Interviuri Business

Olivier Péqueux, Groupama Assurances Mutuelles: Oamenii, mereu pe primul plan

21 feb. 2023 4 min

Olivier Péqueux, Groupama Assurances Mutuelles: Oamenii, mereu pe primul plan

Reading Time: 4 minute

Un grup de asigurări cu prezență europeană puternică, inclusiv în România, unde este lider de piață, Groupama nu a uitat de rădăcinile sale locale din Franța. Pentru Olivier Péqueux, Deputy Chief Executive Officer la Groupama Assurances Mutuelles, viitorul asigurărilor înseamnă, dincolo de noile tehnologii, accent pe legăturile umane și pe calitatea produselor.

Cum se reflectă istoria Groupama în activitatea de astăzi a grupului?

Groupama are o istorie foarte bogată. Grupul a fost fondat oficial în 1900, ca urmare a adoptării unei legi foarte importante în Franța ­privind înființarea caselor de asigurări agri­cole. Existau însă chiar de la începutul secolului XIX în Bretania, lângă Lyon, fonduri mutuale locale, un fel de case de ajutor reciproc. Numele Groupama vine chiar de la aceste asociații – Groupe des Assurances Mutuelles Agricole. La crearea grupului, 80% din oameni lucrau în agricultură în Franța.

Treptat, lucrurile s-au schimbat, iar acum majoritatea oamenilor trăiesc în orașe și foarte puțini oameni mai lucrează efectiv în agricultură. Istoria Groupama reflectă evoluția economiei fran­ceze. Progresiv, ne-am deschis către alte domenii, în afara agriculturii, am început să oferim asigurări de viață și apoi toate celelalte domenii.

Ceea ce diferențiază Groupama este faptul că acest „mutualism” este încă local și foarte activ. Avem circa 2.000 de organizații locale care aleg în cadrul unor adunări pentru a-și alege reprezentanții la nivel local, care apoi aleg reprezentanții la nivel regional. Avem nouă companii regionale, care își trimit reprezentanții în board-ul Groupama, astfel că organizațiile locale sunt implicate direct în luarea deciziilor. Prin urmare, suntem încă o organizație locală, descentralizată, iar mutualismul este puternic, diversificat. Suntem un grup descentralizat, iar această strategie se aplică și subsidiarelor internaționale, care au o autonomie sporită. Le fixăm țintele și valorile, dar lucrurile sunt gesti­ona­te pe plan local.

Ați venit în Groupama acum 15 ani. Cum au evoluat compania și industria în această perioadă?

Acum 15 ani, când am venit în companie, Groupama începea dezvoltarea în forță pe plan internațional și se pregătea pentru listarea la bursă. Apoi, a avut loc criza financiară, care în ­Europa a fost în principal provocată de problemele cu datoriile suverane. Noi investim în titluri de stat și am pierdut mult, mai ales în Grecia. A trebuit să ne revizuim amprenta internațională și am decis să nu ne listăm, ci să accentuăm organizarea mutualistă.

Apoi, industria de asigurări a trecut ­printr-un proces important de digitalizare. Inovațiile sunt foarte importante, iar în România sunt uneori introduse chiar mai repede decât în Franța. De exemplu, constatarea daunelor de la distanță a fost implementată mult mai rapid și este mult mai avansată în România sau Bulgaria decât în Franța, deși ideea a venit de aici. Românii sunt mai deschiși la tehnologie.

Au fost schimbări importante și la nivel de reglementări, în ceea ce privește protecția datelor, sistemele de distribuție, identificarea clienților. Avem mult de lucru pe partea de compliance.

O altă tendință importantă este legată de schimbările climatice. Suntem companie de asigurări, deci suntem în prima linie în acest domeniu. Lucrăm pentru a ne calcula mai bine expunerile la inundații, la secetă. În agricultură, încurajăm prevenția, ajutăm fermierii să investească în cele mai bune recolte pentru a evita dezastrele. Ne adaptăm produsele, dar ajutăm și clienții să fie mai bine pregătiți pentru schimbările climatice.

Cât de importantă este zona de CSR?

O valoare cheie a Groupama este solida­ritatea. Avem active de circa 100 de miliarde de euro, dar acționăm local, cu accent pe solidaritate. Vrem să avem un impact pozitiv în comunitățile ­locale unde suntem prezenți. Acest lucru a fost întărit recent prin adoptarea strategiei de CSR a grupului. Aceasta are trei piloni principali: focusul pe client, ajutăm oamenii să gestioneze tranzițiile (climatice, riscurile cibernetice, înaintarea în vârstă) și vrem să avem un impact pozitiv local – într-un sat din Franța, dar și într-un orășel din România, Ungaria sau Grecia.

Suntem foarte mândri de ce facem în România în această direcție, unde avem nu­me­roși ambasadori CSR, care întreprind acțiuni pe plan local. Acum ne uităm mai mult la amprenta noastră de ­carbon, la felul în care ajutăm oamenii să facă tranzițiile. Vrem să fim campioni în domeniul relațiilor cu clienții.

Care este poziția României în cadrul Groupama?

România este a doua subsidiară ca mărime din afara Franței, după Italia. Sunt foarte mulțumit de performanța noastră din România. Groupama a investit acolo de aproape 15 ani fiindcă am considerat că România are un rol important de ­jucat în Europa. Nu a fost ușor, dar avem performanțe foarte bune: la finalul trimestrelor II și III am fost lideri de piață în asigurări.

Sunt două cauze. În primul rând, piața românească se maturizează, ceea ce este o schimbare binevenită. Piața devine tot mai competitivă și clienții vor ­beneficia de pe urma acestei tendințe. În al doilea rând, ne-am diferențiat în România prin concentrarea pe satisfacția clienților. Am avut de la început strategia de a nu reduce prea mult cheltuielile și de a ne concentra pe nevoile clienților.

Brandul nostru este foarte puternic în România. ­Ne-am concentrat pe calitate și acum culegem roadele. Pe o piață stabilă, putem face profit și putem recupera investițiile importante făcute în România, de peste 800 de milioane de euro. Avem o echipă profesionistă și dedicată, a trecut prin perioade dificile, dar acum își vede eforturile răsplătite.

Cred în dezvoltarea pe termen lung a pieței asigurărilor din România fiindcă am încredere că economia românească se va dezvolta pe termen lung. România a avut creștere economică foarte bună în ultimii zece ani. Pe măsură ce crește nivelul de trai, crește și suma alocată asigurărilor. Se creează un cerc virtuos, fiindcă asigurătorii sunt investitori în economie. Sper doar să nu se schimbe radical politica economică.

Cum vedeți viitorul asigurărilor?

Asigurările sunt un produs complex, nu sunt ușor de standardizat și cumpărat online. Ai nevoie de consiliere de specialitate. Sigur, dacă vrei o asigurare de călătorie pentru o săptămână, poți s-o faci pe site, la fel o poliță RCA simplă. Dar când vrei să-ți protejezi casa și familia, lucrurile sunt diferite. Trebuie să te cunoaștem mai bine, să știm ­ce-ți dorești, deci rămâne loc pentru interacțiunea umană. ­Evident, vor fi combinații între cele două sisteme.

Compania de asigurări a viitorului va fi mai eficientă prin digitalizare și investim foarte mult în această direcție atât în Franța, cât și în România. Dar va fi nevoie în continuare de oameni. Nu vorbesc doar despre agenți și angajați, ci, pentru Groupama, mă refer și la reprezentanții companiilor mutuale locale. Avem 30.000 de oameni care discută la nivel local cu clienții în Franța prin acest sistem. Compania viitorului va fi umană.

#BizFranta este un proiect marca Biz, unic în lume. Partenerii ediției sunt Groupama, Orange și Air France.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 370 (16 februarie – 15 martie 2023). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: