Analize Digital MarComm

Dare Digital: Dare to Disrupt

7 aug. 2020 11 min

Dare Digital: Dare to Disrupt

Reading Time: 11 minute

Dare to Disrupt nu este doar un “fancy line”, ci este chiar principiul de funcționare al agenției Dare Digital, un business antreprenorial care are curajul să privească diferit piața de advertising din România.

Formată ca o agenție “în cloud”, de trei ani Dare Digital s-a îndepărtat de formatul clasic al agențiilor din piață, mizând atât pe un program flexibil de lucru, dar mai ales pe un model de business nou, alegând o serie de parteneri strategici pentru fiecare department în parte. Fondată în 2014 ca parte a unui grup de agenții, din 2017 când acționariatul a fost preluat integral de Ciprian Susanu, businessul a fost regândit în întregime pentru ceea ce Dare Digital este în prezent. 

“Pe o piață preponderent tradiționalistă ne așteptam ca un model atât de diferit să întâmpine bariere în adoptare, însă piața din România ne-a demonstrat până acum contrariul, majoritatea companiilor fiind plăcut surprinse de acest «way of working», înțelegând beneficiile pe care le aduce un mindset antreprenorial care și-a creat sistemele potrivite pentru a livra performanță,” – Ciprian Susanu. 

Pe lângă inovația de sistem, acest model de lucru unic în România vine cu un beneficiu real pentru clienți oferind companiilor și brandurilor acces la un număr mare de experți din piața locală, care sunt mixați în echipe printr-un proces de evaluare printre ale cărui criterii se regăsesc și cerințele briefului, experiența în domeniul de activitate, chimia cu ceilalți parteneri și cu departamentul de marketing al clienților. Ecosistemul Dare Digital a atras până în prezent peste 80 de parteneri, specialiști în digital marketing, comunicare & PR, media buying, tehnologie și, mai nou, business consultancy & development. Dare Digital este o agenție creată pe un nou fundament, pe o cultură nouă, care își propune să atragă parteneri ce au în ADN-ul lor responsabilitatea livrării la un nivel de calitate înalt a unui proiect și care rezolvă nu doar problemele de comunicare ale unui client, ci mai ales problemele de business ale companiei, aceasta fiind o direcție clară în care evoluează nevoile pieței în noul context post-COVID-19.

Ciprian Susanu
Ciprian Susanu

CIPRIAN SUSANU, General Manager: Un nou mindset antreprenorial

Am creat Dare Digital cu viziunea clară a unei companii în care mersul la birou nu este doar un job, o serie de task-uri livrate până în momentul în care angajații sunt iar liberi să se întoarcă la viața lor. Am creat o companie pe un mindset nou, aducând stabilitate parteneri­lor și clienților printr-o formă de disrupție a pieței. Simțeam deja de câțiva ani că mentalitatea trebuie schimbată, că flow-ul nu era neapărat corect cu toate persoanele implicate în procesele clasice și că de cele mai multe ori aceste inconsecvențe se reflectau în performanța angajaților și în calitatea proiectelor. Am ales să avem curaj și să schimbăm paradigma, iar după trei ani de lucru în noul model culegem rezultatele.

Având experiența celor 12 ani în conducerea departamentelor de digital din agențiile clasice am înțeles intrinsec cum companiile își doresc să țină pasul cu dinamismul accelerat al industriei și în același timp integrarea tuturor activităților și instrumentelor digitale pentru a-și atinge obiectivele de business, marketing și comunicare. Fix în această ordine.

Asta poate însemna de cele mai multe ori faptul că agenția trebuie să își depășească atribuțiile, să iasă din zona de confort și să migreze către segmente mai puțin uzuale precum consultanță de business, adopția de tehnologii noi sau hibridizarea unor fișe de post clasice. Pentru a putea livra impecabil în toate aceste arii este nevoie de top performeri la fiecare nivel, tocmai de aceea am ales să lucrăm în sistem de parteneriat cu unii dintre cei mai buni specialiști din fiecare departament.

Profesioniștii secolului XXI, de partea cealaltă, își doresc ceea ce foarte bine au sintetizat Simon Sinek și Daniel Pink în urmă cu aproape 10 ani: “autonomy, mastery and purpose”. De aceea apar tot mai multe boutique-uri nișate, iar freelancing-ul a explodat.

Acesta este un fenomen pe care l-au adoptat, vrând-nevrând, atât agențiile, cât și clienții din piața locală. Ce face diferit Dare Digital este să-și asume transparent și să optimizeze acest mod de lucru prin procese securizate și tehnologizate.

Stabilitatea și siguranța pe care ecosistemul le asigură pentru top performerii agen­ției, completate de un sistem de plată pur meritocratic, ne plasează în poziția unui “employer of choice” pentru orice profesionist în advertising cu spirit antreprenorial.

Am ajuns la această formulă plecând din poziție de “challenger” nu doar prin prisma competiției, ci și ca “challen­ger” al pieței și al proceselor clasice de lucru care deveneau pe zi ce trece perimate.

Mai mult decât atât, noul context pe piața muncii ge­nerat de criza COVID-19 a pus probleme agențiilor clasice care și-au concentrat re­sursele pentru planificarea unui proces de lucru adecvat circumstanțelor. Pentru noi toată această perioadă a funcționat “as usual”, prin urmare ne-am concentrat atenția pe oportunitățile pe care contextul le aduce și anume am alăturat recent ecosistemului și consultanți de business, specialiști în achiziții, companii de producție video și de conținut.

Dare Digital reușește să livreze lună de lună soluții hiperpersonalizate pe nevoile de business ale unor clienți corporate ca LaDoiPași, Alliance Healthcare, Caroli, Topfer, Wiener­berger, dar și pentru afaceri antreprenoriale locale cum sunt TOPGEL, Hotel Epoque, Grace Couture Cakes, Aristocrat Events Hall etc.

Pe lângă toate conceptele pe care secolul XXI le-a adus în mediul de business, printre care regăsim new & sharingeconomy, remote working, marketing educațional, unul dintre elementele cheie pentru performanță rămâne tehnologia. Sistemele de business management și planning sunt tot mai accesibile, machine learning și inteligența artificială sunt din ce în ce mai la indemână, însă industria de publicitate, cel puțin cea locală, e mult în urma tendințelor. Tocmai de aceea, în prezent, lucrăm intens la tehnologizarea proceselor din ecosistem.

Andreea
Andreea Marcu

ANDREEA MARCU, Creative Director: Autonomie și flexibilitate

În industria creativă din România, mindset-ul s-a schimbat mult în ultimii ani. În prezent, în timp ce piața de freelan­cing și mici studiouri creative continuă să crească, pentru agenții e din ce în ce mai dificil să atragă și să păstreze top performeri seniori. Asistăm la o schimbare de mentalități și comportamente, care se reflectă cel mai puternic în migrația creativilor seniori de la agenție la freelancing – să faci switch-ul ăsta ca senior art sau senior copy e deja un trend.

Suntem în cu totul alt mindset despre “work – life balance” și ce înseamnă “să fii mulțumit de jobul tău” decât eram acum 10 ani. Ne alegem jobul, agenția sau clienții în funcție de beneficiile pe care ni le aduc la nivel de aliniere cu propriul nostru sistem de valori. Iar “alinierea” asta e uneori mai importantă decât nevoia de a avea un job. ”A sense of purpose” e mai important decât un birou cu terasă. Nu mai e de-ajuns să ai o masă de fussball la parterul agenției și un frigider la etaj. Ca să simți că lucrezi pentru ceva din care vrei să faci parte și-n care crezi, e nevoie de mai mult.

Digitalizarea ca principal factor de disruption aici a des­chis de ceva timp conversația despre “the future of working in advertising”, cu concepte ca “cloud based agency” și “working remote”. Mai mult, discuția se învârte în jurul unor subiecte ca autonomie, “fairness” și flexibilitate.

Asta e ceea ce Dare Digital a reușit să înțeleagă și să pună în practică încă de acum trei ani.

Ideile nu ne găsesc mereu la birou, iar asta-i OK. Creativii au nevoie de autonomie și flexibilitate, nu de mai multe jucării în camera de brainstorming. Era timpul ca aceste conversații să fie auzite și adresate – aveam nevoie de un model de agenție pentru creativi cu mindset antreprenorial, o alternativă la agenția clasică și la freelancing.

În esență Dare Digital, cu ecosistemul său de parteneri, e gândit să se potrivească cu creativi care lucrează cel mai bine atunci când o fac după valorile lor.

Mihaela
Mihaela Toader

MIHAELA TOADER, CFO & Business Consultant: O mai bună înțelegere a contextului

Trăim vremuri atipice iar schimbările pe care le aduce era tehnologiei se petrec cu o viteză uluitoare, influențând semnificativ modul nostru de viață, felul în care ne comportăm, muncim și așa mai departe. Din ce în ce mai mult, cunoașterea specializată exercitată în mod tradițional de către oameni este preluată de inteligența artificială și este evident că nicio industrie și nicio profesie nu vor rămâne neatinse.

Industriile creative sunt pri­mele care îmbrățișează ino­vația și promovează aceste trans­formări, fiind pionierii acestui proces de reinventare.

Mă bucură mult faptul că lucrez în acest mediu al creativilor și văd în asta o mare oportunitate de a ne ridica deasupra lungii noastre istorii de utilizare a expertizei tehnice pentru a inova și nu pentru a îndeplini sarcini repetitive.

Cred că astăzi, mai mult ca oricând, rolul finance-ului se schimba dintr-o funcție suport cu rolul de a furniza informații specializate (cifre) într-un business partner cu viziune, participant activ la procesul de digitalizare și implicit la remodelarea modelelor de business existente.

Acest lucru implică mai multă gândire la nivel de sistem, mai multă inovație, mai multă creativitate. În loc de producerea unor cantități tot mai mari de rapoarte vom avea nevoie de o mai bună înțelegere contextuală printr-o imagine de ansamblu a mediului și o înțelegere a cum se combină piesele între ele, de o abor­dare creativă, un set de abilități pe care le putem obține prin contactul cu mulți alți oameni creativi și o înțelegere mai profundă a relaționării, care vine din înțelegerea propriei noastre condiții umane.

Chiar dacă structura pe care construim analize financiare nu se va schimba fundamental (P&L și cash flow vor continua să existe), felul în care ne uităm la cifre și întocmim forecast-urile se va schimba cu siguranță. Financiarul va trebui să surprindă viziunea de business și să participe activ la construcția unor modele flexibile de analiză managerială care să permită gestionarea incertitudinilor pieței în care operăm.

Pentru asta este extrem de important să înțelegem industria, trendurile macro care vor influența modul de ope­rare și implicit vor gândi harta jucătorilor/concurenților. Nu mai este vorba doar despre întocmire de rapoarte statice, este vorba despre a gândi în viitor, despre educație continuă și flexibilitate, despre intuiție sau fler, despre relaționare, până la urmă. E despre despre curajul de a inova și experimenta.

Tocmai de aceea și în materie de business development am pariat pe inovație, am plecat de la nevoia clientului și am dezvoltat soluții personalizate care ies din zona clasică de expertiză a agențiilor de pu­blicitate, aducând în ecosistem resurse foarte valoroase cu viziune și gândire strategică și cu background din alte zone decât marketing.

Credem în diversitate și credem că serviciile de la om la om vor înflori dacă avem grijă să cultivăm umanitatea inerentă dintre ele. Pentru că până la urmă ”everything is personal, even in business”.

Alin
Alin Constantin Nemuț

ALIN CONSTANTIN NEMUȚ, COO & Media Strategy Director: Performanță în investiții

Un rol esențial în succesul oricărui proiect îl au work-ul cât mai eficient în echipă și repartizarea optimă a resurselor.

Fiecare persoană trebuie să lucreze task-urile care intră în expertiza sa și să colaboreze transparent cu colegii săi. Liantul este întotdeauna project manager-ul, care, în baza abilităților de comunicare și organizare, poate gestiona cât mai eficient atât resursa umană, cât și pe cea materială.

Flexibilitatea și adaptabilitatea la noile realități și provocări sunt esențiale în eficientizarea bugetelor curente de media. Asta înseamnă că strategiile inițiale și repartițiile de buget pe canalele de media pot fi semnificativ influențate de evoluția mediului de business și a industriei de media în noul context.

Dare Digital nu este adepta investiției în bugete de media cu orice preț, ci urmărește întotdeauna performanța. Avem un ADN orientat către rezultate pe care ne propunem să le îmbunătățim cât mai mult și cât mai aproape de obiectivele de business ale clienților.

Un buget de media poate fi alocat și realocat, el își dovedește eficiența doar în momentul în care beneficiile prezenței brandului pe canalele media sunt cel puțin cele estimate. Din punctul meu de vedere agenția joacă un rol important în acest proces oferind consultanță în activitățile implementate de client.

Un mod eficient de investiție a bugetelor implică și utilizarea optimă a resurselor interne ale agenției care se implică în realizarea campaniei respective. Identificarea corectă a specialiștilor potriviți fiecărui client este esențială pentru performanța campaniei.

La nivel de proces, orice buget de media trebuie să fie planificat în baza unei strategii de marketing bine definite, care presupune, printre altele, stabilirea clară a canalelor de media care pot performa pentru businessul respectiv.  După planificarea necesară în baza bugetului total de marketing alocat este necesară o perioadă de testare urmată ulterior de ajustarea bugetelor conform analizei datelor înregistrate. Această analiză este esențială în orice tipologie de campanie de media, indiferent de context, și implică observarea atentă a interacțiunii utilizatorilor cu canalele de media și cu recla­mele implementate, indiferent că este vorba despre vizual, text, video sau implică un alt format pus la dispoziție de platforme. Acești pași sunt necesari pentru optimizări continue și, în unele cazuri, pentru ajusta­rea strategiilor de media pentru maximizarea rezultatelor la costuri cât mai corecte.

Andrei
Andrei Bălbărău

ANDREI BĂLBĂRĂU, Ecosystem Manager: O nouă paradigmă în piața de publicitate

Este mereu o provocare să găsești mixul potrivit de alocare a resurselor, mai ales într-un mediu atât de dinamic cum este ecosistemul Dare Digital.

Avantajul pe care Dare Digital îl are constă și în mo­delul de lucru remote pe care îl promovează pentru membrii ecosistemului care nu își doresc în mod special să vină zilnic la birou, model de business care se impune în această nouă normalitate generată de criza COVID-19. Workflow-ul pe care noi îl folosim funcționează exclusiv în cloud încă din anul 2017, timp în care am reușit să îl eficientizăm pentru a se potrivi perfect atât din perspectiva parte­nerilor, cât și din perspectiva clienților.

Printr-un proces de “recrutare” gândit pentru acest mo­del unic de business, este evident că am atras și continuăm să atragem specialiști independenți, cu spirit antreprenorial, atrași de flexibilitate și autonomie, dar și de o remunerație fair-play, în acord cu nivelul lor de expertiză și gradul de implicare în proiecte.

Perioada de carantină nu ne-a oprit planurile de dezvoltare, am continuat să recrutăm inclusiv în această perioadă specialiști orientați spre oportunitățile aduse de criză, alături de care am ajustat strategii de marketing care au venit ca o continuare firească a pandemiei și a noului climat de business creat. Susținem un sistem în care specialiștii își pot alege proiectele pentru care vor să lucreze astfel încât să dea randament maxim, iar Dare Digital își menține promisiunea de a crea o nouă paradigmă în piața de publicitate.

Alexandra Andrei
Alexandra Andrei

ALEXANDRA ANDREI, Account Director: Adaptare la contexte variate

Întotdeauna am considerat că rolul de account te scoate din zona de confort, lucru cu atât mai valabil într-un sistem în care joci nu doar rolul de mediator între client și specialiștii din echipă, ci îți asumi o serie de atribuții complementare ce implică înțelegerea modului de lucru al partenerilor, adaptarea la programele de lucru și identificarea unui mix potrivit de resurse ce are la bază expertiza acestora și necesitățile reale ale clienților.

Pe lângă înțelegerea businessurilor clienților in and out și a personalităților distincte ale partenerilor, este important să știi cum să te adaptezi la contexte variate, să răspunzi rapid în situații de adversitate aparent fără rezolvare, să menții un climat dina­mic, să înțelegi fundamentele funcționării unei afaceri și să bifezi întotdeauna pe obiectiv. Maximizarea acestor abilități schimbă paradigma definirii unui account ca persoana care dă forward la e-mailuri sau se ocupă de “kind reminders” din când în când.

Echipa de accounts din Dare Digital are în acest sistem de lucru oportunitatea să-și dezvolte aceste capabilități la maximum, pentru că lucrăm cu branduri din diferite industrii, rulând bugete mai mari sau mai mici, și suntem în primul rând responsabili pentru planificarea mixului adecvat de resurse coborând cât se poate de mult gap-ul dintre nevoile experților din ecosistem și cele ale clienților.

Sorin
Sorin Porumboiu

SORIN PORUMBOIU, Head of Technology: Digitalizare pe toată linia

Tehnologia a ajuns să joace un rol crucial în viața consumatorilor, rol accelerat de criza COVID-19. Businessurile clasice sunt nevoite să facă pași importanți în digitalizare, iar brandurile care au deja un istoric digital trebuie să “step up their game” și să găsească soluții de tehnologie care oferă un purpose brandului și o implicare constantă în viața consumatorilor. Din perspectiva agențiilor clasice, digitalizarea este im­perativă. Pe lângă work-ul în cloud care a devenit noua rea­litate și care trebuie eficientizat zilnic devine tot mai importantă adoptarea tehnologiilor de ERP care îmbunătățesc atât flow‑urile interne, cât și pe cele externe și automatizează o parte din procesele învechite de lucru. Este cel puțin incorect să afirmi ca  agenție că poți oferi soluții de digitalizare când propriile tale procese de lucru se desfășoară în mare parte analog. 

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: