Cum glumesc brandurile de 1 aprilie – Ziua Păcălelilor
Reading Time: 7 minute1 aprilie, supranumită Ziua Păcălelilor, are o tradiție îndelungată, fără origini clare. Una dintre cele mai populare explicații leagă Ziua Păcălelilor de adoptarea calendarului gregorian în Franța, în 1564. Anul Nou a fost mutat de la 1 aprilie la 1 ianuarie. Cei care continuau să sărbătorească Anul Nou pe stil vechi erau ridiculizați și numiți „păcăliții de aprilie”. Totuși, cea mai veche referire scrisă la Ziua Păcălelilor apare într-un poem flamand din 1561, unde un nobil își trimite servitorul în misiuni absurde.
Pentru branduri și persoanele publice, 1 aprilie reprezintă încă o oportunitate pentru a-și crește vizibilitatea și reachul. De exemplu, Burger King a înregistrat o creștere a numărului de clienți în locațiile sale, în 1998, când a anunțat un „Whopper pentru stângaci”, cu ingredientele rotite la 180°. Mii de clienți au cerut acest produs fictiv în restaurante. Numeroasele reguli și constrângeri juridice fac azi jocul glumelor de 1 aprilie să fie unul mai prudent, iar terenul de joacă îl reprezintă în special rețelele online de socializare.
Biz a adunat cele mai populare și creative mesaje transmise de branduri și persoanele publice în primele ore din 1 aprilie 2025. Ne puteți sugera în continuare noi campanii de 1 aprilie – Ziua Păcălelilor printr-un e-mail la biz@revistabiz.ro.
CEO înlocuit de AI
CEO-ul Kaufland România&Moldova, Marco Hößl, a fost unul dintre primii lideri din business care a deschis, într-un mod creativ, ziua de 1 aprilie. El a anunțat, în limba engleză, pe LinkedIn, că a fost înlocuit de un robot AI care poate lucra 24/7.

„După o analiză atentă, am decis să renunț la funcția de CEO și să numesc un AI în locul meu 🤖.
Așa este, începând de azi dimineață, la ora 9:00, noul șef al Kaufland România & Moldova este o mașină care: Lucrează 24/7 fără gustări sau sarcasm; Nu își ia niciodată vacanță (sau pauze de toaletă); A memorat deja fiecare KPI pe care l-am stabilit vreodată; Și, cumva, a avut timp să rescrie întreaga noastră politică HR înainte de prânz.
La început, m-am simțit ofensat.
Apoi mi-am dat seama… acest lucru nu poate gestiona ceea ce face cu adevărat ca leadership-ul să funcționeze: AI nu știe cum să calmeze o echipă panicată la 16:55 într-o zi de vineri;AI nu simte magia unui „bravo” spus la momentul potrivit într-o întâlnire 1:1;AI nu are nici cea mai mică idee cum să citească acel moment de tăcere stânjenitoare într-o ședință pe Teams.
Așa că îmi revendic jobul.
Începând imediat.
AI poate păstra KPI-urile – eu voi păstra oamenii.
Pentru că leadership-ul înseamnă 80% intuiție, empatie și umor.
Și nici cel mai inteligent algoritm nu poate simula asta.
Happy #ZiuaPăcălelilor – iar dacă CEO-ul companiei tale a fost înlocuit astăzi de un robot…
Verifică calendarul înainte să îți actualizezi profilul LinkedIn”, scrie Marco Hößl.
ROM Autentic punctează printr-un mesaj inspirat că într-un an plin de vești care par bancuri, ziua de 1 aprilie poate surprinde mai greu: „La cum a fost ultimul an, ne-am fi dorit să zicem că totul a fost doar o campanie ROM de 1 aprilie…”.

Salt Bank șterge cheltuielile, dar doar pentru 1 aprilie. „𝗡𝗼𝘂 𝗶̂𝗻 𝗮𝗽𝗹𝗶𝗰𝗮𝘁̦𝗶𝗲: 𝗕𝘂𝘁𝗼𝗻𝘂𝗹 𝗦̦𝘁𝗲𝗿𝗴𝗲 𝘁𝗼𝗮𝘁𝗲 𝗰𝗵𝗲𝗹𝘁𝘂𝗶𝗲𝗹𝗶𝗹𝗲. Cine n-ar vrea să-și reseteze luna financiară cu un simplu tap? (Atenție, nu funcționează pe datorii la prieteni.) Din păcate, e păcăleală de 1 aprilie, n-avem asta și nici nu credem că ar fi posibilă magia. Dar avem 𝗦𝗽𝗲𝗻𝗱𝗶𝗻𝗴 𝗜𝗻𝘀𝗶𝗴𝗵𝘁𝘀, unde vezi clar pe ce ți se duc banii lună de lună. Și de unde mai poți să economisești”.

Sameday preia glumele din online legate de întârzierile unor livrări și caută o comunicare onestă de 1 aprilie, adoptând un nou logo pe toate platformele de social media: „Nu suntem perfecți.Da, uneori coletele noastre ajung târziu. Știm. Se mai întâmplă.Suntem oameni. Știm, uneori nu e de ajuns. Însă continuăm să încercăm. Să îmbunătățim ce nu merge. Ne asumăm asta. Și a venit momentul să facem o schimbare”.

1 aprilie la înălțime
Mai multe companii aeriene care operează în România s-au grăbit să distribuie mesaje de 1 aprilie.
Wizz Air a introdus nunțile la înălțime pentru doar 100 de Euro. Într-un reel care dezvăluie noul serviciu, termenii și condițiile de la final confirmă că totul este în contextul zilei de 1 aprilie. Pentru a oferi urmăritorilor conturilor de SM Wizz Air mai multe motive de dezbatere, în nota de subsol de la final se specifică și existența unui tort de nuntă, „dar tăierea lui la bord implică taxe”.



DAN Air a reluat o idee mai veche din aviație: locurile în picioare. „Vrei să zbori și mai accesibil și să uiți de grija rezervării locului? Știm cât e de greu ca odată urcat în avion, să vânezi scaunul pe care vrei să te muți. De acum, poți să îți rezervi un bilet de avion cu loc… în picioare! Mai ales că, oricum primul lucru pe care îl faci imediat ce semnalul purtați centurile s-a stins, este să te ridici și să te plimbi. Opțiunea Locuri în picioare este disponibilă doar astăzi, 1 aprilie! Grăbește-te, ofertă limitată”, a comunicat compania de Ziua Păcălelilor.

AnimaWings a introdus zborurile urbane cu elicopterul pe ruta Corbeanca – Piața Unirii. „Locuiești în Corbeanca și vrei să ajungi la Piața Unirii în mai puțin de 7 minute? Ți-ai imaginat vreodată cum ar fi să decolezi direct din fața casei? Ai timp să-ți scrii memoriile în trafic? Poate e momentul să zbori peste el. Începând de azi, 1 aprilie, zburăm cu noua noastră flotă de… elicoptere urbane. Primul traseu? Corbeanca – Piața Unirii, cu escală pentru covrigi calzi și cafeluță în Piața Victoriei”.

Berea de Ziua Păcălelilor
Berea Grivița caută să schimbe regulile pentru sezonul estival. „Ai visat vreodată la un SPF care să miroasă a bere rece? Nici noi. Dar l-am făcut oricum! Grivița Clasic Summer – te protejează de UV-uri și de plictiseală! Aplică generos și stai la soare… până vine chelnerul!”

Neumarkt și-a extins portofoliul cu „crănțănele cu de toate care să meargă cu un Neumarkt. Alune, fistic, sticksuri, semințe, care fac pereche bună cu o bere rece, indiferent de ocazie”.

5 to go și-a completat portofoliu, doar de 1 aprilie, cu un sirop de tuse – Tussigo.
„Cu peste 20 de variante de sirop în portofoliu, simțeam că lipsește ceva.Tusea seacă sau productivă, gâtul uscat și celelalte provocări ale sezonului alergiilor,pot fi ameliorate cu usurință, cu două lingurițe de tussigo, de la 5 to go.Disponibil în toate locațiile 5 to go, doar astăzi”.

Cramele Recaș aduc caramele azi, toate cu trimiteri la gamele sale de vinuri. „Un bax de Solo Quinta, mulțumesc! Și de restul? Caramele!”. Echipa de social media este atentă însă și la alte branduri care intră în jocul păcălelilor, un exemplu fiind reacția la postarea de pe Facebook a celor de la 5 to go: .„Pentru că apreciem grija față de clienți, la fiecare TussiGo cumpărat, adulții cu vârste de peste 18 ani primesc și o cutie din Caramelele Recaș! PS: A se consuma după încheierea tratamentului medicamentos”.

Toortitzi își construiește mesajul de Ziua Păcălelilor tot în jurul elefanților din reclamele sale.

Domino’s Pizza Romania a lansat „pizza fără pizza”: „Multă lume ne-a întrebat (nimeni): Când lansați Just Crusts – pizza fără pizza? Așa că v-am ascultat și am lansat doar margini, fără toppinguri. Perfecte pentru prietenul ăla din grup care nu vrea o felie întreagă, “doar un colțișor”. Grăbește-te, produs disponibil fix cât ține și încrederea ta în postările de azi!”.

McDonald’s Romania se joacă pe Facebook cu o imagine al cărei conținut se dezvăluie la click, stimulând interacțiunile și răspândirea organică a mesajului.

Heidi a lansat în 2023 noua Heidi Dark cu Leurdă, de 1 aprilie 2025 a venit cu Heidi Dark cu Praz, iar în 2025 completează sortimentul cu CIOCOLATĂ DUBAI cu HREAN. Totuși, în acest an nu mai prezintă și un ambalaj pentru ea și face trimitere în shop-ul online la Heidi Dubai.
DHL Express România a introdus livările cu baloane. „Surpriză de 1 Aprilie! Astăzi, livram toate coletele cu balonul DHL! Da, ai citit corect! Expedierile tale vor ajunge rapid, dupa un zbor fascinant cu balonul DHL (atentie, oferta e valabila doar azi!). Promitem că de mâine revenim la livrările noastre clasice – dar până atunci, sperăm că nu suntem singurii care te-au păcălit”.

Brandurile s-au jucat de 1 aprilie într-un mod creativ și de Ziua Păcălelilor 2023 și de Ziua Păcălelilor 2024, după cum arată monitorizările Biz din ultimii ani.
Secțiune susținută de Raiffeisen Bank
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz


