Special

Cum s-a construit fenomenul “Asterix”6 min

27/12/2018 4 min read

author:

Cum s-a construit fenomenul “Asterix”6 min

Reading Time: 4 minute

Faceți cunoștință cu echipa din spatele succesului global “Asterix”, albumul de benzi desenate care s-a vândut în 370 de milioane de exemplare în 107 limbi. Céleste Surugue,  director general al Editions Albert-René, ne-a oferit detalii despre noul album Asterix și despre “poțiunea magică” prin care galii continuă să fascineze publicul cititor. 

Cei mai faimoși gali nu se regăsesc în niciun volum de istorie, niciun muzeu nu vorbește despre ei. Cu excepția muzeului benzilor desenate, acolo unde Asterix, Obelix și compania au locul lor bine stabilit. Și nu sunt niște exponate prăfuite în vitrine, ci personaje cu aventuri mereu actualizate grație imensului succes pe care încă îl înregistrează cel mai cunoscut album de benzi desenate. “Asterix et la Transitalique”, albumul cu numărul 37 din serie, a intrat vijelios pe piață, asemenea asaltului galic asupra invadatorilor romani, cu un tiraj de 5 milioane exemplare, în 16 limbi, 2 milioane de exemplare fiind în limba franceză și 1,7 milioane în germană.

Noile aventuri ale galilor “fortificați” de poțiunea specială pregătită de druidul Panoramix se desfășoară în Italia, într-o cursă de care, amintind de filme celebre (precum Ben-Hur) sau de cursele de la Monza. Nu lipsesc din scenariu jocurile de cuvinte, caricaturizările, schimburile haioase de replici între personaje, de diverse etnii (sau triburi în epocă), alături de subtilele conexiuni cu realitățile vremurilor noastre. “«Asterix» este un univers foarte bogat și distractive, plin de personaje extraordinare. Mai mult, timp de aproape 60 de ani, poveștile lui Asterix au fost inspirate de societățile noastre, care, evident, au fost o sursă de subiecte reînnoite de-a lungul anilor. Autorii sunt inspirați de multe lucruri: lecturile lor, discuțiile lor împreună, feedback-ul pe care l-ar putea avea de la cititori. Le place să povestească pentru că ei spun, de fapt, povestiri despre vremurile noastre prezente prin povești care au loc în vremurile antice – ceea ce face parte din distracție”, spune Céleste Surugue, directorul general al editurii Albert-René și editor al acestui album.

Totul a început în 1959, atunci când scenaristul René Goscinny și ilustratorul Albert Uderzo se aflau în căutarea unei noi idei pentru un serial de benzi desenate destinat unei reviste pentru copii, “Pilote”. Au căutat prin o listă lungă de momente importante din istoria Franței și s-au oprit în cele din urmă la perioada Galiei, gândindu-se că poate să aibă un mare potențial. 60 de ani mai târziu, “Asterix” a devenit o poveste vândută în peste 370 de milioane de e­xemplare, alături de jocuri video, un parc de distracții, producții animație, dar și o serie de filme artistice inspirate din aventurile faimoșilor gali, unde au jucat actori celebri precum Alain Delon, Monica
Bellucci, Roberto Benigni, Gérard Depardieu sau Laetitia Casta.

Echipă nouă,  aceeași poveste

„Ne aflăm în anul 50 î.Hr, Galia se află sub ocupație romană. Nu chiar toată. Un cătun de gali încăpățânați ține piept legiunilor romane.” – așa începea în 1959, într-o revistă, povestea aventurilor lui Asterix. Primul album, “Astérix le gaulois”, a apărut în 1961, cu un tiraj de 6.000 de exemplare. Din 2013, seria de aventuri din albumele Asterix apare într-o nouă formulă de realizatori: Jean-Yves Ferri (scenarist) și Didier Conrad (desenator). Cu această echipă, au apărut până acum trei albume: “Astérix chez les Pictes”, “Le papyrus de César” (poate cel mai reușit în noua formulă) și, în octombrie 2017, “Astérix et la Transitalique”. Modul lor de lucru este același ca la Goscinny și Uderzo: discută despre idei împreună, apoi Ferri scrie scenariul și Didier Conrad desenează plăcile. Paginile sunt apoi colorate și trimise la tipografie. Albert Uderzo (91 de ani) și Anne Goscinny, fiica lui René Goscinny (decedat în 1977 – n.r.) și editorul Éditions Albert René, aprobă fiecare etapă a procesului”, arată Celeste Surugue.

Potrivit acestuia, Albert Uderzo spune adesea că personajul Asterix este mult mai renumit decât autorii lui și că este cel mai bun lucru pe care un creator îl poate aștepta de la opera sa. De asemenea, el spune că, în multe privințe, Asterix aparține cititorilor săi, care l-au împins să continue după moartea prietenului și creatorului său, Goscinny. “Noii autori sunt bucuroși să ofere cititorilor noile aventuri Asterix, în timp ce rămân fideli spiritului original al seriei. Ei au fost cititori și fani încă din tinerețe, ambii născuți în același an ca Asterix!”, explică editorul francez.

Pentru a rămâne aproape de publicul de pe întregul mapamond, echipa din spatele albumului de benzi desenate are și o prezență solidă în social media.

Paginile de Facebook și Twitter contabilizează 800.000 de fani, iar primele detalii despre un viitor album se regăsesc pe aceste conturi social media, alături de site-ul oficial care oferă informații despre toate albumele și oferă numeroase suprize cititorilor. Nu este ușor să ții viu interesul pentru un album de benzi desenate, cu apariție din doi în doi ani, ale căror personaje centrale provin din antichitate. “«Asterix» ne spune povești despre timpul nostru prezent, prin povestiri care au loc în vremurile antice, ceea ce este calea perfectă de a rămâne a­temporal și consistent. Și, în același timp, victoria micului gal împotriva imensului Imperiu Roman are ceva din povestea David și Goliat, care are un impact universal”, spune Céleste Surugue, directorul general al Éditions Albert René. Acesta adaugă că același lucru se poate spune despre aspectele sociale și psihologice ale naturii umane caricaturizate în serie, întrucât cu toții ne putem recunoaște pe noi înșine și pe cunoscuții noștri în Asterix și ne putem distra pe seama acestui lucru. După dispariția prematură a lui Goscinny, în 1977, Uderzo a creat casa de editură Les Éditions Albert René. În 2008, Hachette a preluat 60% din Éditions Albert René, ulterior devenind unic acționar.

Un fenomen global

După succesul fulminant al revistei în care apare primul episod al seriei “Asterix” (peste 200.000 de exemplare vândute), Uderzo și Goscigny părăsesc publicația “Pilote”. Încep munca la primul album, care apare în 1961. În 1962, tirajul celui de-al doilea album este aproape de trei ori mai mare: 15.000 de exemplare (“La Serpe d’or”). În 1967, “Astérix et les Normands” apare într-un tiraj de 1,2 milioane de exemplare, începe să apară și versiunea în limga germană, succesul este global. “Astérix chez les Belges” este ultimul album comun Uderzo-Gosciny, cu un tiraj de 1,5 milioane exemplare. În 1989 se deschide parcul de distracții Asterix, iar la centrul Georges-Pompidou are loc o expoziție dedicată.

Galii vorbesc românește

Din 2017 au început să apară la Grupul Editorial ART ediții în limba română, primul album fiind “Asterix, viteazul gal”, editura propunându-și să traducă două-trei numere pe an. În ceea ce privește albumele de benzi desenate, portofoliul ART este destul de dezvoltat. Au fost publicate titluri precum “Persepolis” (Marjane Satrapi), “Maus. Povestea unui supraviețuitor” (Art Spiegelman), “Casa veselă. O tragicomedie de familie” (Alison Bechdel), “Amuleta. Cartea întâi. Păstrătoarea pietrei” (Kazu Kibuishi), “Zâmbește!” (Raina Telgemeir), precum și câteva romane DC Comics.

 

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Acest site utilizează fisiere cookie. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu utilizarea acestui tip de fisiere. Mai multe informatii pot fi consultate prin accesarea POLITICI DE CONFIDENȚIALITATE