Finanțe

Cu firma la psiholog6 min

22/04/2016 4 min read

author:

Cu firma la psiholog6 min

Reading Time: 4 minute

Ce faci cand ajungi la o rascruce, nu stii incotro sa o apuci, iar sfatul colaboratorilor nu e suficient? Cauti sprijin specializat. Dar daca esti antreprenor si ai probleme in business, la cine apelezi? 

Psihologul care poate ajuta o companie sa iasa din incurcatura este consultantul de strategie. El este cel care te poate ajuta antreprenorul sa gaseasca cel mai bun raspuns cand nu mai stie incotro s-o ia, vede cum pierde oportunitati sau pur si simplu are nevoie de mai mult timp pentru viata personala. Fiecare consultat are metoda sa de diagnosticare iar “reteta” prescrisa este personalizata in functie de problemele companiei, domeniul de activitate sau contextul pietei.

“Colaborarea cu un antreprenor sau CEO incepe intotdeauna din operational. Dupa cum pacientul nu vine la dentist sa ceara trei implanturi, ci spune doar ca-l doare ceva, asa si la mine conducatorul organizatiei se plange ca nu merg vanzarile sau ca simte ca munceste pentru sistemul informatic sau ca nu-i sunt clare directiile de crestere”, spune Calin Cavaleru, consultant HTDI Consult. Poate ca antreprenorul nu are furnizorii potriviti, pierde prea mult timp pana pune produsul pe piata, clientii nu-i inteleg serviciile sau este inconjurat de oameni lipsiti de initiativa, putere de munca ori dorinta de implicare. “Calatoria noastra incepe in discutii unul la unul. Pe parcursul lor isi itesc capul disfunctiile strategice, nevoile de dezvoltare personala si training ale personajelor cheie, slabiciunile structurii organizationale, inconsistenta cifrelor raportate, nealinierea culturii organizatiei cu viziunea sefului suprem”, arata Calin Cavaleru, adaugand ca prima etapa este una in care antreprenorul se familiarizeaza cu conceptele, pentru ca apoi sa inteleaga exact in ce fel lipsa unei strategii il impiedica sa obtina rezultatele dorite.

Oana Petrescu, Partener Coordonator Deloitte Consultanta, spune ca intreprinzatorii care solicita consultanta au, de obicei, fie probleme de crestere, fie probleme de eficienta. “Bineinteles, problemele de crestere sunt cele preferabile – acestea necesita in general o reconsiderare a rolurilor si responsabilitatilor echipei de conducere si a departamentelor (daca exista), a sistemelor utilizate si a culturii organizatiei – functie de ambitia intreprinzatorilor si a echipei acestora”, spune reprezentanta Deloitte. Implicarea unui consultant profesionist in aceasta etapa poate scurta etapa (foarte necesara de altfel) de redefinire a gradului de ambitie si de selectie a celor mai potrivite interventii – cu impact semnificativ in “diminuarea durerilor cresterii” si in clarificarea si accelerarea rezultatelor dorite.

In ceea ce priveste problemele de eficienta, acestea provin de obicei fie din necalibrarea corecta a modelului de business la realitatile pietei, fie din selectia unui model de livrare necompetitiv. “Din pacate, in acest caz, principala cauza nu mai este doar de natura interna. Spre deosebire de investitorii din alte geografii, intreprinzatorii din Romania nu au acces la un ecosistem de business la fel de accesibil si colaborativ ca in alte tari europene, iar lipsa accesului la o infrastructura de business functionala (studii sectoriale, directoare de furnizori, camere de comert active si colaborative la nivel local, etc.) este greu de compensat la nivel individual. Din fericire, exista consultanti care pot sa ajute”, spune Oana Petrescu.

In ceea ce priveste domeniile de activitate ale firmelor care sunt mai deschise spre consultanta, Roland Teufel, Partner Ensight Management Consulting, enumera Administratia Publica, Petrol & Gaze, Retail, Banking, Healthcare, si Productie. Exista, de asemenea, si antreprenori de companii nou infiintate care cer consultanta de strategie, dar numarul acestora este foarte redus, tocmai din cauza resurselor limitate de care dispun.

“Unor antreprenori le este foarte greu sa accepte conceptul de ajutor extern, care este deja consacrat in tarile din vest. Este, de asemenea, foarte dificil sa-i convingi pe acesti antreprenori ca trebuie sa-si repozitioneze si sa-si transforme compania”, spune Roland Teufel, Partner Ensight Management Consulting

Cand ajung antreprenorii romani cu firma la “psiholog”? Cand seful ei nu mai stie incotro s-o ia, simte ca are prea multe pe cap, vede cum pierde oportunitati sau pur si simplu are nevoie de mai mult timp pentru viata personala, spune Calin Cavaleru. Consultantul adauga insa ca cei care au lucrat in multinationale sau se invart demult intr-un mediu corporatist simt nevoia sa defineasca o strategie cand incep un proiect complet nou, in care nu sunt siguri cu ce vor fi obligati sa se confrunte.

“In practica, cele mai multe proiecte pe consultanta strategica apar la intrarea pe noi piete, cand conditiile de pe piata s-au schimbat, precum si inainte, in timpul si dupa proiectele de fuziuni si achizitii (M&A)”, explica Roland Teufel.

In cazul in care vrea sa schimbe strategia de business, primul pas pe care antreprenorul trebuie sa il faca este sa isi analizeze piata in detaliu si sa o exploateze in concordanta cu modul in care isi utilizeaza resursele, cum interactioneaza cu clientii lor si cum captureaza valoarea in activitatile pe care le desfasoara. Bineinteles, unul dintre cei mai importanti pasi, este sa isi inteleaga mai bine clientii si modul in care compania ajunge la ei si li se adreseaza nevoilor acestora. Este esential ca nevoile de strategie sa reflecte in totalitate punctele forte si capacitatile companiei date fiind dinamicile pietei, subliniaza consultantul, adaugand ca diferentierea corespunzatoare fata de competitori este de asemenea cruciala. “Din pacate, am vazut adeseori strategii foarte generale, care se pot aplica oricand oricarei alte companii din acel segment de piata”, arata Teufel.

Reprezentantul Ensight spune insa ca multor antreprenori romani le este foarte greu sa ceara ajutor. “Majoritatea companiilor au fost infiintate in urma cu mai multi ani de unul sau mai multi indivizi, care conduc in continuare compania folosind o abordare puternica de sus in jos. Unora dintre acesti antreprenori le este foarte greu sa accepte conceptul de ajutor extern, care este deja consacrat in tarile din vest. Este, de asemenea, foarte dificil sa-i convingi pe acesti antreprenori ca din cauza schimbarii dinamicii pietelor, pentru a da doar un exemplu, trebuie sa-si repozitioneze si sa-si transforme compania”, explica Roland Teufel.

O alta problema majora pe care antreprenorii romani o au, este lipsa unei intelegeri clare a pietei lor. Multi antreprenori incearca sa ofere cat mai multe produse si servicii in portofoliul lor pentru a-si creste vanzarile, dar, defapt , cheia succesului sta in a face mai putine lucruri, dar foarte bine si in mod diferit fata de competitie, arata consultantul.

Calin Cavaleru spune ca intreprinzatorii autohtoni au multe metehne, dar ii place sa lucreze cu antreprenorul roman si atunci cand “o ia brusc pe miriste”, si cand vine spasit sa repare ce a stricat din prea mult entuziasm si prea putina rabdare. “Spun doar ca i-ar fi mai bine daca ar lucra la imbunatatirea abilitatilor de analiza a situatiilor, de luare a deciziilor sau de gestionare a riscurilor. Si daca ar construi relatii trainice cu colaboratorii care s-au dovedit a fi de nadejde”, precizeaza Calin Cavaleru.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Acest site utilizează fisiere cookie. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu utilizarea acestui tip de fisiere. Mai multe informatii pot fi consultate prin accesarea POLITICI DE CONFIDENȚIALITATE