Antreprenori Interviuri & Opinii Tech

Curajul de a ținti global

14 dec. 2017 8 min

Curajul de a ținti global

Reading Time: 8 minute

Reinventează conceptul de muncă prin automatizarea proceselor plictisitoare și repetitive, dezvoltă soluții pentru orașe inteligente, folosesc artificial intelligence, machine learning și IoT sau dezvoltă soluții software folosite de Agenția Europeană Spațială. Sunt companii românești, dar succesul lor este mai ușor recunoscut pe plan internațional decât local. Ce au în comun aceste companii? Creativitatea, curajul de a visa și de a ținti global și nu în ultimul rând rate de creștere de peste 300% în ultimii ani și prezența în clasamentul Deloitte Technology Fast 50.

Ioan Cocan si Marius Hanganu
Ioan Cocan și Marius Hanganu, cofondatori și managing partners Tremend

Trei companii din România au intrat în clasamentul Fast 50 care ierarhizează companiile din sectorul tehnologiei din Europa Centrală pe baza creșterii veniturilor pe o perioadă de patru ani. Anul acesta 43 de companii românești s-au înregistrat în program, dintre care 22 pentru prima oară. Alina Mirea, Partener al Deloitte Romania, coordonator al programului Deloitte Technology Fast 50 în România, spune că o caracteristică a companiilor înscrise la această ediție este că au fost fondate în perioada 2005-2009, adică înainte de criză, spre deosebire de companiile din Europa de Est, fondate cu precădere în 2012. “Acest lucru ne spune mai multe despre mediul puțin prielnic în care aceste companii și-au desfășurat activitatea, care nu a permis dezvoltarea companiilor. Totuși, în plină criză, aceste companii au continuat să crească”, subliniază Alina Mirea.

Dincolo de diversitatea companiilor înscrise în competiție, numitorul comun a fost creativitatea. “Vedem totodată la aceste companii curajul de a visa și de a ținti global, pe cont propriu, câteodată cu succes mai mare pe plan internațional decât local. Companiile din Fast 50 sunt conectate la tendințele globale”, mai spune Alina Mirea.

Colaborare și agilitate

Tremend este pentru a doua oară în clasamentul Deloitte Fast 50 pentru Europa Centrală și de Est. Care este „rețeta” pentru o creștere de 324% (pentru clasamentul din 2017 au fost analizate veniturile din intervalul 2013 – 2016)? Ioan Cocan, cofondator și Managing Partner al Tremend, spune că sunt mai mulți factori care au contribuit la această creștere: o echipă foarte bună, o structură în care este ușor să transferi rapid o idee în stadiul de execuție, o cultură puternică, axată pe colaborare și învățare continuă, investiții în cele mai noi instrumente și tehnologii, clienți extrem de conectați la ultimele tendințe.

Povestea Tremend începe cu întâlnirea celor doi cofondatori – Ioan Cocan și Marius Hanganu au fost colegi la secția Calculatoare din Facultatea de Automatică si Calculatoare. După terminarea facultății, au lucrat fiecare la firme diferite până în 2004, când au colaborat câteva luni în Silicon Valley pentru un startup. „Am cunoscut multă lume acolo, colegii ne-au fost printre primii clienți care ne-au recomandat mai departe. Multă vreme nici nu am avut un departament de vânzări, ne-am bazat doar pe introduceri”, își amintește Ioan Cocan. Au deschis firma în noiembrie 2005, iar primul sediu a fost într-un apartament cu trei camere. Acum, Tremend înseamnă o echipă de aproape 180 de persoane, clienți în 15 țări, cu aceeași cultură axată pe învățare continuă, pe colaborare și pe agilitate, de la început.

Tremend dezvoltă soluții pentru companii de top din industria auto, din sistemul bancar, telecom, producție, retail și multe alte domenii. „Sunt mai multe inițiative care ne ajută să fim aproape de nevoile clienților și să fim un par­tener tehnic pentru ei. ADN-ul nostru este unul tehnic și urmărim ca fiecare coleg nou să împărtășească această caracteristică, indiferent de departamentul ales. În plus, avem alături de noi consultanți tehnici cu o vastă expertiză în dezvoltarea de soluții complexe, care au un rol activ în fiecare proiect, indiferent de dimensiunea lui”, spune Ioan Cocan, adăugând că integrarea unor componente de artificial intelligence, machine learning sau Internet of Things în soluțiile dezvoltate îi diferențiază de concurență.

“Suntem proactivi în propunerea celor mai potrivite tehnologii, dar și în prototiparea și integrarea unor componente de Artificial Intelligence, Machine learning sau IoT în soluțiile dezvoltate”, Ioan Cocan, cofondator și managing partner Tremend.

În 2017 compania a organizat primul hackathon, în care specialiști de la Tremend, Orange și Actility, s-au reunit pentru a dezvolta soluții pentru orașe inteligente. Astfel de parteneriate tehnice aduc o experiență de învățare accelerată și cresc exponențial abilitatea echipelor de a transpune soluțiile în practică, spune Ioan Cocan. Tremend a încheiat anul 2016 cu o cifră de afaceri de 15,8 milioane de lei, iar în primele 9 luni ale acestui an a înregistrat o creștere cu 61% a cifrei de afaceri comparativ cu acceași perioadă a anului anterior.

În ceea ce privește planurile pentru perioada următoare, din punct de vedere regional, Tremend urmărește consolidarea prezenței în SUA, Marea Britanie și în țările scandinave. Pe partea de servicii, pe lângă platformele pe care le dezvoltă pentru companii din ban­king, telecom, retail, automotive și soluțiile de IoT, cei de la Tremend au introdus și o zonă de tehnologii emergente precum artificial intelligence, machine learning, blockchain. Totodată, pregătesc deschiderea TremendLabs, un laborator experimental în care specialiști în aceste tehnologii avansate vor prototipa noi produse și platforme alături de clienți. Totodată, Ioan Cocan spune că investițiile în diverse inițiative de produs vor continua. Cea mai recentă și cea mai mare investiție este într-o platformă de IoT, care conectează dispozitive fizice cu platforme business (CRM, ERP, service desk) într-un mod inteligent (folosind Alexa sau Google Home). Clienții sunt producători de termostate, soluții de iluminare sau orice producător de echipamente. „Spre exemplu, un producător de frigidere care își dorește un dispozitiv conectat, controlabil prin aplicații mobile, platforme web sau comenzi vocale, are o adevărată provocare în a dezvolta o soluție și a o menține. Aici intervenim noi. Piața este foarte mare, sunt estimate câteva zeci de miliarde de dispozitive conectate în următorii ani”, explică Ioan Cocan.

În ceea ce privește echipa, cei de la Tremend au mutat anul acesta centrul de dezvoltare din București în Timpuri Noi Square, un spațiu mult mai mare, mai modern și ușor accesibil, în care vor continua să se extindă. Totodată, au deschis un nou centru în Brașov, unde vor continua angajările începând cu anul viitor. „Din punct de vedere strategic, dacă până acum am avut o creștere organică, luăm în calcul și eventuale achiziții pe direcțiile menționate”, spune Ioan Cocan.

daniel dines 1 e1513265110133
Daniel Dines, CEO și cofondator al UiPath

Motorul românesc al industriei 4.0

Prima filă din istoria UiPath s-a scris cu mai bine de 12 ani în urmă, când Daniel Dines și Marius Târcă au înființat DeskOver – o companie de software outsourcing. Pe atunci, construiau kituri de dezvoltare de software și le puneau la dispoziția developerilor de peste tot din lume, iar clienți ca IBM, Google sau Microsoft le integrau în propriile produse. „În 2012 am sesizat nevoia de robotic process automation (RPA) pe piața internațională și ne-am orientat atenția și resursele spre a crea o platformă de training și orchestrare a roboților virtuali. Anul următor am lansat primul produs de enterprise automation. În 2015, Desk­Over a devenit UiPath și am încheiat primele parteneriate cu firme de consultanță și BPO. În același an, a luat ființă și UiPath Inc. în SUA”, își amintește Daniel Dines, CEO și cofondator al UiPath. În acest moment, UiPath este printre cei mai mari jucători globali în robotic process automation și intelligent automation (RPA) și oferă clienților și partenerilor o platformă software pentru automatizarea unor procese foarte variate făcute până acum de oameni – introducerea de date, alocarea facturilor pe conturi, citirea și procesarea datelor structurate și nestructurate, facturarea automată sortarea și procesarea e-mailurilor etc. Aplicabilitatea RPA este aproape universală, astfel că UiPath lucrează pentru clienți din banking, asigurări, sănătate, producție, sectorul guvernamental, telecomunicații.

Daniel Dines spune că UiPath traversează cel mai provocator, dar și interesant moment din istoria companiei. Pentru că răspunde cu exactitate la o nevoie acută a corporațiilor și organizațiilor de diverse dimensiuni – aceea de a automatiza și eficientiza procesele repetitive, rules-based – și pentru că o face cu soluții de software superi­oare, compania a cunoscut o creștere fenomenală. Încă în etapa de start-up la începutul anului, UiPath este acum o companie globală cu birouri în șapte țări și cu clienți în America de Nord, America Latină, Europa, sudul Africii și Asia. „Echipa noastră internațională numără peste 350 de oameni acum, dar prognozele sunt că vom ajunge la 600 în doar câteva luni”, spune Dines, adăugând că tot acum se pun la punct și primele programe de comunicare internă, care promovează o cultură deschisă, bazată pe know­ledge-sharing.

“Ne place să spunem că suntem motorul celei de-a patra revoluții industriale. Noi creăm forțele digitale de muncă ale companiilor de toate dimensiunile – cele care preiau sarcinile plictisitoare, repetitive din responsabilitățile angajaților”, Daniel Dines, CEO și cofondator UiPath.

În acest moment, UiPath are cea mai extensibilă și deschisă platformă, cu integrări cu software AI și cu standarde model de securitate și compliance. Spre deosebire de alte companii concurente, au desecretizat produsul și au pus o Community Edition liberă la download pentru orice. Astfel, cei de la UiPath au deschis dialogul cu utilizatorii, le ascultă sugestiile de optimizare și primesc feedback de la o comunitate internațională de zeci de mii de utilizatori. Totodată, au lansat UiPath Academy și Academy 2, prin care oricine se poate instrui gratuit și certifica în utilizarea de bază și avansată a platformei UiPath.

UiPath a câștigat distincția specială pentru Most Disruptive Innovation în clasamentul Deloitte Fast 50 pentru Europa Centrală și de Est. „RPA și toți jucătorii din industrie contribuie la reinventarea conceptului de muncă. Noi creăm forțele digitale de muncă ale companiilor de toate dimensiunile – cele care preiau sarcinile plictisitoare, repetitive din responsabilitățile angajaților. Echipa digitală lucrează 24 de ore pe zi, 7 zile pe săptămână, iar rezultatul muncii are eroare aproape de zero”, spune Daniel Dines.

Spațiul, ultima frontieră

moise jurca 1 e1513265215232
Moise Jurca, CEO și cofondator Qualteh

Moise Jurca a fondat Qualteh por­nind la drum cu o echipă de foști colegi de la Facultatea de Calculatoare din Timișoara. Ei și-au propus să dezvolte primele soluții software pentru companiile din distribuția de produse și să realizeze o automatizare a echipelor de vânzări pentru aceste companii. În anii ce au urmat au dezvoltat aplicații pe toate platformele mobile importante și au primit o recunoaștere foarte importantă în 2012 pentru inovare în regiunea EMEA, moment de la care au decis să pornească o nouă platformă – IQboard.

„Pentru noi, cea mai mare provocare a fost să nu devenim o companie de outsourcing, nu pentru că ar fi ceva greșit, dar ne-am dorit încă de la început să dezvoltăm produse software românești, pe care să le promovăm cu succes inclusiv pe piața internațională. De la idee la produs, trecând prin toate etapele și pot spune că nu sunt doar cele lega­te de dezvoltare de software, este o provocare continuă”, spune Moise Jurca, CEO și cofondator Qualteh.

Un alt pas important în dezvoltarea companiei a fost monetizarea produselor proprii la valoarea corectă. „Ideea că o soluție ce provine din România ar trebui să fie ieftină este total greșită. În IT avem aceleași obstacole de trecut ca orice companie din Europa, ne dorim să menținem echipa Qualteh cât se poate de unită, să aducem tineri în companie cu dorința de a crea lucruri pe care să le poată vedea în forma finală”, spune antreprenorul, adăugând că, în dorința de a se adapta la tot ce înseamnă nou într-un mediu foarte dinamic, au rea­lizat că cea mai bună variantă de a-și proteja produsele este să vină tot timpul cu lucruri noi care să le aducă un avantaj față de alte soluții.

Qualteh a intrat în clasamentul Deloitte Fast 50 direct pe locul 39, cu o rată de creștere de 388%. „Am reușit să standardizăm și să aducem platformele noastre la un nivel de maturitate și complexitate menite să ne asigure o creștere atât a numărului de noi proiecte, cât și a cifrei de afaceri. Anii 2015 și 2016 au fost foarte importanți in ceea ce noi considerăm că a fost un examen trecut cu succes pentru soluțiile software pe care le-am dezvoltat”, spune Moise Jurca, adăugând că în anii următori vor urca în clasamentul Deloitte.

 “Ideea că o soluție ce provine din România ar trebui să fie ieftină este total greșită. În IT avem aceleași obstacole de trecut ca orice companie din Europa”, Moise Jurca, CEO și cofondator Qualteh.

Platformele software dezvoltate de Qualteh se adresează zonei corporate, soluțiile oferite de companie putând fi folosite în producție, retail, educație sau sănătate. Principala soluție este IQboard, prin care oferă oricărei companii uneltele necesare pentru a colecta date, a prelucra aceste informații și în final a le distribui acestora într-o formă ușor de urmărit de către angajați sau parteneri. Totodată, o parte a companiei este implicată în dezvoltarea unor soluții software folosite de Agenția Europeană Spațială. „Monitorizarea pe platformele mobile pentru constelația de sateliți europeni Sentinel se poate urmări folosind soluțiile dezvoltate de Qualteh”, spune Moise Jurca.

Reprezentanții Qualteh estimează pentru acest an o cifră de afaceri de 500.000 de euro, iar planurile pentru perioada următoare urmăresc dezvoltarea platformelor companiei, mai ales în zona IoT și în integrarea cu echipamente și senzori diverși pentru zonele de producție, sănătate, utilități, retail. De asemenea, vor extinde parteneriatele deja existente și urmăresc deschiderea unei noi locații în afara țării.

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: