Business Companii by Raiffeisen Bank Interviuri

Cornel Cărămizaru: Atitudinea, nu aptitudinea, îți determină altitudinea

18 dec. 2024 5 min

Cornel Cărămizaru: Atitudinea, nu aptitudinea, îți determină altitudinea

Reading Time: 5 minute

Coca-Cola HBC România l-a numit, recent, pe Cornel Cărămizaru în funcția de Director General. Acesta intră în Sistemul Coca-Cola după peste 25 de ani experienţă în industria bunurilor de larg consum, în care a deținut o serie de roluri de management. Biz a căutat să afle cum percepe compania acum, din interior, și care este viziunea sa de management.

Care este prima amintire personală legată de brandul Coca-Cola? Când ați băut prima Coca-Cola?

Trebuie să fi fost în 1991, după deschiderea primei fabrici Coca-Cola în România. Era acea perioadă în care noi, românii, începeam să fim expuși unor produse și experiențe provenind din Vest. Coca-Cola ieșea în evidență ca un brand emblematic și un simbol, o confirmare a aspirațiilor noastre, ca indivizi și ca societate, la libertate și evoluție. Sunt peste 33 de ani de atunci și e impresionant că acest brand a devenit parte din realitatea noastră de zi cu zi: înseamnă un business cu un rol împortant în economia locală, dar și o sursă de experiențe pozitive și optimism, la fel ca în acei ani.

Cum percepeți trecerea de la industria lactatelor la cea a băuturilor răcoritoare?

Fiecare industrie are propria dinamică. Acum mai mulți ani, am făcut tranziția în sens invers – de la industria băuturilor răcoritoare, către cea a lactatelor. Experiența aceasta mi-a arătat că există mai multe elemente comune decât am intuit inițial. Activăm în aceeași piață, colaborăm într-o proporție semnificativă cu aceiași clienți și ne dorim să oferim produse relevante pentru nevoile consumatorilor, care evoluează continuu. Bineînțeles, facem asta folosind propriile resurse și respectând specificul industriei în ceea ce privește provocările, prioritățile și oportunitățile. Un alt element comun este factorul uman. Afacerile din orice industrie caută să atragă talente și să construiască echipe solide și performante, care să ducă la îndeplinire strategia companiei. După mai bine de 25 de ani de carieră, rămân la convingerea că cel mai important element al succesului este echipa.

Care este cea mai importantă lecție de business din cariera de până acum pe care credeți că o veți putea folosi în rolul curent?

Lucrând în culturi diferite de-a lungul anilor, mi-am dorit să învăț, în primul rând, despre oamenii care construiesc business-ul. Lecția care, fără îndoială, îmi va folosi întotdeauna este aceea că, pentru a performa, este nevoie ca oamenii să fie potriviți contextului și obiectivelor. Am observat în numeroase situații cum această triadă, oameni-context-obiective, este definitorie pentru rezultate.

Cum ați perceput Coca-Cola HBC România înainte de a vă alătura echipei și cum s-a schimbat această imagine după ce ați devenit Director General?

Imaginea pe care o proiectează Coca-Cola HBC România este cea a unui lider, nu doar în cifre de vânzări, ci în multe aspecte care fac o companie relevantă în ziua de astăzi, în industrie și în comunitate: viziune, capacitate de adaptare, inovare, inițiativă, implicare. Tocmai această percepție m-a determinat să îmbrățișez o schimbare în carieră, care m-a readus în țară, după cinci ani. Din fericire, percepția mea nu s-a schimbat odată ce am ajuns să privesc din interior, ci doar se adaugă perspective noi. Am ocazia să descopăr în profunzime ce stă la baza acestei imagini, de alfel, foarte bine fundamentată.

Ce ați descoperit nou despre companie?

Calitatea echipei – cu tot ceea ce înseamnă asta: pregătire, diversitate, solidaritate – mi-a depășit așteptările, care nu erau deloc modeste. În plus, Coca-Cola HBC are o energie aparte, care te face să te simți foarte repede în locul potrivit. E o energie foarte potrivită unui business construit în jurul produselor care aduc oamenii împreună, facilitează apropierea, comunicarea, momentele memorabile.

Cum a fost prima zi în noul rol și care a fost prima „misiune” din noua poziție?

Prima zi sau prima întâlnire cu echipa a coincis și cu un moment foarte plăcut pentru colegii din head office – mutarea într-un nou sediu – o zi cu multe surprize pentru ei. Ca o glumă, aș spune că am vrut să profit la maximum de această asociere pozitivă. A fost o zi cu emoții și pentru mine, și pentru ceilalți, le-am vorbit pentru prima dată echipelor din toată țara și am răspuns întrebărilor lor – un start foarte bun, în spiritul Coca-Cola HBC. Am început activitatea într-o perioadă intensă, în care se pregăteau planurile pentru anul următor. Pe lângă implicarea concretă în activitățile de la momentul respectiv, prima misiune mi-am dorit să fie cunoașterea echipei și a partenerilor de business. Îmi doresc să aduc o perspectivă proaspătă – venind dintr-o altă industrie și reîntors în țară după 5 ani – pentru a continua, accelera și maximiza impactul companiei.

Care sunt valorile după care vă ghidați în relațiile de business?

Caut mereu să mă concentrez în relațiile de business pe lucrurile care ne aduc împreună, nu pe ce ne diferențiază. Încerc să consolidez acele puncte unde viziunile, interesele sau aspirațiile se întâlnesc, pentru a asigura rezultatele dorite. Aplic acest principiu și în cadrul echipei, unde cred că putem aduce valoare rapid și sustenabil dacă ne concentrăm pe punctele forte. Forehand vs. backhand.

Ce stil de management vă caracterizează și ați dori să-l abordați în continuare?

Cred într-o participare cât mai largă în actul decizional, în cadrul organizațiilor. Cred că o înțelegere clară a direcției și punerea în aplicare a acțiunilor necesare, în echipe cât mai largi, sunt esențiale pentru atingerea obiectivelor. Cred că problemele și oportunitățile trebuie discutate iar soluțiile trebuie create prin colaborare. Nu cred în consens, dar cred în ascultarea fiecărei voci. Încerc să încurajez aceste comportamente, cultivând un ingredient magic: încrederea.

Care sunt principalele provocări pentru Coca-Cola HBC România în viitorul apropiat și pe termen mediu?

Coca-Cola HBC România este o companie foarte bine echipată să facă față multor factori care ar putea reprezenta provocări – evoluția tendințelor de consum, competitivitatea pieței, exigențele în ceea ce privește dezvoltarea durabilă a business-ului. Mai degrabă decât provocări, aș identifica două teme pe care le consider prioritare. Una dintre ele – să accelerăm contribuția Coca-Cola HBC România la evoluția sustenabilă a comunității. A doua este să menținem constant atitudinea pozitivă a fiecărui membru al echipei, indiferent de factorii externi.

Care este motto-ul după care vă ghidați în viață și care sunt cele mai importante recomandări pe care le-ați face echipei pe care o conduceți?

Sunt două concepte dragi mie, pe care încerc să le aplic permanent și să le transmit mai departe: „fall forward” și „atitudinea, și nu aptitudinea, îţi determinǎ altitudinea”. Sunt legate între ele și definesc modul în care eu privesc succesul, eșecul și evoluția în plan profesional, dar și în cel personal. A eșua e inevitabil și reprezintă o oportunitate de a învăța. De aceea, atunci când avem și nereușite, ceea ce îmi doresc să obținem este un avans bazat pe lecțiile învățate din situația respectivă. Pentru asta, e nevoie de o atitudine deschisă, pozitivă, care să permită învățarea și evoluția. Totul pornește de la atitudine, restul se învață.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 389 (16 decembrie – 16 februarie 2024). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Secțiune susținută de Raiffeisen Bank

Articole pe aceeași temă: