fbpx
Biz 21 de ani Companii CSR Interviuri

Daniel Gross, PENNY: Viitorul se face astăzi13 min

20/10/2020 9 min read

Daniel Gross, PENNY: Viitorul se face astăzi13 min

Reading Time: 9 minute

Acțiunile responsabile schimbă lucrurile la nivel sistemic. Este fundamentul pe care și-a bazat PENNY strategia de sustenabilitate. Compania investește constant în a face viața angajaților, clienților, a comunităților mai bună.

Pentru PENNY, sustenabilitatea îmbracă mai multe haine și se regăsește în cadrul celor mai importante părți componente ale businessului: angajații, produsele, magazinele și comunitățile din care fac parte.

Daniel Gross, directorul general al PENNY, spune că sustenabilitatea nu este doar un trend la care compania alege să se raporteze, ci face parte din strategia de creștere.

 

Cum a fost pentru PENNY acest an special?

PENNY este prezent pe piața din Ro­mânia încă din anul 2005 și, de atunci, am învățat să ne adaptăm. Pe durata stării de urgență și, în conti­nuare, pe perioada stării de alertă, proxi­mitatea a fost esențială pentru clienții noștri. Pentru ei a fost important să se poată aproviziona rapid și în siguranță, iar noi am luat toate măsurile necesare pentru a le asigura acest beneficiu. În toată această perioadă, ne-am concentrat pe două aspecte esențiale: asi­gu­­rarea protecției angajaților și a clienților noștri și aprovizionarea con­stantă a magazinelor în mod cores­pun­zător.

Știm cât de important este raportul calitate-preț pentru clienții noștri, mai ales în perioade dificile, de aceea considerăm că formatul de tip discount este potrivit pentru vremurile pe care le trăim. Mai mult, la solicitările clienților noștri, în prezent testăm și Lyvra, serviciul de comenzi online cu livrare la domiciliu, disponibil deocamdată pentru București și Ilfov.

În ceea ce privește ceea ce am învățat despre colegii noștri, despre echipa PENNY din toată țara, pot spune că am văzut cum o situație de criză poate genera schimbări de comportament în oameni. Solidaritatea, respectul și puterea exemplului nu au fost nicicând mai importante, iar colegii noștri au acționat exemplar, având în vedere dificultatea perioadei pe care am traversat-o, mai ales în lunile martie și aprilie ale acestui an.

În toată această perioadă, s-a rele­vat, din nou, cât de importantă este atenția pentru dezvoltare durabilă. Care este strategia de sustenabilitate a PENNY?

Pe perioada stării de urgență, companiile din România au avut numeroase inițiative și s-au implicat în mod activ în gestionarea situației dificile în care cu toții ne aflam, dar, cu precădere, în care se aflau cei mai vulnerabili dintre noi. În cadrul parteneriatelor noastre, am regăsit oameni dedicați și ambițioși, cu ajutorul cărora am reușit să ajungem la cei care aveau nevoie de noi.

Prin intermediul asociațiilor ZI de BINE, Crucea Roșie, Salvați Copiii și al lui Adi Hădean, am ajuns la medici și la pacienții lor, iar World Vision ne-a ajutat să ajungem la elevi. Prin Banca pentru Alimente, am reușit să distribuim produse de necesitate zilnică persoanelor cu dizabilități și familiilor nevoiașe din mai multe județe. Suntem mulțumiți de cum au decurs intervențiile noastre alături de cele șase ONG-uri cu care am ­colaborat și ne bucurăm că am găsit parteneri de încredere.

La PENNY, sustenabilitatea îmbracă mai multe haine și se regăsește în cadrul celor mai importante părți componente ale businessului, cum ar fi angajații noștri, produsele, magazinele noastre și comunitățile în cadrul cărora ne implicăm. Așadar, sustenabilitatea nu este doar un trend la care alegem să ne raportăm, ci face parte din strategia noastră de creștere. În ultimii ani, am inițiat o serie de proiecte cu impact atât la nivel de angajați, cât și la nivel de clienți și comunități locale.

Acești ani au fost intenși, am testat din ce în ce mai multe soluții prietenoase cu mediul și am crescut procentul de furnizori locali cu care lucrăm. Anul acesta, am fost nevoiți să ne adaptăm la context, însă continuăm cu planurile noastre. Toate acțiunile PENNY din domeniul sustenabilității sunt încadrate în patru piloni, fiecare dedicat îndeplinirii unei serii de obiective durabile stabilite de Organizația Națiunilor Unite (ONU).

Spune-mi mai mult despre cei patru piloni în jurul cărora este structurată strategia voastră de sustenabilitate.

Primul pilon este despre angajați și modul în care abordăm relația cu aceș­tia, astfel încât ei să fie pe primul loc atunci când ne dorim să implementăm un nou proiect, să comunicăm despre un nou produs sau să lansăm o nouă campanie.

Cea de-a doua componentă este legată de produsele locale, mărcile proprii realizate pe plan local, dar și de produsele bio. Brandul Hanul Boieresc, o marcă proprie cu care ne mândrim pentru că este construită pe baza valorilor românești tradiționale, cu ingrediente obținute local și cu un design aparte, pe placul românilor, se va întări puternic în perioada următoare. De asemenea, peste 100 de magazine PENNY dispun de măcelării care funcționează în parteneriat cu producători români ce dețin ferme și abatoare și care găsesc în PENNY puncte de desfacere pentru produsele lor.

Tot o componentă importantă a sustenabilității businessului nostru este eficiența energetică. PENNY este primul retailer din România care a obținut certificarea ISO 50 0001, ce atestă eficiența clădirilor din punct de vedere energetic, iar magazinul nostru din Otopeni este unul dintre cele mai prietenoase magazine cu mediul din lume. O atestă certificarea BREEAM (Building Research Establishment Envi­ronmental Assessment Methodo­logy), în cadrul căreia am obținut un rezultat excepțional – 95%.

Odată cu rebrandingul PENNY, am făcut investiții în remodelarea magazinelor astfel încât acestea să împrumute din funcționalitățile magazinului din Otopeni. Astfel, acestea consumă mai puțină energie decât cele vechi datorită faptului că am dotat cu uși vitrinele frigorifice, dar și pentru că am instalat panouri fotovoltaice pe acoperișuri. De asemenea, avem zece spații în care am amplasat stații de încărcare pentru mașini electrice.

PENNY
Voluntarii PENNY în timpul construcției centrului comunitar de la Buftea

Ultima componentă importantă a sus­tena­bilității, cea de-a patra, se referă la ceea ce putem numi Corporate ­Social Responsibility (CSR), dar care în cadrul PENNY poartă denumirea de Implicare socială. Credem că implicarea în comunități este relevantă mai ales dacă avem niște parte­neri care cunosc foarte bine situația de pe teren. De aceea, am dezvoltat parteneriate durabile, ­precum cel cu Habitat for Humanity, început încă din 2016.

Ultimul proiect finalizat în parteneriat cu Habitat for Humanity este centrul educațional de la Buftea, care va găzdui 200 de copii defavorizați din comunitate. Un alt proiect care susține educația este și „Vreau în clasa a 9-a”, dezvoltat împreună cu asociația World Vision. În cadrul proiectului, susținem 100 de elevi de la trei licee din Ialomița, Dolj și Vaslui cu burse școlare necesare pentru ­continuarea studiilor.

Ați lansat rapoartele de sustenabilitate pentru anii 2017 și 2018. Îl pregătiți și pe cel pentru 2019?

Raportul de sustenabilitate a deve­nit un standard de raportare non-financiară pentru PENNY. Acesta prezintă realizările noastre din trecut, dar și planurile de viitor. În România, în prezent, rețeaua de magazine PENNY numără 265 de unități, iar planul este să ajungem la 600 până în 2029. Dincolo de investiții și rezultate financiare, punem accentul pe sustenabilitatea performanțelor de business care creează valoare pentru toți stakehol­derii.

Raportul anual de sustenabilitate este dezvoltat pe baza Standardelor GRI: Opțiunea Core și este supus unui audit independent de asigurare  li­mitată efectuat de Pricewaterhouse-Coopers (PwC).

„Credem că educația este foarte importantă și că orice investiție pe care o facem în acest domeniu are potențialul de a conduce la schimbări pozitive în societate pe termen lung.” – Daniel Gross, director general PENNY

Cum a fost procesul de consultare a stakeholderilor?

Feedback-ul pe care îl primim cu privire la activitatea noastră ne ajută să devenim mai buni. În cadrul întâlnirilor de consultare a grupurilor de stakeholderi interesați în activitatea noastră, înțelegem mai bine care sunt nevoile lor și cum putem contribui la cauzele pe care ei le susțin.

Un exemplu îl reprezintă consultarea partenerilor noștri din cadrul pilonului Implicare socială. Cu ajutorul organizațiilor precum Habitat for Humanity sau World Vision România, reușim să înțelegem în profunzime situația în care se află comunitățile la care ne dorim să ajungem. De aceea, procesul de consultare a stakehol­derilor este foarte valoros pentru noi și ne ajută să înțelegem mai bine amploarea impactului pe care îl putem avea în societate.

Aveți un sistem de management al sustenabilității în cadrul REWE Group, grupul din care faceți parte. La ce se referă acesta?

Grupul REWE ne oferă cadrul strategic din care acționăm la nivelul ­local. Cei patru piloni încadrează toate inițiativele PENNY România în domeniul sustenabilității, fapt ce ne ajută să sistematizăm, la rândul nostru, toate proiectele pe care le întreprindem.

Cu toate acestea, la nivel local, ne adaptăm și investim în acele direcții care credem că sunt cele mai relevante pentru România. De ­exemplu, în cadrul pilonului Implicare socială, ne îndreptăm atenția către acele proiecte care au impact în domeniul educației și asupra celor prin care putem sprijini comunitățile defavorizate. De aceea, am dezvoltat parteneriate de lungă durată cu ONG-uri locale puternice care ne pot ajuta să contribuim la schimbarea pe care ne-o dorim. Un exemplu este parteneriatul cu asociația World Vision România, prin care ajutăm 100 de elevi de la sate să își continue studiile liceale, să învețe o meserie și să facă practică în magazinele PENNY. Astfel, așa cum o arată și rezultatele, reușim să reducem rata abandonului școlar în rândul co­piilor din județele Vaslui, Ialomița și Dolj, iar elevii reușesc să obțină rezultate mai bune la școală, fiind motivați de faptul că cineva îi susține să își continue studiile.

Un alt proiect care vine în susținerea comunităților locale este construirea centrului comunitar pentru copiii din Buftea, alături de parte­nerul nostru de cursă lungă, Habitat for Humanity România. În 2016, am început alături de ei un demers de contracarare a sărăciei în care trăiesc comunitățile defavorizate din județele în care suntem prezenți cu magazine sau depozite PENNY și ne bucurăm că și Buftea va beneficia de un centru în care cei mici se pot dezvolta armonios.

PENNY
Centrul comunitar de la Buftea

Pentru a pune în practică strategia de sustenabilitate, este ne­voie de investiții. Cum vedeți voi integrarea componentei de sustenabilitate în termeni de business?

Pilonul de sustenabilitate cel mai apro­piat de businessul nostru este cel legat de eficiența clădirilor, de vreme ce planurile de expansiune privesc des­chiderea a câte 20-25 de noi magazine în fiecare an. De peste cinci ani, nu ne abatem de la acest ritm și, în acest moment, rețeaua PENNY numără ­265 de magazine.

Ca atare, credem că este datoria noastră să construim într-un mod sustenabil, iar clădirile noastre respectă standardele unor certificări recunoscute internațional. Un exemplu este certificarea ISO 50 0001 pe care am obținut-o în 2017 pentru întreaga rețea de magazine. De atunci, toate noile magazine sunt construite după acel standard.

Un alt exemplu mai recent îl reprezintă magazinul din Otopeni pentru care am obținut un rezultat „Outstanding” în cadrul certificării BREEAM. Iluminatul pe bază de LED, reutilizarea apei, acoperișul și fațada cu panouri fotovoltaice, felul în care folosim lumina naturală, dotarea vitrinelor frigorifice cu uși sunt doar câteva dintre dotările care fac magazinul din Otopeni prietenos cu mediul și, mai mult decât atât, un standard după care ne ghidăm și în construcția noilor magazine ­PENNY din toată țara.

Faceți o selecție foarte rigu­roa­să a furnizorilor pentru a respecta la rândul lor standardele de sustenabilitate. Cum văd ei astăzi această cerință?

Furnizorii cu care lucrăm sunt și ei familiarizați cu conceptul de sustenabilitate și înțeleg, la rândul lor, că produsele pe care le livrează trebuie să respecte standardele unor certificări care atestă atât calitatea, cât și sustenabilitatea produselor.

Certificările pe care le solicităm de la partenerii noștri din lanțul de aprovizionare sunt: International Featured Stan­dards (IFS) Food – produse alimentare și hrană pentru animale, International Featured Standards (IFS) Household and Personal Care (HPC), – produse din categoria nonfood, British Retail Consortium (BRC) Food – produse alimentare, Forest Stewardship Council (FSC) – produse hârtie și carton, Universal Trade Zone (UTZ) Certified – Cafea și cacao.

Cum vezi tu starea sustenabi­lității astăzi?

Cred că sustenabilitatea a devenit o componentă importantă în viețile noastre, chiar dacă nu ne dăm încă seama de amploarea fenomenului. Sustenabilitatea se regăsește atât la nivel de comportament de consum, cât și la nivel operațional în cadrul companiei noastre. Viitorul se face astăzi și fiecare acțiune din domeniul sustenabilității poate produce schimbarea de care avem cu toții nevoie pentru a trăi pe o planetă sănătoasă pentru cât mai mult timp de acum încolo.

Care sunt provocările companiilor în ceea ce privește sustenabilitatea?

Cred că acțiunile responsabile schimbă lucrurile la nivel sistemic: atunci când te preocupă binele altor oameni, fie că fac parte din echipă sau că sunt membri ai unor comunități, satisfacția și rezultatele bune nu întârzie să apară. În același timp, noi credem că educația este foarte importantă și că orice investiție pe care o facem în acest domeniu are potențialul de a conduce la schimbări pozitive în societate pe termen lung. Acestea sunt câteva direcții care la noi funcționează de câțiva ani, în care credem în continuare și în care vom aloca resurse importante în următorii ani.  

PENNY
Centrul comunitar de la Buftea

Implicare în comunitate

  • Peste 100 de magazine PENNY dispun de măcelării care funcționează în parteneriat cu producători români ce dețin ferme și abatoare
  • Magazinul PENNY din Otopeni este unul dintre cele mai prietenoase magazine cu mediul din lume, fiind certificat BREEAM OUTSTANDING, cu un rezultat de 95%.
  • Ultimul proiect finalizat în parteneriat cu Habitat for Humanity este centrul educațional de la Buftea, care va găzdui 200 de copii defavorizați din comunitate.
  • Un alt proiect care susține educația este și „Vreau în clasa a 9-a”, dezvoltat împreună cu asociația World Vision, iar PENNY susține 100 de elevi de la trei licee din Ialomița, Dolj și Vaslui cu burse școlare necesare pentru continuarea studiilor.

 

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 347 (15 octombrie – 15 noiembrie 2020). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *