fbpx
Analize MarComm Marketing

Cum faci shopping cu ajutorul fotografiilor6 min

27/08/2020 5 min read

Cum faci shopping cu ajutorul fotografiilor6 min

Reading Time: 5 minute

În premieră pentru segmentul home & deco online din România, BIANO, motorul de căutare al grupului ceh MITON, a activat în această vară căutarea folosind fotografii în versiunile desktop și mobile din site. Aceeași funcționalitate fusese activată și pe platforma de fashion glami.ro încă din octombrie anul trecut și, la 9 luni de la lansare, motorul de căutare online anunța creșteri considerabile ale vânzărilor partenerilor prin acest nou ”tool” dezvoltat pe bază de AI.

Cum funcționează ”căutarea pe bază de imagini” și ce avantaje oferă deopotrivă retailerilor și clienților, ne explică Robert Johnson din partea GLAMI România și Michael Zelinka, din partea BIANO.  

”Suntem într-o epocă în care întreaga industrie e-commerce gravitează spre diverse instrumente pentru a ușura căutarea produselor pe platformele de cumpărături online. În acest fenomen, există o legătură evidentă cu social media – îmi vine în minte avântul Instagram Shopping – cât și cu creșterea inspirației la shopping prin imagini de articole noi, în detrimentul căutării tradiționale, bazată pe text”, spune Country Managerul GLAMI România, Robert Johnson.  

Pe baza feedback-ului primit de la vizitatorii platformei, GLAMI a constatat că acestora le este mai simplu să facă o poză și să o încarce într-un tool pentru a identifica piesele de îmbrăcăminte, încălțăminte și accesorii, decât să încerce, destul de greoi uneori, să descrie toate particularitățile unei piese de modă în cuvinte sau printr-o filtrare imprecisă.

Același lucru a fost sesizat și în cazul BIANO, unde pe segmentul home & deco, o mulțime de oameni pot descrie particularități ale mobilierului pe care îl caută în alte surse decât pe magazinele online, cu toate acestea, de regulă, acestea nu dau niciun alt mijloc de căutare în afara platformelor lor decât prin numele produsului sau marcă. ”Am coroborat asta cu faptul că, în ceea ce privește piesele de mobilier, uneori doar o ușoară schimbare de aspect poate însemna o diferență masivă de preț”, spune Michael Zelinka, CEO al BIANO.

TEHNOLOGIA DIN SPATELE TOOL-ULUI

GLAMI folosește învățarea automată pentru căutarea de imagini. Această tehnologie AI (inteligență artificială) este capabilă să detecteze mai multe articole dintr-o imagine, să stabilească categorii pentru acele piese și să găsească produse din catalogul GLAMI similare ca look – iar acest lucru se întâmplă foarte repede – în sute de milisecunde maximum pentru o căutare. O tehnologie similară este folosită și pentru clasificarea și etichetarea internă de produse – de exemplu pentru detectarea culorii sau lungimea mânecii. 

Robert Johnson, Country Manager GLAMI România

”Unii retaileri online, cum ar fi Asos, Zappos sau Nordstrom, au implementat căutarea prin imagini de timpuriu. Marketplace-urile sau platformele multibrand/cu sortimentație variată, precum Amazon, au introdus căutarea prin fotografii în urmă cu doar câțiva ani, mai întâi în aplicațiile lor. Ceea ce este mai evident ca niciodată este că această tendință, de căutare prin fotografii, devine o normă în dezvoltarea platformelor de comerț electronic de modă și suntem bucuroși să fim în linie cu această evoluție, cu propriul nostru tool.” 

Software-ul a fost dezvoltat de echipa internă de dezvoltatori AI, în colaborare cu alte echipe, inclusiv echipa de conținut, managerii de produse și designerii.

Funcția de căutare și filtrare produse prin intermediul imaginilor le permite cumpărătorilor să caute prin toate categoriile de modă prezente pe GLAMI și apare ca un modul de sine stătător pe pagina de start GLAMI.ro, în versiunile mobile și desktop. Fiecare articol de îmbrăcăminte, accesoriu sau piesă de încălțăminte prezent într-o imagine sau captură de ecran încărcată pe www.glami.ro este segmentată în recomandări specifice categoriei.

Tehnologia folosită pe BIANO.ro pentru implementarea căutării prin imagini a fost dezvoltată tot 100% in-house și a fost concepută ca un set de rețele neuronale complexe, capabile să analizeze fiecare imagine și să îndeplinească mai multe funcții aproape simultan. Fiecare rețea neuronală are, de asemenea, propriul său rol, de exemplu, găsirea obiectului din imagine, descrierea lui, verificarea rezultatelor finale. 

Michael Zelinka, CEO, BIANO

”Înainte de lansarea căutării prin imagini pe BIANO, am constatat că există două categorii de instrumente de căutare prin fotografii implementate de operatorii online. Fie căutare vizuală generică, cum ar fi pe Amazon, Alibaba etc, care nu are neapărat o abordare foarte în detaliu a produselor – sau tool-uri implementate de magazine de nișă, specializate, care dau rezultate satisfăcătoare. Noi ne propunem să includem ambele aspecte în rezultatele generate de tool-ul de căutare prin imagini pe www.biano.ro.”  

Echipa de dezvoltatori BIANO a pornit de la premisa că, atunci când unui client îi place un produs de mobilier/decorațiuni interioare găsit pe rețelele de socializare sau în momentele sale de relaxare, nu poate afla cu ușurință de unde poate să cumpere acel produs, decât prin căutari intensive. Însă, cu ajutorul căutării folosind fotografii, acesta poate face cu ușurință o fotografie sau o captură de ecran și o poate încărca în interfața www.biano.ro. Rezultatul? O listă de produse identice sau similare, astfel încât clienții să le poată cumpăra cu ușurință dintr-un e-shop.

Cum pot magazinele înscrise în cele două platforme să beneficieze de căutarea prin fotografii?

Calitatea fotografiilor este esențială. Este, de asemenea, nevoie ca imaginile să fie însoțite de cât mai multe detalii, însă funcționalitatea nu se pretează oricărui magazin, în plus, contează scopul implementării.

”Depinde de dimensiunea magazinului online. Nu are rost să implementați un astfel de instrument dacă aveți mai puțin de 1.000 de articole în catalog. Pentru ca mecanismul să funcționeze, ai nevoie într-adevăr de o mulțime de produse din care să alegi. În plus, este un tool consumator de timp și costuri. În opinia mea, are sens doar pentru magazinele mari cu multe mii de produse”, precizează reprezentantul GLAMI.

La rândul său, Michael Zelinka punctează un alt aspect important: ”scopul implementării”. ”Prin căutarea prin fotografii pe segmentul home & deco, e drept că un utilizator beneficiază de un formular de căutare prin milioane de imagini simultan, ceea ce clar este o inovație. Însă acest lucru nu poate fi atractiv în cazul magazinelor online cu doar câteva sute de referințe. Trebuie luat, de asemenea, în calcul faptul că această funcționalitate este destul de complexă și poate fi costisitoare, fiind nevoie de o echipă dedicată pentru management și dezvoltare.”

Pe platformele GLAMI au fost adăugate filtre suplimentare, inclusiv filtre pentru branduri sustenabile și materiale sustenabile, alături de un ghid de materiale la dispoziția cumpărătorilor, pentru a afla mai multe despre proveniența îmbrăcămintei lor.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *