Analize BizRemote by certSIGN Management

Cum scăpăm de Zoom fatigue

9 iul. 2021 4 min

Cum scăpăm de Zoom fatigue

Reading Time: 4 minute

Dacă vi s-a întâmplat, în ultimul timp, ca la finalul unei întâlniri prin Zoom să fiți obosit, fără energie și să simțiti o stare de epuizare fizică și psihică, să știți că nu sunteți singuri. Tot mai mulți experți avertizează că videoconferințele sunt obositoare, iar oamenii de știință folosesc termenul de „Zoom fatigue” ca să definească acestă senzație. Cum se manifestă „afecțiunea” momentului și cum puteți evita simptomele ei?

Apelurile video reprezintă, într-o perioadă a restricțiilor, a carantinei și a distanțării fizice, nu doar „noua normalitate” din mediul de business, ci și modalitatea prin care socializăm cu prietenii, cu părinții, cea prin care învățăm, participăm la cursuri online de fitness sau chiar la evenimente majore din viețile celor apropiați precum zile de naștere sau chiar nunți. Dacă la începutul pandemiei ședințele și întâlnirile video cu colegii de birou, parte­nerii de afaceri sau cu prietenii erau o modalitate de conectare plăcută, menită să readucă un pic de norma­litate în viețile noastre, încet-încet, pe parcursul ultimului an, acestea au devenit un factor de stres, care pe cei mai mulți dintre noi ne pot ­stoarce de energie.

De ce apare Zoom fatigue?

Iar dacă vi s-a întâmplat, în ultimul timp, ca la finalul unei întâlniri prin Zoom să fiți obosit, fără energie și să simțiti o stare de epuizare fizică și psihică, să știți că nu sunteți singur. Tot mai mulți experți aver­tizează că videoconferințele sunt obositoare, iar oamenii de știință folosesc termenul de „Zoom fatigue” ca să definească acestă sen­zație de epuizare fizică și psih­i­că, resimțită după ore în șir petrecute în apeluri video. Este numită așa după cea mai populară platformă de video ­calling, Zoom, dar asta nu înseamnă că veți fi ferit de simptome dacă folosiți Skype sau Microsoft Teams.

Este un fenomen nou, apărut în timpul pandemiei și, chiar dacă nu are un diagnostic oficial, tot mai mulți psihologi susțin că este din ce în ce mai frecvent întâlnit în rândul celor care lucrează de acasă. ­Printre simptomele Zoom fatigue se numără oboseala, migrenele, vederea încețoșată, lăcrimarea exce­sivă, dificultățile de concentrare. Ca să scape de unele dintre aceste ședințe și întâlniri online, angajații români au dat dovadă de inventivitate, scuza lor preferată atunci când au încercat să „chiulească”, potrivit unui studiu realizat de Kaspersky, fiind instalarea actualizărilor software.

De ce apare această formă de epui­zare? Se pare că în timpul apelurilor video suntem forțați să depunem un efort în plus să procesăm limbajul nonverbal pe care ne bazăm în timpul comunicării față în față. Indiferent cu cine vorbim, în timpul unui apel video suntem tentați să ne schimbăm comportamentul și suntem mult mai atenți la cuvintele pe care le alegem și la momentele în care ne implicăm în conversație.

În plus, momentele de liniște apărute atunci când participanții la apelul video își opresc microfonul ca să reducă sunetele ce ar putea distrage pot da impresia vorbitorilor că se vorbește în gol. Iar micile întârzieri provocate de conexiunea la internet îi pot face pe unii interlocutori să pară mai puțin prietenoși și se pot naște percepții negative. De asemenea, există și tentația de a verifica ­e-mailul sau de a face altceva în timpul unei ședinței online și, deși, ne spunem că le putem face în paralel, nu este chiar așa, apelul video deja necesitând prea multă atenție din partea noastră.

6 idei pentru lupta contra Zoom fatigue

Una dintre cele mai evidente (deși nu și cele mai ușoare) modalități de a combate epuizarea generată de Zoom este reducerea numărului de apeluri video. Din fericire există câteva metode prin care puteți face acest lucru, mai ales acum, când trăim o perioadă în care relaxările măsurilor restrictive sunt tot mai numeroase.

Iar dacă Zoom ocupă în continuare un loc important într-o zi obișnuită de lucru, iată șase idei care se pot dovedi de folos în lupta împotriva Zoom fatigue.

1.  Stabiliți un interval de timp fără întâlniri video

Încercați pe cât de mult posibil să vă împărțiți ziua astfel încât să aveți o jumătate de zi în care vă puteți ocupa de alte sarcini care nu implică apeluri video și ședințe online. Dacă vă este dificil să refuzați sau să reprogramați anumite întâlniri, puteți încerca Clockwise, o aplicație care optimizează ziua în funcție și de programul colegilor și vă permite să vă alegeți o serie de perioade de timp în care să nu fiți deranjat cu apeluri video.

2.  Refuzați apelurile video mai puțin importante

Deși poate este una dintre cele mai „dure” opțiuni, cu siguranță are cele mai bune rezultate. Întâlniri care se prelungesc la nesfârșit, ședințe cu colegi care nu s-au pregătit, proiecte în care nu este nevoie să fiți implicat, tot acest timp ar putea fi folosit mai bine. De asemenea, puteți reduce timpul petrecut în ședințe online, folosind alte mijloace de comunicare care dau mai puține „dureri de cap”, ca mesajele text sau e-mailuri.

3. Metoda 20/20/20

O altă metodă prin care puteți combate efectele epuizării este să vă forțați să luați o pauză, folosind tehnica 20/20/20. Adică ­pentru fiecare 20 de minute în care vă conectați la Zoom trebuie să priviți spre un punct fix situat la aproape 20 de metri distanță timp de 20 de secunde. Metoda vă va forța privirea să se relaxeze și să se reajusteze, oferind ochilor un moment în care să se relaxeze înainte să se focuseze iar în monitor. Chiar și în perioada în care lucrăm de acasă este important pentru sănătatea noastră fizică și mentală să luăm o serie de scurte pauze.

4.  Scurtați întâlnirile

Da, pe toate. Sigur că se poate. Chiar dacă aveți o singură „întâlnire” într-o zi, asta nu înseamnă că trebuie să îi alocați o oră, nu toate discuțiile trebuie să se întindă pe o durată așa de lungă. Încercați să vă limitați la un timp mai scurt, de pildă la sub 30 de minute. O ședință online se poate limita doar la câteva persoane, la cei implicați direct, care au scurte întrebări, fără să se piardă o groază de timp până când puneți toți colegii la curent cu subiectul. Nu numai că veți reuși astfel să scurtați durata întâlnirilor, dar le veți face mult mai productive. Și colegii vă vor mulțumi. 

5. Evitați multitasking-ul

Efortul cognitiv asociat cu apelurile video este mult mai mare decât în cazul întâlnirilor în persoană, așadar încercați să nu vă verificați mailul în același timp, că nu va face decât să înrăutățească simptomele. Atunci când puteți, închideți restul tab-urilor, mailul și orice alte platforme de chat ca să nu vă tenteze să faceți altceva și să vă concentrați doar pe apelul ­video. Astfel sunt șanse mai mari să prindeți semnalele verbale, dar și pe cele nonverbale, care sunt mai dificil de decodat într-o conferință video. 

6. Opriți camera

Chiar dacă sunteți în timpul unui apel video, asta nu înseamnă că trebuie să aveți pornită camera de fiecare dată. Puteți alege anumite întâlniri sau momente din zi în care să nu porniți camera și să participați la ședința online doar audio.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 354 (15 iunie – 15 iulie 2021). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: