fbpx
Management Opinii

Cum se face un manager?5 min

11/02/2015 4 min read

author:

Cum se face un manager?5 min

Reading Time: 4 minute

Un an este perioada maxima pentru a fi managerul unei companii nationale sau multinationale din Romania daca luam in considerare procesul de recrutare complex, care poate dura pana la 6 luni, si perioada de proba care este de maxim 6 luni. Pentru decizia de angajare conteaza soft-skill-urile, leadership-ul si rezultatele managerului care aduc compania in topul preferintelor publicului.

Text de Corina Diaconu

Perioada de proba a unui manager

In Codul Muncii se mentioneaza necesitatea verificarii aptitudinilor salariatului, prin urmare, la incheierea contractului individual de munca se poate stabili o perioada de proba de cel mult 120 de zile calendaristice pentru functiile de conducere.

In aceasta perioada, contractul individual de munca poate inceta printr-o notificare scrisa si fara preaviz, la initiativa oricarei parti, fara a fi necesara o motivare.

Practic sunt 6 luni de proba pentru functii de conducere, iar in tot acest timp, salariatul beneficiaza de toate drepturile si are toate obligatiile prevazute in legislatia muncii, in contractul colectiv de munca aplicabil, in regulamentul intern, precum si in contractul individual de munca.

Pentru un post de management recrutarea poate dura chiar si 6 luni, iar in companii perioada de proba pentru manageri este de 6 luni. Astfel de functii complexe implica cunoasterea in detaliu a produselor, a sistemelor informatice folosite, precum si relatiile cu furnizori si clienti, aspectele legale si financiare. Uneori chiar si un angajat pe o functie de executie are nevoie de 1 an sau 2 ani pentru a intelege si a se adapta intr-o companie multinationala. Pentru functii de management este nevoie de timp pentru a vedea impactul deciziilor in business.

Ca agentie de recrutare realizam o selectie temeinica candidatilor pentru posturi de management. De regula, avem proiecte in care trebuie sa idenficam cei mai buni candidati pe o anumita nisa. Facem head hunting pentru pozitii cu un grad inalt de specializare pe o industrie: cum ar fi category manager pe lactate, unde se doresc candidati care vin de pe aceeasi pozitie; Marketing Manager pentru FMCG care sa vina din companii cu brand-uri proprii, branch manager pentru materiale de constructii.

Cum recrutezi un manager?

Pentru atragere folosim reteaua profesionala LinkedIn precum si recomandarile care vin din industria in care activeaza persoana dorita pentru un anumit post. Verificam inclusiv corectitudinea candidatilor, spiritul lor etic de-a lungul carierei pentru a oferi companiilor candidati cu potential de ambasadori ai brand-ului.

In perioada de proba, managerul trebuie sa dea dovada de asa-numitele soft skills care reprezinta agilitatea si adaptabilitatea lor la profilul business si la cultura companiei. Este nevoie de gandire strategica si decizii luate la timp in functie de situatia si necesitatile companiei, precum si in functie de evolutia industriei in care activeaza aceasta.

De asemenea, este apreciat leadership-ul sau puterea managerului de a-i face pe oameni sa-l urmeze, sa creada in proiectele lui si sa depuna efort pentru materializarea acestora. Leadership-ul se castiga in prima faza prin discutii deschise cu angajatii, in timpul carora managerul poate afla detalii despre viziunea acestora despre companie, planurile lor profesioanle de dezvoltare, insight-uri despre alte tipuri de management din companie. Insasi deschiderea catre discutii si receptivitatea la nevoile angajatilor pot crea premisele unor decizii bine luate in companie.

Este apreciata si gandirea critica si rezolvarea problemelor companiei. Inca din primele luni, managerul trebuie sa arate ca prin deciziile sale se vad imbunatatiri ale produselor, proceselor, serviciilor, atmosferei si conditiilor de munca. Sunt apreciate abordarile creative in rezolvarea problemelor care mentin un avantaj competitiv al business-ului. Toate deciziile trebuie comunicate clar si concis, de preferat in scris cu deadline-uri si KPI-uri pentru fiecare angajat, asadar este nevoie de aptitudini de comunicare orala si scrisa, precum si de abilitati de prezentare in fata publicului.

Ce face un manager ca sa se adapteze?

Iata strategia step-by-step pe care o recomandam in primele 120 de zile intr-o functie de management:

  1. Informeaza-te! Cere documente interne despre angajati, rapoarte de activitate, situatia financiara, structura organizatiei, plangeri din partea clientilor. Astfel iti poti stabili obiective realiste pentru urmatoarea perioada.
  1. Promoveaza cultura spatiului de lucru! Inca de la venirea in companie fii in mijlocul oamenilor, saluta-i si incearca sa le retii numele. Incepe cu teme de discutie care plac despre sport, muzica si apoi despre job-urile lor. Este si abordarea care a dat rezultate la Apple, CEO-ul, Tim Cook, a facut din cafeneaua companiei un spatiu de socializare cu fiecare angajat pe care il intalneste.
  1. Decizii cumpatate pe baza informarii temeinice. Primele zile in calitate de manager pot fi tentante pentru a schimba lucruri. Insa pentru orice decizie de natura financiara, legala sau referiotare la personalul din subordine sunt necesare discutii cu managerii de departamente si cu angajatii. Schimbarile majore nu sunt agreate in companie, in schimb sunt apreciate deciziile de imbunatatire a unor situatii care creeaza dificultati angajatilor.
  1. Invata din experienta fostului manager! Cere datele de contact ale persoanei care a ocupat functia inainte de venirea ta. Daca aceasta persoana a ramas in conditii bune de colaborare cu organizatia iti va da insight-uri valoroase despre activitatea sa, despre colaborarea cu stakeholderii, despre proiectele care merita continuate, despre angajati si factorii de motivatie ai acestora.
  1. Urmareste KPI-urile! Stabileste un plan prin care in fiecare zi sa contribui la atingerea scopurilor si obiectivelor pe care le ai setate in fisa postului!
  1. Masoara fiecare rezultat al activitatii personale, precum si a activitatii din companie si ia decizii in functie de cifre, dar si de opinia angajatilor. Intreaba colegii: Ce ar face diferent in companie?
  1. Stabileste intalniri face to face cu fiecare membru al echipei! Discuta concret pe CV-ul si fisa postului a fiecarui angajat, afla ce il motiveaza, care sunt punctele forte si ce ar trebui imbunatatit! In urma intalnirilor individuale poti cere o sedinta generala in companie pentru a comunica concluziile. Incepe cu multumiri pentru insight-uri!
  1. Cere si ofera feedback! Pentru ca lucrurile sa mearga in directia dorita de management, dar si in directia dorita de angajati este nevoie de comunicare reciproca prin care pot fi corectate problemele. Actioneaza ca un mentor pentru a fi eficient la job! Vei castiga incredere si respect.
  1. Implementeaza un jurnal online sau un meeting saptamanal in care fiecare angajat (chiar si managerul) sa se laude cu ceva nou si constructiv realizat in saptamana respectiva.

10. Sarbatoreste fiecare reusita a managementului sau a angajatilor!

Corina Diaconu este Managing Director la firma de executive search si consultanta in resurse umane ABC Human Capital 

Corina Diaconu

Citeste si despre manageri de top si modalitati de fidelizare a acestora aici

Foto: Dreamstime

 

Leave a comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *