complete. Suntem deschizători de drumuri și avem experiența necesară pentru a crește semnificativ pe o piață cu care colaborăm de mai bine de cinci ani și dorim să dezvoltăm în continuare proiecte scalabile pentru această piață”, spune Loredana Niculae, CEO al NCC Services.

Foto 1: Dreamstime

Foto 2: Dreamstime