Interviuri Management Tech

Cristian Pană, Ubisoft: Un manager reintră în joc

13 mai 2021 4 min

Cristian Pană, Ubisoft: Un manager reintră în joc

Reading Time: 4 minute

Cristian Pană este noul Managing Director Ubisoft pentru România și Serbia. A revenit la filiala din România a gigantului francez din lumea jocurilor video după o experiență de câțiva ani în managementul de producție Ubisoft din Suedia. De o viață în universul de video gaming creat de Ubisoft, Cristian Pană ne dezvăluie noile direcții în cadrul studioului din România, planurile de dezvoltare, precum și roadele experienței suedeze.   

Cum ați (re)găsit studiourile Ubisoft din România? Dar piața de gaming din România?

Am regăsit în Ubisoft România o mulțime de oportunități. Practic, am revenit în studioul în care mi-am început cariera și am găsit oameni extrem de bine pregătiți, cu o expertiză considerabilă de la care putem porni pentru a aduce proiecte importante atât pentru cele două studiouri din București și Craiova, cât și pentru audiența noastră. În ceea ce privește piața de gaming din România, aceasta continuă să crească. Avem un potențial foarte mare, mai ales dacă ne uităm la ce s-a întâmplat în regiune pe zona devoltării de jocuri video, iar noi ne mândrim cu faptul că suntem un factor de accelerare a dezvoltării acestei industrii în România. Încercăm să facem inclusiv jocuri care se adresează direct pieței locale prin adăugarea unor elemente precum subtitrări în limba română, spre exemplu.

Cu ce proiecte începeți noul mandat?

Planurile și ambițiile sunt destul de mari. Eu, personal, îmi doresc proiecte care să-i motiveze pe dezvoltatorii noștri, dar nu doar pe ei – jucătorii sunt cei care vor bene­ficia de aceste experiențe de entertainment. De asemenea, continuăm să aducem în România inovații tehnice în game development. Asta înseamnă că lucrăm cu cele mai noi tehnologii care nu numai că îmbunătățesc experiența de joc a gamerilor, dar le și permit dezvoltatorilor să devină din ce în ce mai creativi.

Pandemia a schimbat radical modul de muncă. Ce metode de lucru implementați pentru cei peste 2.000 de angajați?

Pandemia a venit ca o provocare mare nu numai pentru noi, dar și pentru toate industriile. Noi eram deja obișnuiți să lucrăm digital, așa că tranziția către telemuncă a fost mai ușoară utilizând tool-urile interne pe care le aveam deja, dar în ultimul an am continuat să găsim cele mai bune soluții pentru work from home. Este foarte important să ne putem conecta și să comunicăm în fiecare zi, deoarece lucrăm foarte mult în colaborare. Acesta este și unul dintre elementele cheie ale industriei de dezvoltare a jocurilor video. Continuăm să căutăm și să angajăm talente noi pentru că lucrăm pe proiecte din ce în ce mai complexe și ambițioase. Mai mult, până la sfârșitul anului ne vom muta într-o nouă clădire, special construită pentru nevoile noastre specifice, unde vom avea cel mai bun mediu pentru a continua să creștem.

Care este experiența suedeză în activitatea dumneavoastră profe­sională?

Din punct de vedere profesional, am învățat că o colaborare mai strânsă poate aduce numai beneficii proiectelor, dar și faptul că dacă ai curaj în a-ți asuma niște riscuri calculate, ai numai de câștigat. Pe zona de comunicare, aș vrea să aduc ceva din experiența mea din Suedia, și anume sesiunile FIKA din cultura suedeză. Este vorba de o pauză zilnică de cafea, în care mă rupeam de zona profesională și mă conectam la un nivel mai personal cu oamenii alături de care lucram, iar asta influența pozitiv și modul nostru de colaborare în cadrul proiectelor.

Există un „model suedez” în ceea ce privește piața de gaming?

Nu aș putea spune că există un mo­del clar, specific Suediei, în dezvoltarea de jocuri. Categoric, piața este complexă și matură, are o reputație foarte bună și multe studiouri locale care dezvoltă jocuri cunoscute la nivel mondial. Dar nu există un model specific suedez. Majoritatea jocurilor video, mai ales cele AAA, sunt dezvoltate de mai multe studiouri, în mai multe țări, și asta se întâmplă și la Ubisoft. Beneficiem de această diversitate în materie de culturi, care ne ajută să facem niște jocuri care se pot adresa mai multor tipuri de gameri, din întreaga lume. Ne bazăm foarte mult pe modelul colaborativ de dezvoltare, în industrie îl numim „co-dev” (collaborative development). Astfel, putem vorbi mai degrabă de „modelul Ubisoft”, aplicat în toate studiourile noastre, decât de un model național, specific unei anumite țări sau regiuni.

Sunteți de o viață în Ubisoft. Care sunt etapele cele mai relevante pentru industria de gaming, din perspectiva dumneavoastră?

Mai am puțin și fac majoratul, ce-i drept, în industria de gaming. Chiar anul acesta se fac 18 ani de când am intrat în domeniu. Industria s-a schimbat foarte mult în ultimii ani, dar tocmai asta e ceea ce și atrage oamenii în dezvoltarea de jocuri. Acest dinamism, aceste schimbări care pot interveni de la an la an sau chiar mai des. Asta înseamnă că nu prea avem timp să dezvoltăm o rutină de care să ne plictisim. La început totul se făcea pe CD-uri sau pe casete pentru consolele specifice. Cred că evoluția platformelor de gaming este unul dintre cele mai relevante aspecte ale istoriei industriei. Există un ciclu al consolelor care ies pe piață o dată la 4 – 7 ani, în funcție de cum crește piața și ce cer jucătorii. Viitorul este, bineînțeles, digital. Nu doar în ceea ce privește platformele de joc, dar și în ideea platformelor de streaming, care sunt din ce în ce mai populare și mai diverse și care aduc ­gaming-ul mai aproape de multe tipologii de oameni și posibili jucători. Din nou, toate aceste schimbări sunt ceva care ne motivează pe noi, cei din industria de jocuri, și mai ales pe noi, cei de la Ubisoft, pentru că mereu am fost printre primii din industrie care au profitat de toate oportunitățile aduse de noile tehnologii, și astfel am putut fi mai creativi.

Care rămân jocurile video prefe­rate și pe ce platforme?

De-a lungul timpului am luat contact cu tot felul de jocuri, dar nu am unul anume preferat. Îmi plac foarte mult simulatoarele, de orice natură și orice fel, jocurile de tip city builder și jocurile de optimizare, cu linii de producție, în care trebuie să optimizezi anumite fluxuri. Mai joc foarte mult și first person shootere. Joc cam pe toate platformele, dar Xbox rămâne preferata mea, poate și datorită faptului că am lucrat 5 ani pe rolul de Compliance Specialist pentru această platformă. Dar mă joc și pe PC, și pe ­smartphone, și pe Switch. 

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 353 (7 mai – 7 iunie 2021). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: