Lifestyle

Cum descoperă companiile yoga

2 apr. 2024 4 min

Cum descoperă companiile yoga

Reading Time: 4 minute

Un număr tot mai mare de companii descoperă că introducerea cursurilor de yoga în programele de corporate wellbeing aduce beneficii uriașe productivității angajaților   

Pentru Lidia Dumitru, primele dureri de spate au apărut în urmă cu șase ani. Deși „gestionabile” la început, acestea s-au transformat cu rapiditate în episoade cumplite, care o împiedicau să doarmă și să își desfășoare viața normal. Medical, nu s-a găsit nicio cauză. Cum doctorii nu au reușit să identifice vreo problemă, au pus totul pe seama statului la birou mai mult de opt ore pe zi și au recomandat fizioterapie și kinetoterapie. Dar efectele acestor proceduri erau doar pe termen scurt. Cum nu mai putea face exercițiile de fitness, pe care le îndrăgea, care implicau sărituri, alergare sau ridicarea greutăților, tânăra s-a îndreptat forțat spre yoga și pilates.  

„Îmi aduc aminte că la prima practică de yoga am mers obligată și mi s-a părut cea mai plictisitoare activitate. Mă simțeam «slabă» de fiecare dată când reveneam pe saltea și asociam practica cu un act medical, cu un downgrade la activitatea mea sportivă de până atunci, și nu puteam accepta deloc situația în care eram. A trebuit să înghit fiecare oră de yoga ca pe o «pastilă», ca atunci când eram mică. Mă întrebam mereu: «De ce eu?»”

Lidia Dumitru, fondatoarea MD Communication, o agenție de comunicare.  

Cu toate acestea, a revenit constant pe salteaua de yoga, ceea ce a făcut-o pe antreprenoare să înțeleagă că durerile de spate de care suferea erau o acumulare a stresului prin care trecuse în ultimii ani, a posturii greșite atunci când stătea la birou și a excesului pe care îl făcea când nu se ridica de pe scaun ore în șir. Durerile de spate de care suferea i-au trecut odată cu pătrunderea în universul yoga și, în 2020, Lidia a devenit profesor de yoga recunoscut de Yoga Alliance International și ajută alți români să descopere beneficiile yoga. Cursurile, care se adresează în mare parte angajaților, curprind exerciții de respirație, posturi pentru o coloană sănătoasă, flexibilitate, întărirea musculaturii spatelui și meditație.  

Cu salteaua de yoga la birou 

Yoga a câștigat o popularitate semnificativă în ultimii ani în rândul românilor. Deși este cunoscută că oferă beneficii la nivel fizic, pandemia a arătat că o practică constantă de yoga aduce și beneficii mentale. Managerii de companii și specialiștii în resurse umane au înțeles repede că un program de yoga la birou aduce o bunăstare mentală și fizică a angajaților și o ambianță fără stres la birou. Introducerea claselor de yoga în programele de wellness corporativ este una dintre investițiile cele mai rentabile. Beneficiile pentru o companie care alege un program de yoga pentru angajați sunt nenumărate, de la reducerea stresului, a absenteismului și a concediilor medicale, la creșterea productivității angajaților și îmbunătățirea comunicării interne. Angajații cu obiceiuri mai sănătoase au o concentrare mai bună, ceea ce înseamnă și decizii mai bune la job, dar și posibilitatea redusă de apariție a unui burnout. În plus, cursurile de yoga sunt ușor de implementat și nu necesită investiții mari în echipamente. O sesiune de yoga la birou poate deveni un instrument de comunicare internă. Poate avea loc dimineața, înainte de începerea orelor de program sau ca o pauză la prânz, ori chiar după muncă. Conectarea prin yoga aduce nu numai beneficii mentale și fizice angajaților, ci permite echipei să împărtășească o experiență în mod deschis. Yoga este destinată persoanelor de toate nivelurile și grupele de vârstă, iar programele pot fi adaptate pentru a răspunde nevoilor persoanelor cu niveluri de fitness complet diferite.  

DSC00095

„În special pentru companii avem varianta de yoga dimineața sau la finalul programului, o dată sau de două ori pe săptămână. Pentru corporații, unde numărul angajaților este mai mare, sesiunile de yoga se desfășoară online, iar fiecare angajat se conectează din spațiul propriu. Companiile mai mici preferă să desfășoare acest tip de activitate la birou, în sălile de ședințe sau spații libere care pot fi ușor adaptate pentru o sesiune de yoga”

Lidia Dumitru, profesoară de yoga și antreprenoare

Companiile care introduc yoga în programele de wellbeing optează adesea pentru workshopuri de flexibilitatea coloanei și întărirea musculaturii spatelui, respirații Pranayama pentru calmarea minții, yoga pe perechi pentru îmbunătățirea relațiilor la locul de muncă sau pentru sesiuni de yoga pentru echipa de management. Mai mult, unele companii aleg Teambuliding Yoga, o serie de sesiuni de yoga în cadrul teambuilding-urilor sau ca o activitate în cadrul unui eveniment care are loc în afara biroului.  

„Numărul participanților este semnificativ mai mare de la an la an, nu doar în mediul corporate, dar și în clasele de grup, tot mai multe persoane, inclusiv bărbați, se îndreaptă către yoga, chiar dacă fiecare vine cu un alt obiectiv. În mediul corporate, lucrez cu echipe de peste 10 – 15 persoane/sesiune, excepție face echipa de management, care poate fi mai mică. Sunt tot mai multe evenimente de wellness, retreat-uri, profesori internaționali care vin în România să predea, persoane care se certifică ca profesor de yoga, se creează o industrie și în România”, adaugă Lidia Dumitru, fondatoarea MD Communication. 

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 381 (16 martie – 16 aprilie 2024). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Array

Articole pe aceeași temă: