Denisa Cristea, Philip Morris România: Cu fiecare provocare devenim mai buni și mai pregătiți pentru viitor
Reading Time: 5 minuteDenisa Cristea, Head of Business and Development Planning la Philip Morris România, povestește într-un interviu acordat revistei Biz despre experiența sa în cadrul companiei, pe care o consideră un lider al inovației în industria tutunului. Ea subliniază că, alături de o echipă extraordinară și într-un mediu care promovează dezvoltarea, își dedică eforturile unei misiuni curajoase: construirea unei Românii fără fum. Denisa evidențiază, de asemenea, provocările profesionale și oportunitățile de creștere pe care le-a găsit aici, într-un mediu care încurajează autenticitatea și creșterea continuă.
Te-ai alăturat Philip Morris România, o companie în plin proces de transformare, acum aproape 5 ani. Ce anume te-a determinat să alegi această companie? Care au fost provocările cu care te-ai confruntat?
Înainte de Philip Morris România, am avut privilegiul de a lucra în mai multe companii din sectoare diverse, cum ar fi Automotive, FMCG și Electrocasnice, în care am ocupat funcții manageriale încă de la vârsta de 24 de ani. Curiozitatea și deschiderea spre nou au fost întotdeauna parte din natura mea. Am dorit mereu să explorez domenii noi și să îmi extind orizonturile. Fiecare schimbare pe care am făcut-o de-a lungul carierei mele mi-a adus ceva valoros, atât în ceea ce privește experiența acumulată, cât și în descoperirea unor noi domenii.
Cum a început povestea mea cu Philip Morris România? În 2020, chiar când a început pandemia, am avut primele discuții cu cei care aveau să îmi devină colegi mai târziu. Îmi amintesc foarte bine primele interacțiuni, în timpul interviurilor, și discuțiile sincere despre modul în care fiecare companie gestiona situația în evoluție, subliniind o preocupare comună pentru starea de bine a angajaților. În mijlocul acelor incertitudini, m-am întrebat serios dacă era momentul potrivit să fac o schimbare în carieră, având în vedere importanța siguranței locului de muncă într-o perioadă nu foarte sigură. Cu toate acestea, când am fost întrebată dacă accept oferta făcută, răspunsul meu a fost: „Nu pot refuza.” Ce factori m-au convins să mă alătur companiei? În primul rând, natura și complexitatea jobului îmi ofereau oportunitatea de a gândi creativ și de a concepe soluții inovatoare. De asemenea, fiind o industrie nouă pentru mine, cu numeroase reglementări, am văzut-o ca pe o oportunitate de învățare și creștere. În al doilea rând, deschiderea și franchețea pe care am văzut-o de la primele interviuri mi-au dat o senzație de autenticitate și transparență care mi-a plăcut foarte mult.
Am luat o decizie pe care nu am regretat-o nicio secundă. Am găsit în Philip Morris România o companie care este în avangarda inovației în industria tutunului, în care am parte de provocările pe care mi le doream. Am găsit o echipă minunată, atât colegii din echipa mea, cât și cei din echipa de management, alături de care contribui și eu la construirea unei Românii fără fum și a unui viitor fără fum. Dar am găsit și un mediu de lucru care ne încurajează să fim noi înșine și să ne dezvoltăm.
Privind spre viitor, care consideri că sunt principalele provocări și oportunități cu care se confruntă Philip Morris România în continuarea tranziției sale către o companie fără fum?
Acum cinci ani, când mă gândeam la Philip Morris International (PMI), recunosc că mă gândeam doar la țigări. Însă, PMI nu mai este doar o companie care produce țigări – este prima companie din industria tutunului care a mizat pe știință și inovație pentru a se transforma din temelii. Acestea sunt cele mai importante oportunități și atributele care ne definesc. Ne-am propus să construim un viitor fără fum și suntem primii care au dezvoltat produse inovatoare fără fum, fundamentate științific, cu scopul de a înlocui țigările în viitor. Cum facem asta? Vă dau exemplul fabricii Philip Morris România din Otopeni, în care PMI a investit peste 730 de milioane de dolari doar în ultimii opt ani – aici putem vedea cum tehnologia avansată și inovația, oportunitățile pe care le menționam, pot transforma un sector. Fabrica produce consumabile pentru alternativele fără fum dezvoltate de PMI și, în același timp, susține dezvoltarea economică locală prin crearea de locuri de muncă, poziționează România pe harta globală a inovației și contribuie la exporturi și la echilibrarea balanței comerciale.
În ceea ce privește provocările, misiunea de a construi un viitor fără fum pe care ne-am asumat-o nu se rezumă doar la dezvoltarea tehnologică a alternativelor fără fum, ci implică și un angajament față de știință și transparență. Pentru ca aceste produse să aibă impactul dorit, adică să se dezvolte și să fie accesibile fumătorilor adulți care altfel ar continua să fumeze, este esențială existența unui cadru legislativ echilibrat, adaptat evoluțiilor tehnologice. Vrem ca cei aproximativ patru milioane de fumători adulți din România să poată face alegeri în cunoștință de cauză și să aibă acces la aceste opțiuni. Aceasta este o altă provocare, să putem oferi fumătorilor români șansa de a lua o decizie informată, bazată pe știință și de a renunța la țigări în favoarea unor produse fără fum care, deși nu sunt complet lipsite de riscuri, reprezintă o alternativă mai bună la continuarea fumatului.
În spatele unui business aflat în transformare se află o echipă. Ce ne poți spune despre voi, ce vă definește și ce vă motivează pe tine și pe colegii tăi în cadrul departamentului?
Comunicarea transparentă, încrederea și mentalitatea de simplificare (simplification mindset) ne definesc ca echipă. Întotdeauna spunem lucrurilor pe nume indiferent de dificultățile pe care le întâmpinăm. Suntem cu toții în aceeași barcă și tragem în aceeași direcție. Este important să spunem clar și deschis atunci când ne confruntăm cu o situație dificilă, pentru că doar așa putem găsi soluții împreună. Am avut mereu oameni în subordine și am ales, încă de la început, să urmez calea transparenței și sincerității. Aceasta a fost o busolă morală care m-a ghidat în toate interacțiunile mele profesionale.
Am norocul să fac parte dintr-o echipă cu oameni remarcabili și să lucrez într-o cultură vibrantă. Mediul de afaceri complex și dinamic ne ține foarte implicați și motivați, oferindu-ne constant oportunități de creștere și dezvoltare. Compania pune un accent puternic pe dezvoltarea carierei, oferind diverse programe de formare și oportunități de mentorat. Aceasta înseamnă că poți crește atât personal, cât și profesional, având multe șanse de a te dezvolta în carieră. Fiecare zi aduce noi provocări și lecții, menținându-ne pe o curbă de învățare continuă.
În același timp, punem un accent foarte mare pe menținerea unui echilibru sănătos între viața personală și muncă. Viața personală este importantă pentru noi toți, deoarece atunci când suntem bine acasă și avem o viață personală echilibrată, reușim să găsim energia necesară pentru a excela și în business.
Ce rol joacă echipa financiară de planificare și dezvoltare în impulsionarea creșterii companiei?
Într-o industrie din ce în ce mai competitivă și în continuă schimbare, departamentul nostru joacă un rol important în succesul companiei și contribuie semnificativ la capacitatea acesteia de a face față provocărilor economice pe termen lung. Departamentul financiar de planificare si dezvoltare este esențial pentru succesul fiecărei companii, deoarece determină modul în care organizația își gestionează resursele financiare pentru a obține un avantaj competitiv pe piață. Printr-o planificare atentă și o execuție riguroasă, ne asigurăm că fiecare resursă este utilizată la potențialul său maxim, contribuind astfel la stabilitatea și prosperitatea companiei. Însă, activitatea noastră nu se limitează doar la gestionarea financiară a afacerii de zi cu zi. Ne concentrăm pe o viziune strategică pe termen lung, prin care resursele financiare sunt utilizate eficient pentru a sprijini creșterea, inovația și adaptarea continuă la schimbările pieței, dar și la transformările radicale prin care trece Philip Morris România. Această abordare ne permite să rămânem competitivi și să ne îmbunătățim constant performanțele.
Philip Morris România pune accent pe inovație în transformarea prin care trece. Cum promovați o cultură a inovației și creșterii în cadrul echipei financiare?
Transformarea prin care trece compania la nivel global, dar și în România, încurajează creativitatea, adaptabilitatea, deschiderea către schimbare și îmbunătățirea continuă a proceselor. Investițiile importante în transformarea companiei au însemnat și investiții în oameni, în colegii mei. Ne străduim să creăm un mediu de lucru deschis la schimbare și inovare, unde fiecare membru al echipei este încurajat să-și exprime liber ideile și să contribuie activ la construirea unui viitor fără fum. Astfel, promovăm o cultură a învățării continue, în care asumarea calculată a riscurilor este încurajată. În aceeași măsură sprijinim si eșecurile, considerându-le oportunități valoroase de învățare și îmbunătățire. Cred că fiecare provocare cu care ne confruntăm, fiecare greșeală pe care o facem, ne oferă lecții valoroase care ne ajută să devenim mai buni și mai pregătiți pentru viitor. În acest fel, ne dorim să construim un mediu în care să ne dezvoltăm împreună și să fim mai buni.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz