fbpx
BizRemote Opinii

5 pași pentru cei care au rămas fără job5 min

25/06/2020 4 min read

author:

5 pași pentru cei care au rămas fără job5 min

Reading Time: 4 minute

Conform statisticilor oficiale, 300.000 de oameni au rămas deja fără job, fără a-i include aici pe cei în șomaj tehnic. Și nici perspectivele nu sunt optimiste. Ce poți face dacă ai rămas fără job? 

De Sorin Faur

Păstrează-ți încrederea

În primul rând, trebuie să ne păstrăm încrederea că există soluții dacă le căutăm pentru că, în mod sigur, nu există nicio soluție dacă încetăm să credem că există soluții. Nu este timpul să ne plângem de milă sau să cădem în depresie, din contră, este timpul pentru acțiune decisivă și hotărâtă.

Stabilește o direcție și obiective personale

Orice perioadă de criză vine și cu oportunități, iar aceasta poate fi un bun moment pentru a lua în calcul o schimbare de perspectivă. Sunt oameni care oricum își doreau o schimbare mai profundă, în alt domeniu, către o zona mai aproape de sufletul și pasiunea lor, dar care, din rațiuni practice (rate, lipsă timp) încă ezitau să facă o mișcare radicală. Și sunt oameni care își doreau să înceteze cu totul să mai fie angajați, gândindu-se să devină mai degrabă freelancers sau antreprenori. Pentru toți aceștia este timpul perfect pentru a implementa schimbarea propusă! Nu există moment mai potrivit. Dacă nu acum, atunci când? Acest timp trebuie folosit pentru clarificarea direcției și obiectivelor personale pentru ca odată făcut pasul, acesta să fie făcut în baza unei planificări atent realizate. Orice (nou) început este greu, indiferent de moment și timp. Dar, odată luată decizia în forul interior, găsim și energia și modalitățile de a o pune în practică.

Creionează o strategie

Pentru cei care nu aveau în vedere o schimbare, dar au rămas fără locul de muncă, sugestia este să folosească acest timp pentru a-și gândi strategia de găsire a unui nou loc de muncă. Asta poate să însemne refacerea CV-ului, a profilului de LinkedIn și în general, consolidarea procesului de aplicare și șlefuirea abilităților de prezentare la interviu. Acesta este un lucru bun de făcut indiferent unde am vrea să ne angajăm, pentru că CV-ul și profilul de LinkedIn sunt astăzi fundamentale în orice angajare. Odată puse la punct, trebuie aplicat pe toate canalele și site-urile de joburi, activat networking-ul și trimis CV-ul la prieteni, dar și direct către agenții de recrutare și către angajatorii care publică anunțuri.

Fii flexibil

Sigur, trebuie să fim realiști. Sunt o serie de domenii care își vor reveni mai greu (turism, HoReCa și altele), dar își vor reveni. Pe termen scurt însă, oricât de bine ar arăta CV-ul, nu va ajuta cu nimic în acele domenii afectate, pentru că pur și simplu nu va exista ofertă suficientă pentru toți. Trebuie să fim flexibili, unele schimbări s-ar putea să fie deci necesare. Din nou, timpul de reflecție și clarificare personală se va dovedi important pentru alegerea unor domenii conexe către care cei în cauză să se îndrepte sau către domenii diferite pentru care oricum aveau aplecare și interes ori chiar experiență. Cineva din turism de exemplu s-ar putea îndrepta către vânzări sau marketing ori către un post de suport și customer service. Unele domenii au avut mult de suferit ca urmare a pandemiei, dar altele au avut foarte mult de câștigat: curieratul, serviciile de delivery, marile rețele de retail, magazine online, distribuția și logistica, pharma, telecomunicațiile, producătorii de alimente și antreprenorii de criza care s-au reprofilat pe măști și echipamente de protecție. Deci opțiuni sunt, oferta de locuri de muncă la fel. Cineva din zona de HoReCa s-ar putea orienta către zona de delivery ori logistică ori către diverși producători de alimente, mâncare semipreparată, mezeluri, carne, conserve.

Investește energie și timp

Indiferent de domeniul din care provenim și cel către care vrem să ne îndreptăm, ca sugestie, este foarte bine să facem un inventar al abilităților, competențelor și experienței pe care o deținem dimpreună cu pasiunile și înclinațiile noastre. Efectiv, să facem o listă cu tot ce știm să facem și ne place. Cu această listă în față direcțiile și oportunitățile trebuie cântărite în raport cu ce oferă piața și luată o decizie. Este nevoie și de flexibilitate, în funcție de ce oportunități prind mai degrabă contur decât altele, dar în esență, este bine să știi ce vrei și odată luată o decizie trebuie pus suflet și energie în acea direcție pentru că doar așa se obțin rezultate.

Sorin Faur este fondator al Academiei de HR. Sorin are peste 20 ani experiență în domeniul resurselor mmane, fiind implicat în proiecte complexe de consultanță și management în arii precum: assessment centers, diagnoză organizațională, managementul schimbării și optimizare organizațională, managementul performanței, politici și proceduri de HR, training și dezvoltare personală și recrutare. În calitate de coordonator pentru Europa de Est și Balcani pentru BDO în ultimii 9 ani, Sorin a condus sau a fost implicat în numeroase proiecte la nivel local și regional, fiind responsabil pentru cele 14 țări din zona sa și a contribuit la dezvoltarea strategiilor și politicilor de HR ale rețelei BDO la nivel internațional.

Sorin are o vastă experiență în recrutare, atât din poziția de fost Head of Permanent Placement la Adecco (unde a coordonat activitatea departamentului de recrutare pentru sute de proiecte și a fost implicat în recrutarea a mii de candidați, inclusiv pentru proiecte de mass recruitment) cât și din pozițiile de Director de Resurse Umane pentru Ipsos respectiv BDO România.

Foto: © Snowingg | Dreamstime.com

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *