Ce abilitati cauta angajatorii in 2015?

In procesele de recrutare, am renuntat de mult sa facem head hunting pentru candidati care sunt doar specialisti in anumite domenii. Informatiile se deprind si in procesele de formare, mai important este profilul candidatului, mindset-ul, gandirea si talentul dovedit de acesta in diferite situatii-cheie din cadrul procesului de recrutare.

De Steluta Nastase

Gandirea analitica

Pentru a testa firea analitica a candidatului, cele mai neobisnuite intrebari sunt cele legate de descrierea unui spatiu de lucru sau chiar a unui spatiu din casa/birou. Candidatii care dau detalii despre amplasamentul obiectelor (distante, orientari) si motivul pentru care sunt amplasate intr-un anumit loc arata deschidere spre task-uri care presupun o gandire analitica. Datele, interpretarea corecta a acestora si gasirea de solutii creative pentru a rezolva problemele sunt cuvintele cheie in recrutare in 2015. Intrebari precum: Ce skill-uri analitice ai deprins cand ai rezolvat o problema? sau Cum ai creste numarul de clienti intr-o situatie data? masoara capacitatea analitica a candidatului.

Inteligenta emotionala – primul pas spre performanta

Profilul candidatului care promite performanta este o imbinare reusita de stabilitate emotionala, extravertire, constientizare si incredere in sine. Sunt preferati candidatii care stiu sa-si stapaneasca emotiile si sa evite conflictele, sunt sociabili si isi dezvolta natural reteaua de prieteni, au incredere in ei si comunica aceasta stare de spirit si clientilor. Inteligenta emotioanala este capacitatea de a intui ce gandeste celalalt si de a veni in intampinarea nevoilor lui cu informatii si servicii relevante. Empatia si inteligenta emotionala lucreaza impreuna pentru a face clientul fericit. Aceste abilitati pot fi testate cu succes in cadrul unor exercitii de grup sau de leadership. Exista si candidati care demonstreaza inteligenta emotionala fara o testare prealabila. Ofera exemple din lucrul in echipa si situatia in care au fost nevoiti sa aleaga un anumit membru pentru un task pentru ca acesta era cel mai potrivit. Acest exemplu demonstreaza intelegerea modului in care inteligenta emotionala poate fi aplicata in business, cu scopul de a face echipa fericita si pe deplin functionala.

Tot mai multe job-uri cer inteligenta emotionala, iar managerii de companii pot sti din start care sunt candidatii cu astfel de soft skill-uri. Programele de voluntariat, de multe ori ingnorate de angajatori, reprezinta primul pas spre formarea si dobandirea inteligentei emotionale. De asemenea, sunt foarte eficiente si fostele job-uri care au implicat gestionarea plangerilor clientilor.

Skill-uri in trend la nivel mondial

Potrivit presei internationale, soft skill-urile aduc 88 de miliarde economiei din UK si se asteapta ca in urmatorii ani sa se ajunga la 109 miliarde. 97% dintre angajatori au declarat ca aceste abilitati sunt foarte importante pentru succesul business-ului lor, comunicarea si lucrul in echipa fiind mai presus de studiile si rezultatele academice. Atat in UK, cat si in Romania exista inca candidati fara soft-skill-uri mai ales in turism, alimentatie, retail, sanatate – sectoare cu impact asupra clientilor. Pentru a incuraja deprinderea unor astfel de trasaturi, companiile pot cere CV-uri in care sa se precizeze abilitatile dobandite la fiecare job. E primul pas spre constientizarea importantei acestor trasaturi in business. Pe langa abilitatea de a lucra eficient in echipa, conteaza si abilitatea de a lua decizii si de a rezolva probleme, abilitatea de a obtine si de a procesa informatia pentru a lua decizii corecte. In acest sens, managerii companiilor pot planifica training-uri si sesiuni de coaching, intrebari-cheie in cadrul interviurilor care sa le ofere candidatilor ocazia de a exemplifica situatiile in care au folosit soft-sklill-urile.

Spatiul si atitudinea pentru descoperirea soft skill-urilor

Nu mai sunt in trend interviurile clasice cu intrebari prestabilite din partea CEO-ului sau a departamentului de HR si cu pozitiile bine definite care sa arate ca reprezentantii companiei sunt cei care domina interviul. Cele mai eficiente se dovedesc a fi interviurile in sali amenajate ca spatii pentru discutii in grup, dotate cu fotolii, canapele si mese rotunde unde daca sunt doi recrutori, unul dintre ei se asaza langa candidat, oferind sentimentul ca este o discutie amicala, de cunoastere. Astfel candidatul va fi incurajat sa ofere informatii sincere despre el si sa arate cum este ca om si nu ca o persoana intervievata aflata sub influenta stresului.

Limbajul nonverbal este un alt aspect care conteaza.  Primirea candidatului cu zambetul pe buze si strangerea amicala a mainii contribuie la un interviu natural si relevant pentru profilul postului. Foarte relaxante sunt si introducerile scurte care abordeaza subiecte informale cum ar fi hobby-urile candidatului, cel mai recent film vazut sau cea mai recenta carte citita. Inainte de a incepe un interviu, managerul care mizeaza pe o atitudine deschisa prezinta formatul interviului si incepe cu intrebari usoare care sa ii permita candidatului sa raspunda corect si sa castige incredere pentru intrebarile complexe.  In cazul intrebarilor care testeaza latura creativa, un manager si un lider bun ofera timp de gandire si chiar ii permite candidatului posibilitatea de a reveni cu raspuns in timpul interviului.

Citeste alte articole despre skill-uri in procesele de recrutare

Steluța Năstase este Online Marketing Specialist la firma de executive search ABC Human Capital

Foto: Dreamstime